کتابخانه روستای قایش

کتابخانه روستای قایش

کتابخانه روستای قایش

کتابخانه روستای قایش

کتابخانه روستای قایش

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

۳ مطلب در تیر ۱۳۹۹ ثبت شده است

معرفی کتاب گنبد خورشید

شنبه, ۷ تیر ۱۳۹۹، ۰۹:۰۹ ق.ظ | اعظم احمدی | ۰ نظر

کتاب «گنبد خورشید» به قلم معصومه مهری قهفرخی، اثری است که در افزایش شناخت و حس صمیمت کودکان نسبت به امامان معصوم موثر خواهد بود.

نیلوفر بختیاری: شعر زبان احساس است و احساس و عاطفه بیش از هر رده سنی دیگری، در دوران زلال کودکی موج می‌زند. ادبیات و شعر کودک که غالبا توسط بزرگسالان نوشته می شود، نه تنها در بیان و برانگیختن حس کودکان و نوجوانان موثر است، بلکه می‌تواند بر سایر رده‌های سنی نیز اثر خاص خود را باقی بگذارد و در تلطیف احساسات افراد موثر واقع شود.

اهتمام بر چاپ مجموعه اشعار کودک در موضوعات گوناگون؛ از جمله ابراز عشق به پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع)، از جمله اقداماتی است که می‌تواند در افزایش شناخت و حس صمیمت کودکان نسبت به امامان معصوم موثر باشد.

کتاب «گنبد خورشید» به قلم معصومه مهری قهفرخی از اینگونه آثار است. اشعار صمیمی و زیبای این کتاب در بیان احساسات کودکانه نسبت به امام رضا(ع) نوشته شده و تصویرسازی‌های دل‌انگیز و زیبای اشرف کلاهی دهکردی نیز بر جذابیت این اشعار افزوده است.

اشعار این کتاب از وصف روز میلاد امام آغاز می شود تا نذری دادن برای ایشان و توصیف کودکانه و زیبای خادم کفشداری، نقاره خانه ، و حتی بیان حس فواره صحن امام در قالب ابیاتی زیبا:

«مانند یک گنجشک
وقتی رها می شد
احساس خوبی داشت
هربار پا می شد

می رفت و می آمد
می خورد پیچ و تاب
توی دلش شادی
چون قند می شد آب

مثل تمام ما
در لحظه های سخت
دل خوش به آقا بود
فواره خوشبخت:

این کتاب امسال توسط بنیاد بین المللی امام رضا(ع) منتشر شده است. با هم به خوانش نمونه‌ای دیگر از این شعرها می‌پردازیم:

می‌کشم در دفترم
شکل سقاخانه را
دور آن هم می‌کشم
دسته‌ای پروانه را
 
می‌کشم مثل بهشت
صحن زیبای تو را
مادرم پای ضریح
هست در حال دعا
 
مثل ماهی غرق شوق
توی حوض کاشی‌ام
می‌شود این بار بیست
نمره‌ی نقاشی‌‌ام...

 

دهه کرامت گرامی باد

شنبه, ۷ تیر ۱۳۹۹، ۰۹:۰۱ ق.ظ | اعظم احمدی | ۰ نظر

معرفی کتاب حضرت معصومه(س)

شنبه, ۷ تیر ۱۳۹۹، ۰۹:۰۰ ق.ظ | اعظم احمدی | ۰ نظر

کتاب «حضرت معصومه سلام الله علیها فاطمه دوم» نوشتۀ« محمدی اشتهاردی» اثری است که با هدف آگاهی به زندگی حضرت معصومه(ع) که گلی درخشان از گلستان خاندان نبوت، و حرمش دارالشفای آل محمد(ص) است نگارش شده است.

این کتاب مشتمل بر سه فصل است که در فصل نخست ان به موضوعاتی چون؛ پیشینه تاریخی قم، برخاستگان آن و حوزه علمیه، نگاهی بر پیشینه تاریخی حوزه علمیه قم و تحولات آن، حوزه علمیه قم از قرن پنجم تا کنون و. . . پرداخته شده است. در دومین فصل از کتاب موضوعات و عناوینی مانند؛ زندگی نامه حضرت معصومه(س) از آغاز تا شهادت، نگاهی به فضایل حضرت معصومه(ع)، چند کرامات از درگاه حضرت معصومه(ع) و. . . مطرح شده است و در سومین فصل نیز مباحثی چون؛ مسجد جمکران و مراقد امام زادگان و مکان های دیدنی قم، امام زادگان معروف قم، شخصیت های معروف، مدفون در قم، مساجد معروف قم و. . . بیان شده است.

آگاهی به فرهنگ و روش زندگی پرافتخار خاندان پیامبر(ص) و آل علی(ع) و پناهندگی معنوی و عملی به این پناهگاه مطمئن و استوار، یکی از اصیل ترین راه های شناخت اسلام ناب و بهره ندی از آن است، چرا که آن ها از سرچشمه زلال اسلام آب نوشیده اند، و تبلوری از مکتب حیات بخش پیامبر(ص) هستند. در این میان، آگاهی به زندگی حضرت معصومه(ع) که گلی درخشان از گلستان خاندان نبوت، و حرمش دارالشفای آل محمد(ص) است، و آگاهی به سرزمین مقدس قم از قدیم و ندیم، و برکات این سرزمین، و حوزه علمیه آن، و آثار درخشان حوزه، و ماجرای مسجد جمکران و پایگاه بودن قم برای حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) و. . . هرکدام فرهنگی پربار و سازنده است، که موجب هدایت و رشد بیشتر شده، و ما را در مسیر ترقیات معنوی، مددکاری نیرومند، در سطح عالی خواهد بود. بر همین اساس، به عنوان برگرفتن خوشه ای از این خرمن یا لیوان آبی از این دریا، به نگارش این کتاب اقدام گردید، چرا که این امور از شعائر و نشانه های دین است، و باید نشانه های دین را که نقش به سزایی در سازندگی و بازسازی و سازماندهی معنوی و فرهنگی دارند، ارج نهاد و حریم آنها را حفظ کرد، چنان که قرآن می فرماید: "وَمَنْ یُعَظِمْ شَعائِرَ اللهِ فَاِنَها مِنْ تَقْوَی الْقَلَوبِ؛ و هر کس نشانه های الهی را بزرگ دارد، این کار نشانه تقوای دلهاست". و مفهوم سوره کوثر، بیانگر استواری و برقراری همیشگی آثار خاندان نبوت، و بهره گیری قاطع از این آثار و جلوگیری از گزند دشمنان است.