کتابخانه روستای قایش

کتابخانه روستای قایش

کتابخانه روستای قایش

کتابخانه روستای قایش

کتابخانه روستای قایش

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

۲۱ مطلب در مرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

نقد کتاب

يكشنبه, ۲۵ مرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۳۱ ق.ظ | اعظم احمدی | ۰ نظر

به نام خدا

بدین وسیله به اطلاع تمام دوستان و مردم شریف روستای قایش میرسانم که نقد کتاب نماز و عبادت امام رضا(ع) به مناسبت دهه مبارک کرامت روز یکشنبه  1 شهریور در کتابخانه عمومی شهید ستار ابراهیمی قایش برگذار خواهد شد.

روز دختر

يكشنبه, ۲۵ مرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۲۱ ق.ظ | اعظم احمدی | ۰ نظر

ویژگیهاى حضرت معصومه (س)

يكشنبه, ۲۵ مرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۱۳ ق.ظ | اعظم احمدی | ۰ نظر


Image result for ‫حضرت معصومه‬‎

تعداد امامزادگان شـایسته تعظیـم و تجلیل در ((دارالایمان قـم)) که بـر فراز قبـور مطهرشان گنبـد و سایبان هست به چهارصـد نفـر مى رسد.
در میان ایـن چهار صد اختر تابناکى که در آسمان قـم نـورافشانى مـى کنند, ماه تابانـى که همه آنها را تحت الشعاع انـوار درخشان خـود قـرار داده, تـربت پـاک شفیعه محشـر, کـــــــریمه اهل بیت پیمبر(علیهم السلام), دخت گرامى موسى بـن جعفر, حضرت معصـومه(س) مى باشد.
پژوهشگر معاصر, علامه بزرگـوار, حاج محمدتقى تسترى, مولف قامـوس الرجال مى نویسد:
((درمیان فرزنـدان امام کاظم(ع) با آن همه کثرتشان بعد از امام رضا(ع), کسـى همسنگ حضرت معصـومه(س) نمـى باشد.)) محـدث گرانقدر حـاج شیخ عبـاس قمـى به هنگام بحث از دختـران حضـرت مـوسـى بـن جعفر(ع), مى نویسد:
((بـرحسب آنچه به مارسیده, افضل آنها سیـده جلیله معظمه, فاطمه بنت امام مـوسـى(ع), معروف به حضـرت معصـومه(س) است.)) بـررسـى شخصیت بـرجسته و فضایل گستـرده حضـرت معصـومه(س) در ایـن صفحات نمى گنجد. در ایـن نـوشته به برخـى از ویژگیهاى آن خاتـون دوسرا اشاره مى کنیم:

1 ـ شفاعت گسترده

بالاتریـن جایگاه شفاعت, از آن رسـول گرامى اسلام است که در قرآن کریـم از آن به ((مقام محمود)) تعبیر شده است. و گستردگى آن با جمله بلند: (ولسـوف یعتیک ربک فتـرضـى) بیان گردیـده است. همانا دو تـن از بانـوان خاندان رسـول مکرم شفاعت گسترده اى دارند که بسیار وسیع و جهان شمـول است و مـى تـوانـد همه اهالـى محشـر را فـراگیـرد:
1 ـ خـاتـون محشـر, صـدیقه اطهر, حضـرت فاطمه زهـرا ـ سلام الله علیهاـ. 2 ـ شفیعه روزجزا, حضـرت فـاطمه معصـومه(س).
در مورد شفاعت گسترده حضرت زهرا ـ سلام الله علیهاـ همیـن بس که شفـاعت, مهریه آن حضـرت است و به هنگـام ازدواج پیک وحـى طـاقه ابریشمـى از جانب پروردگار آورد که در آن, جمله ((خداوند مهریه فاطمه زهرا را شفاعت گنهکاران از امت محمـد(ص) قـرار داد.)) با کلک تقدیر نقش بسته بود.
ایـن حـدیث از طـریق اهل سنت نیز آمده است.
بعد از فاطمه زهـرا ـ سلام الله علیهاـ از جهت گستـردگـى شفاعت, هیچ کـس ـ و حد اقل هیچ بانـویى ـ به شفیعه محشر, حضرت معصـومه دخت مـوسـى بـن جعفر ـ سلام الله علیها ـ نمى رسد, که امام به حق ناطق, حضـرت جعفـر صادق(ع) در ایـن رابطه مـى فـرمایـد: ((تدخل بشفـاعتها شیعتنـاالجنه باجمعهم)):
((بـا شفـاعت او همه شیعیـان مـا وارد بهشت مـى شـوند.))

2 ـ عصمت

بـر اسـاس روایتـى که مـرحـوم سپهر در ((ناسخ)) از امام رضا(ع) روایت کـرده, لقب ((معصـومه)) را به حضـرت معصـومه, امام هشتـم اعطـا کـرده انـد. طبق ایـن روایت امـام رضـا(ع) فـرمود:

((من زار المعصومه بقـم کمـن زارنى)) ((هرکس حضرت معصومه را در قـم زیارت کند, همانند کسى است که مرا زیارت کرده باشد.)) ایـن روایت را مـرحـوم محلاتـى نیز به همیـن تعبیـر نقل کـــرده است.

با تـوجه به ایـن که عصمت به چهارده معصـوم(علیهم السلام) منحصر نیست, بلکه همه پیامبـران, امامـان و فـرشتگـان معصـوم هستنـد.

و علت اشتهار حضـرت رسـول اکـرم, فـاطمه زهـرا و امامـان(علیهم السلام) به ((چهارده معصوم)) آن است که آنها علاوه بر مصـونیت از گناهان صغیره و کبیره, از ((ترک اولـى)) نیز که منافات با عصمت ندارد, پاک و مبرا بودند.

مرحوم مقرم در کتابهاى ارزشمند:

((العباس)) و ((علـى الاکبـر)) دلائل عصمت حضرت ابـوالفضل و حضرت علـى اکبر(علیهماالسلام) را بر شمرده است. و مرحـوم نقـدى در کتاب ((زینب الکبـرى)) از عصمت حضـرت زینب ـ سلام الله علیهاـ سخـــن گفته است. و مولف ((کریمه اهلبیت)) شـواهد عصمت حضرت معصومه(س) را بازگو نموده است.

و با تـوجه به ایـن که حضرت معصـومه(س) نام شـریفشان ((فاطمه)) است و در حال حیات به ((معصـومه)) ملقب نبـودند, تعبیر امام(ع) دقیقا به معناى اثبـات عصمت است, زیـرا بـر اسـاس قاعده معروف:

((تعلیق حکـم به وصف مشعر بـر علیت است)) دلالت حـدیث شـریف بـر عصمت آن بزرگـوار بـى تـردیـد خـواهـد بـود.

زندگینامه و جایگاه حضرت معصومه (س)

يكشنبه, ۲۵ مرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۰۹ ق.ظ | اعظم احمدی | ۰ نظر


Image result for ‫حضرت معصومه‬‎

حضرت معصومه علیها السلام در اول سال 173 هجری قمری در مدینه چشم به جهان گشود.

پدرش امام هفتم شیعیان حضرت موسی بن جعفر علیه السلام و مادرش حضرت نجمه بود که به علت پاکی و طهارت نفس به او طاهره می گفتند.حضرت معصومه در 28 سالگی و در روز دوازدهم ربیع الثانی سال 201 هجری قمری در قم به شهادت رسید که امروز بارگاه ملکوتی و مرقد مطهرش همچون خورشیدی در قلب شهرستان قم می درخشد و همواره فیض بخش و نورافشان دلها و جانهای تشنه معارف حقانی است.


آن حضرت در واقع بتول دوم و جلوه ای از وجود حضرت زهرا سلام الله علیها بود.در طهارت نفس امتیازی خاص و بسیار والاداشت که امام هشتم برادر تنی آن حضرت او را (که نامش فاطمه بود) معصومه خواند.فرمود: «من زار المعصومة بقم کمن زارنی» : (کسی که حضرت معصومه علیها سلام را در قم زیارت کند مانند آن است که مرا زیارت کرده است).


مقام علم و عرفان او در مرحله ای است که در فرازی از زیارتنامه غیر معروف او چنین می خوانیم: «السلام علیک یا فاطمه بنت موسی بن جعفر و حجته و امینه» ‍: (سلام بر تو ای فاطمه دختر موسی بن جعفر و حجت و امین از جانب موسی بن جعفر).و باز می خوانیم: «السلام علیک ایتها الطاهرة الحمیدة البرة الرشیدة التقیة الرضیة المرضیة»: (سلام بر تو ای بانو پسندیده نیک سرشت، ای بانوی رشد یافته، پاک طینت، پاک روش، شایسته و پسندیده).بدین لحاظ و مقامات عالی معنوی آن بانوست که حضرت رضا علیه السلام در فرازی از زیارتنامه معروفش به ما آموخته که در کنار مرقدش خطاب به او بگوییم: «یا فاطمه اشفعی لی فی الجنة فان لک عندالله شانا من الشان».

(ای فاطمه! در بهشت از من شفاعت کن چرا که تو در پیشگاه خداوند دارای مقامی بس ارجمند و والا هستی).امام صادق علیه السلام سالها قبل از ولادت حضرت معصومه علیها سلام در توصیف قم سخن گفته و آن مکان را حرم خاندان رسالت خوانده بود. آنگاه فرمود: به زودی بانویی از فرزندانم به سوی آن کوچ کند که نامش فاطمه دختر موسی بن جعفر است و با شفاعت او همه شیعیانم وارد بهشت می شوند.


خاندان عصمت پیامبر در انتظار آن بودند که این دختر ممتاز چشم به این جهان بگشاید تا قلب و روی آنان را به دیدار خود روشن و منور گرداند. آغاز ماه ذیقعده برای حضرت رضا علیه السلام و دودمان نبوت و آل علی علیه السلام پیام آور شادی مخصوص و پایان بخش انتظاری عمیق و شور آفرین بود زیرا حضرت نجمه فرزندی جز حضرت رضا علیه السلام نداشت و مدتها پس از حضرت رضا نیز دارای فرزندی نشده بود.

از آنجا که سال ولادت حضرت رضا علیه السلام یعنی سال 148 هجری قمری و سال ولادت حضرت معصومه علیها سلام سال 173 و بین این دو ولادت بیست و پنج سال فاصله بود و از طرفی امام صادق علیه السلام ولادت چنان دختری را مژده داده بود، از این رو خاندان پیامبر بیصبرانه در انتظار طلوع خورشید وجود حضرت معصومه علیها سلام بودند.

هنگامی که وی چشم به جهان گشود براستی که آنروز برای اهل بیت عصمت بخصوص امام هشتم و حضرت نجمه سلام الله علیه روز شادی و سرور وصف ناپذیر و از ایام الله بود زیرا اختری از آسمان ولایت و امامت طلوع کرده بود که قلبها را جلا و شفا می داد و چشمها را روشن می کرد و به کانون مقدس اهل بیت علیهم السلام گرمی و صفا می بخشید

این سوال که پیامبر اسلام با آنکه چند فرزند دختر داشت چرا حضرت زهرا را بیشتر دوست می داشت و به او بیشتر اعتبار می داد. سوالی است که درباره حضرت معصومه علیها سلام نیز صادق است که چرا حضرت موسی بن جعفر علیه السلام با داشتن دختران بسیار به حضرت معصومه علیها سلام توجه می کرد و در میان آنها این دختر به آن همه مقامات نایل شد. پاسخش این است که در آیات قرآن و گفتار پیامبر و امامان به طور مکرر معیار, داشتن علم، تقوا و جهاد و سایر ارزشهای والای انسانی است


براستی که حضرت معصومه علیها سلام همچون جده اش حضرت زهرا سلام الله علیه در معیارهای ارزشی اسلام یکه تاز عرصه ها و در علم و کمالات و قداست گوی سبقت را از دیگران ربوده بود. وی تافته ای ملکوتی و جدا بافته و ساختار وجودی او از دیگران ممتاز بود.همان گونه که پیامبر (ص) در شان حضرت زهرا سلام الله علیها فرمود:‌ «فداها ابوها» : (پدرش به فدایش باد)، حضرت موسی بن جعفر علیه السلام نیز در شان حضرت معصومه علیها سلام فرمود: «فداها ابوها»حضرت معصومه علیها سلام همنام حضرت فاطمه زهراست دراین نام رازها نهفته است. یکی از رازها این بود که در علم و عمل از رقبای خود پیشی گرفته و دیگر این که از ورود شیعیان به آتش دوزخ جلوگیری می نماید.

همچنین از نظر کمالات علمی و عملی بی نظیر است دیگر این که گرچه مرقد مطهرش آشکار است و همانند مرقد مطهر حضرت زهرا سلام الله علیها مخفی نیست ولی مطابق مکاشفه ای که برای بعضی از اولیای خدا روى داده امام باقر یا امام صادق علیهم السلام فرمودند: «کسی که مرقد حضرت معصومه علیها سلام را زیارت کند به همان مقصودی نایل خواهد شد که از زیارت قبر حضرت زهرا سلام الله علیها نایل می شود. از دیگر مشابهت های حضرت معصومه علیها سلام به حضرت زهرا فداکاری ایشان در راه اثبات ولایت بود زیرا حضرت معصومه علیها سلام نیز آن چنان تلاش کرد که جان خود را فدا نمود و به شهادت رسید.

یعنی حضرت معصومه علیها سلام نیز با کاروانی از حجاز به سوی خراسان برای دیدار چهره عظیم ولایتمداران عصر یعنی برادرش حضرت رضا علیه السلام حرکت کرده تا یار و یاور او باشد ولی در مسیر هنگامی که به سرزمین ساوه رسید دشمنان خاندان نبوت در یک جنگ نابرابر بستگان و برادرش را به شهادت رساندند و با ریختن زهر در غذایش او را مسموم ساختند که بیمار شد و به قم آمد و پس از شانزده روز سکونت در قم به شهادت رسید


همان گونه که حضرت زهرا سلام الله علیها با استدلالهای متین و استوار، حقانیت ولایت حضرت علی علیه السلام را تبیین می کرد، حضرت معصومه علیها سلام نیز چنین بود. روایاتی که از آن حضرت نقل شده غالباً درباره امامت و ولایت علی علیه السلام است که با اثبات ولایت او ولایت امـامـان معصوم نیز ثابت می شود.

برای نمونه حضرت معصومه با چند واسطه از حضرت زهرا نقل می کنند که فرمود: پیامبر در شب معراج به بهشت رفت و بر روی پرده ای در قصر بهشت دید که چنین نوشته شده: «لااله الا الله محمدا رسوله علی ولی القوم» : (معبودی جز خدای یکتا و بی همتا نیست محمد رسول خدا و علی ولی و رهبر مردم است) و بر روی پرده درگاه قصر دیگری نوشته شده است: «شیعت علی هم الفائزون» (شیعیان علی رستگارند).نیز با چند واسطه از رسول خدا (ص) نقل می کند که فرمود:‌«الا من مات علی حب آل محمد مات شهیدا»: آگاه باشید! کسی که با حب آل محمد از دنیا برود شهید از دنیا رفته است).

یکی از روایات او که با چند واسطه به حضرت زهرا سلام الله علیها می رسد این است که:‌حضرت زهرا سلام الله علیها فرمود: آیا سخن رسول خدا را فراموش کرده اید که در روز عید غدیر خم فرمود: هر کس من مولا و رهبر اویم علی هم مولا و رهبر او است و نیز به علی فرمود:‌ نسبت تو به من همانند نسبت هارون برادر موسی به موسی (ع) است.به این ترتیب می بینیم حضرت معصومه علیها سلام عالمه محدثه آل طه بود و قدم به جای پای حضرت زهرا سلام الله علیها گذاشت و همچون او در عرصه جهاد و تلاش برای اثبات حق کوشید تا جایی که جانش را فدای ولایت نمود و شهد شهادت نوشید.

تبریک

شنبه, ۲۴ مرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۵۴ ق.ظ | اعظم احمدی | ۰ نظر

Image result for ‫دهه کرامت چیست‬‎

صلوات

شنبه, ۲۴ مرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۲۸ ق.ظ | اعظم احمدی | ۰ نظر

Image result for ‫عکسهای متحرک از دهه کرامت‬‎

سلام

شنبه, ۲۴ مرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۲۵ ق.ظ | اعظم احمدی | ۰ نظر

Image result for ‫عکسهای متحرک از دهه کرامت‬‎

کارت پستال شهادت امام صادق(ع)

دوشنبه, ۱۹ مرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۴۸ ق.ظ | اعظم احمدی | ۰ نظر

zfb (2)

شعر درباره شهادت امام صادق(ع)

دوشنبه, ۱۹ مرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۴۱ ق.ظ | اعظم احمدی | ۰ نظر

Image result for ‫عکس درباره ی شهادت امام صادق‬‎



من کیستم ؟

شاعر : ژولیده اصفهانى

من کیستم حقیقت حق را خزانه ام

بیرون ز مرز فکر و خیال و فسانه ام

بنیانگذار مذهب و مسندنشین علم

فیض مدام فلسفه عارفانه ام

سبط نبى و پور على، نجل فاطمه

الگوى صبر و صلح حسن را نشانه ام

آئینه دار نهضت سرخ حسینى ام

چون عابدین به نخل عبادت جوانه ام

بحرالعلوم باب من است و سخا و جود

یک قطره اى بود ز یم بیکرانه ام

استاد فقه و فلسفه و منطق و اصول

پرچم فراز علم به قاف زمانه ام

با این همه جلال در این جوّ قیرگون

محصور کرده خصم ستم پیشه خانه ام

از یورش شبانه ابن الرّبیع پست

آید به ناله سنگ ز سوز شبانه ام

لرزد به سان بید تن اهل بیت من

تا مى کشد ز خانه برون وحشیانه ام

آن بى حیا سواره و من با تن ضعیف

پاى پیاده در پى اسبش روانه ام

تندى کند که تند برو در بر امیر

کندى اگر کنم بزند تازیانه ام

آنان که سوخته اند دَرِ خانه على

آتش زدند از ره کین درب خانه ام

معرفی بهترین منابع درباره امام صادق(ع)

دوشنبه, ۱۹ مرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۳۶ ق.ظ | اعظم احمدی | ۰ نظر


Image result for ‫عکس درباره امام صادق‬‎


خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)ـ محمد آسیابانی: امام جعفر صادق (ع) آموزگار بزرگ مذهب شیعه اثناعشری است. عموم احادیث شیعه در زمینه‌های موضوعی مختلف از این امام همام نقل شده است و به همین دلیل مذهب حقه تشیع را به نام ایشان مذهب جعفری می‌نامند.

فقه شیعه نیز عموما استوار بر روایات به‌جای مانده از حضرت جعفر صادق (ع) است. بر این اساس نیز مکتب فقهی شیعیان دوازده امامی را مذهب جعفری نیز می‌نامند. ابوحمزه ثمالی، زرارة بن اعین، هشام بن حکم، هشام بن سالم، مفضل بن عمر، عبدالله بن سنان، ابوالصباح کنانی که از محدثان بنام و شخصیت‌های بزرگ تاریخ تشیع به شمار می‌روند، از شاگردان آن حضرت بوده‌اند.

همچنین بسیاری از بزرگان اهل سنت چون ابوحنیفه نعمان بن ثابت، مالک بن انس، سفیان ثوری و دیگران نیز که در زمره شاگردان حضرت بوده از ایشان به نقل حدیث پرداخته‌اند.

در دوران معاصر بسیاری از محققان و پژوهشگران حوزه و دانشگاه به نگارش کتاب‌هایی در موضوع زندگانی امام صادق (ع) پرداخته‌اند. یکی از مشهورترین کتاب‌ها «پیشوای صادق» اثر آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای است. این کتاب در این لینک قابل مشاهده است. این اثر بارها از سوی انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر شده است.

از میان دانشگاهیان احمد پاکتچی، عضو هیات علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه امام صادق یکی از شاخص‌ترین محققانی است که در موضوع شناخت‌شناسی امام ششم شیعیان کار کرده است. کتاب‌‌های «مبانی و روش اندیشه علمی صادق (ع)» و «ابعاد شخصیت و زندگی امام صادق (ع)» که به اهتمام پاکتچی منتشر شد و مقاله او با عنوان «امام جعفر صادق که بود و چه کرد» در دایرةالمعارف بزرگ اسلامی بخشی از فعالیت‌های این پژوهشگر در این حوزه است. مقاله «امام جعفر صادق که بود و چه کرد» در این لینک قابل مشاهده است.

بر آن شدیم تا نظر چند تن از پژوهشگران را درباره بهترین آثار منتشرشده در سال‌های اخیر با موضوع فضایل، زندگی و سیره امام جعفر صادق (ع) بپرسیم.

حجت‌الاسلام محمدامین پورامینی از مؤلفان درباره امام صادق (ع) عنوان کرد: کتاب «الامام الصادق و المذاهب الاربعه» اثر مورخ فقید استاد اسد حیدر کتاب بسیار ارزنده‌ای است. این کتاب با عنوان «امام صادق (ع) و مذاهب اهل سنت» در هشت جلد ترجمه و از سوی انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب قم منتشر شده است. مقدمه‌ای نیز به قلم علامه سید جعفر مرتضی عاملی دارد.

وی افزود: مرحوم آیت‌الله سید محمدکاظم قزوینی نیز روایات امام صادق را در «موسوعه الامام جعفر الصادق» در 60 جلد گردآوری کرده است. کتاب من نیز با عنوان «الامام جعفر الصادق رمز الحضارة الاسلامیة» به بُعد تمدن‌ساز آن حضرت توجه دارد.

فایل PDF صفحات ابتدایی مجلدات مجموعه «الامام الصادق و المذاهب الاربعه» در این لینک‌ها قابل مشاهده است: «جلد 1»، «جلد 2»، «جلد 3» و «جلد 4». همچنین PDF صفحات نخست ترجمه این کتاب را نیز در این لینکها می‌توان دید: «جلد 1»، «جلد 2»، «جلد 3»، «جلد 4».

فایل PDF صفحات ابتدایی برخی از مجلدات «موسوعه امام جعفر صادق» نیز در این آدرس‌ها قابل پیگیری است: «موسوعه امام جعفر صادق 1»، «موسوعه امام جعفر صادق 2» . همچنین در این لینک اطلاعات کتابشناختی این موسسه در خانه کتاب قابل مشاهده است: «موسوعه امام جعفر صادق»

حسین استادولی پژوهشگر، مؤلف، مترجم، ویراستار و برنده جوایز گوناگون کتاب سال، کتاب فصل و ... در حوزه علوم قرآن و حدیث عنوان کرد:به نظر من کتاب «الامام الصادق (ع)» نوشته محمدحسین مظفر کتابی یک‌جلدی، جامع و مناسب در موضوع خود است و گزیده‌گویی، فصل‌بندی و دسته‌بندی مناسبی دارد. این کتاب را آقای سید ابراهیم سیدعلوی هم با قلمی شیوا به فارسی ترجمه کرده‌اند.

وی با بیان این که کتاب خوب درباره امام صادق (ع) کم منتشر شده است، افزود: البته کتاب سه‌جلدی اسد حیدر با عنوان «الامام الصادق و المذاهب الاربعه» نیز اثری مناسب اما مفصل است.

حسین استادولی همچنین دو سخنرانی از شهید مرتضی مطهری درباره امام صادق (ع) در کتاب «سیری در سیره ائمه اطهار علیهم‌السلام» را واجد مباحثی ارزشمند دانست.

حجت‌الاسلام سیدمجتبی عصیری در پاسخ پرسش «ایبنا» گفت: سوال سختی است. حضرت جعفر الصادق (ع) در همه زمینه‌های فکری و علمی اعم از فقه، کلام، حدیث، تاریخ و ... روایاتی دارند و شاگردان بسیار تربیت کردند. بنابراین شما برای این پرسش باید ابتدا زمینه‌یابی کنید و در ادامه سوال خود را مطرح سازید.

وی افزود: با این اوصاف به نظر من بخش امام صادق کتاب «سیره پیشوایان» نوشته استاد مهدی پیشوایی بسیار مناسب است. همچنین آیت‌الله شهید مرتضی مطهری نیز در برخی کتاب‌ها و آثار خود زمینه‌های علمی حضرت امام صادق (ع) را به‌خوبی مطرح می‌کنند، که این آثار نیز بسیار قابل استفاده‌اند.

کتاب صوتی «سیره پیشوایان» اثر حجت‌الاسلام مهدی پیشوایی از این لینک قابل دانلود است: دانلود کتاب صوتی «سیره پیشوایان».

چند اظهار نظر دیگر
حجت الاسلام محمدحسین افشاری کرمانی مترجم کتاب «رساله حقوق امام سجاد» کتاب «درسنامه امام صادق (ع)» اثر آیت‌الله سیدصادق حسینی شیرازی از مراجع جهان تشیع را برای مطالعه مخاطبان پیشنهاد کرد. صفحات نخستین کتاب در این لینک قابل مشاهده است.

احمد اللهیاری، مدرس گروه فلسفه دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین کتابهای «وظایف استانداران از دیدگاه امام صادق علیه السلام» نوشته باقری بیدهندی و «توحید مفضل» را معرفی کرد. کتاب «توحید مفضل» در این لینک قابل دانلود است.

حجت‌الاسلام حمیدرضا نوری محقق حوزه و دانشگاه و نویسنده کتابهایی چون «پنجره‌ای به تنهایی خدا» و «حقوق اجتماعی و سیاسی» نیز کتاب «توحید مفضل» را توصیه کرد.

حجت‌الاسلام عباس مولایی پژوهشگر و مُبلِغ دینی نیز کتاب «الامام جعفر الصادق رمز الحضارة الاسلامیة» را معرفی کرد و از مترجمان خواست که به ترجمه آن همت گمارند.

کاوه تیموری، کارشناس ارشد جامعه‌شناسی، هنرمند، محقق حوزه خوشنویسی و سردبیر فصلنامه رشدآموزش، کتاب «زندگی امام جعفر صادق (ع)» تالیف زنده‌یاد سید جعفر شهیدی از انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی را معرفی کرد.