کتابخانه روستای قایش

کتابخانه روستای قایش

کتابخانه روستای قایش

کتابخانه روستای قایش

کتابخانه روستای قایش

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

معرفی کتاب نوجوانان

سه شنبه, ۳ دی ۱۳۹۸، ۰۹:۵۸ ق.ظ | اعظم احمدی | ۰ نظر

کتاب «اسرار درون آتش» رمانی است خیره‌کننده که رنج و شجاعت کودکان افریقایی را که قربانی جنگ و مین‌هایی هستند که چون هیولا از زمین سر بر می‌آورند به تصویر می‌کشد و الهام‌بخش صلح برای همه ما در برابر خشونت است.

کتاب «اسرار درون آتش» در یک شب تاریک با فرار صوفیا و خانواده‌اش از دهکده، پس از کشته شدن پدرش توسط شورشیان آغاز می‌شود.آن‌ها گرسنه و تشنه با عبور از جاده‌های پرهراس، از میان درخت‌ها و بوته‌های خاردار  می‌گذرند سرانجام به دهکده‌ای می‌رسند و زندگی‌اشان را دوباره شروع می‌کنند.

با آن که کلبه خود را ساخته بودند و خانه جدیدی ساختند زندگی در دهکده‌ای که هیچکس دیگری را نمی‌شناخت و هیچ یک زبان دیگری را نمی‌فهمید مشکل بود و تا مدت‌ها همه چیز ناآشنا وغریب بود.

صوفیا بارها و بارها در طی روز چشم‌هایش را می‌بست تا به موازنا، پیرزنی که اسرار درون آتش را به او آموخته بود فکر کند. او گفته بود «با نگاه کردن به آتش می‌توانید خاطراتی را به یاد بیاورید که فکر می‌کردید تاابد فراموش شده‌اند» آن موقع به خود دل و جرات می‌داد تا به چیزهای دور از ذهن فکر کند «به رفتن مدرسه» و...

واقعا امکان مدرسه رفتن  برای او و خواهرش ماریا وجود داشت؟ او اقیانوس را دیده بود حالا شاید می‌توانست به مدرسه هم برود.

روزها دراز بودند. ماریا و صوفیا معمولا بلافاصله پس از شام و کمک به مادر در شستن ظرف‌ها می‌خوابیدند و با طلوع خورشید بیدار می‌شدند و تا زمانی که خورشید درست بالای سرشان می‌تابید بیل می‌زدند و وجین می کردند ‌ یکی از روزهایی که به طرف مزرعه می‌دویدند و بازی می‌کردند صوفیا به ذهنش رسید حین دویدن به نوبت چشمهای‌شان را ببندند.

صوفیا با چشم‌های بسته کمی دوید ماریا کنار او بود. چشمهایش را باز کرد و دید که از جاده بیرون آمده است و یک قدم برداشت بعد با پای راست قدم دیگری برداشت که به جاده برگردد و بعد زمین منفجر شد. داستان با ماجراهای بعد از این اتفاق غم‌انگیز ادامه می‌یابد و خواننده را مشتاقانه تا انتهای واقعیت  جنگ و عواقب تکان‌دهنده آن که برای یک نوجوان در حال رشد رخ می‌دهد جلو می‌برد و انسان را شگفت‌زده می‌کند.

کتاب «رازهای درون آتش»، براساس داستان واقعی است از یک دختر شکست‌ناپذیر که در موزامبیک جنگ‌زده زندگی می‌کند. نویسنده با زبانی ساده و گیرا  می‌گوید که چگونه از وحشتی که بر تمام کودکی‌اش سایه انداخته می‌گذرد و آینده جدیدی را بر ویرانه‌های زندگی خود بنا می‌گذارد.

 

 

 

  • اعظم احمدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی