کتابخانه روستای قایش

کتابخانه روستای قایش

کتابخانه روستای قایش

کتابخانه روستای قایش

کتابخانه روستای قایش

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

۴ مطلب در خرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

آثار عرفانی و اخلاقی امام خمینی(ره)

يكشنبه, ۱۳ خرداد ۱۳۹۷، ۰۱:۵۴ ب.ظ | اعظم احمدی | ۰ نظر


 

شرح دعای سحر (عربی)

تصویری از ترجمه کتاب دعای سحر

امام خمینی این کتاب را در سال ۱۳۴۷ق یعنی در ۲۷ سالگی تالیف کرده‌ است. سال تألیف این اثر مصادف است با سال ورود شاه آبادی به قم. امام خمینی در دو نقطه از ایشان یاد و مطلبی نقل می‌کند. تألیف این کتاب در سال اول شاگردی نزد شاه‌آبادی، این نکته را روشن می‌کند که امام خمینی همان‌گونه که خودش در اولین برخورد و ملاقات با شاه‌آبادی گفته، فلسفه را قبلا خواند بوده و در عرفان نیز کار کرده و استاد دیده بودد. این کتاب به زبان عربی بوده و ترجمه فارسی آن نیز منتشر شده است.

مصباح الهدایة الی الخلافة والولایه (عربی)

مصباح الهدایه.jpg

این کتاب در بیان حقیقت محمدیه و ولایت علویه است که با ترجمه فارسی آن پس از انقلاب اسلامی ایران چاپ شده است. تألیف این کتاب در سال ۱۳۴۹ق به پایان رسیده است. این کتاب و شرح دعای سحر فقط برای کسانی که با عرفان و اصطلاحات آن آشنایی دارند، قابل استفاده است.

لقاءالله (فارسی)

لقاء الله.jpg

مقاله‌ای به زبان فارسی در هفت صفحه که در آن از استادش شاه‌آبادی یاد می‌کند. این رساله در پایان کتاب لقاءالله حاج میرزا جواد ملکی تبریزی چاپ شده است.

سر الصلاة

سرالصلاه.jpg

صلاة العارفین یا معراج السالکین (فارسی) این کتاب برای خواص از اهل عرفان و سلوک نوشته شده و تاریخ پایان تألیف آن سال ۱۳۵۸ق است و تا حال دوبار چاپ شده که بار اول مستقل و بار دیگر در یادنامه مرتضی مطهری چاپ شده است. در این کتاب از اسرارالصلاة شهید ثانی و شاه‌آبادی یاد می‌شود و نیز به شرح اربعین خود ارجاع می‌دهد که معلوم می‌شود شرح اربعین را پیش از سرالصلاة نوشته یا هنگام نوشتن سرالصلاة آن کتاب هم در دست تألیف بوده است.

تعلیقة علی شرح فصوص الحکم (عربی)

تعلیقة علی مصباح الانس (عربی)

تعلیقة علی شرح حدیث رأس الجالوت (عربی)

شرح حدیث راس الجالوت (عربی)

تفسیر سوره حمد (فارسی)

تفسیرسوره حمد.jpg

الحاشیة علی الاسفار (عربی)

آداب الصلاة (فارسی)

مبارزه با نفس جهاد اکبر (فارسی)

شرح حدیث جنود عقل و جهل (فارسی)

جنودعقل و جهل.jpg

اربعین - شرح اربعین (فارسی)

کتاب‌های فقه استدلالی

.

کتاب الطهارة

  • جلد اول، بحث نجاسات، تاریخ پایان تألیف، ۱۰ ذیحجه ۱۳۷۳ق چاپ اول در ۲۷۲ صفحه در قم و چاپ دوم در ۳۵۸ صفحه در نجف سال ۳۸۹ق.
  • جلد دوم، بحث ماء ثلاثه. تاریخ پایان تألیف، ۲۲ ربیع الاول ۱۳۷۶ق چاپ قم در ۳۱۹ صفحه.
  • جلد سوم، بحث تیمم. تاریخ پایان تألیف، ۱۱ شعبان ۱۳۷۶ق چاپ قم در ۲۳۵ صفحه.
  • جلد چهارم کتاب مذکور پیرامون بحث از احکام نجاسات است. این کتاب که آخرین قسمت از مباحث طهارت بوده، تألیف آن در تاریخ ۲۸ ذیقعده ۱۳۷۷ق به پایان رسیده و چاپ آن نیز در نجف اشرف به سال ۱۳۸۹ق انجام گرفته است. تعداد صفحات این جلد ۲۹۰ صفحه است.

المکاسب المحرمة

المکاسب ـ امام خمینی.jpg

کتاب البیع

کتاب الخلل

رسالة فی التقیة

رسالة فی قاعدة من ملک

رسالة فی تعیین الفجر فی اللیالی المقمره

رساله لا ضرر 

رسالة الاستصحاب.

رسالة فی التعادل والتراجیح

رسالة الاجتهاد والتقلید

رسالة فی الطلب والارادة

طب و اراده.jpg

 

تعلیقة علی کفایة الاصول.

رساله در موضوع علم اصول

رساله‌های عملیه یا فقه غیراستدلالی

تعلیقة علی العروة الوثقی (عربی)

تعلیقة علی وسیلة النجاة (عربی)

حاشیه توضیح المسائل (فارسی) 

رساله نجاة العباد (فارسی)

حاشیه رساله ارث (فارسی) 

تحریر الوسیله (عربی)

زبدة الاحکام (عربی)

توضیح المسائل (فارسی)

 

در زمان آیت‌الله بروجردی احساس شد که رساله عملیه او ب

توضیح المسائل امام خمینی

ملحقات توضیح المسائل (فارسی)

استفتائات (فارسی)

حکومت اسلامی یا "ولایت فقیه" (فارسی)

ولایت فقیه امام خمینی.jpg

کشف اسرار (فارسی)

کشف الاسرار امام خمینی
.

دیوان شعر (فارسی).

رساله‌ای مشتمل بر فوایدی در بعضی مسائل مشکله.

تقریرات درس امام خمینی

تهذیب الاصول (عربی)

رسالة فی قاعدة لا ضرر یا نیل الاوطار.

رسالة فی الاجتهاد والتقلید (عربی).

لُبُّ الْاَثَر یا رسالة فی الطلب و الاراده و الجبر و التفویض (عربی)

کتاب البیع (عربی)

صحیفه امام (فارسی)

صحیفه نور.jpg

وصیت‌نامه سیاسی الهی (فارسی)

ره عشق

باده عشق




داغ کن - کلوب دات کام               

قیام 15 خرداد

شنبه, ۱۲ خرداد ۱۳۹۷، ۰۱:۵۱ ب.ظ | اعظم احمدی | ۰ نظر

 

به دنبال انتشار خبر بازداشت امام در سحرگاه 15خرداد 1342 به مناسبت سخنرانی تاریخی امام که علیه اسرائیل و رژیم شاه بوده از نخستین ساعات روز 15خرداد، اعتراضات گسترده‌ای در قم، تهران، ورامین، مشهد و شیراز برگزار شد که با شعارهایی بر ضد شاه و در طرفداری از امام همراه بود.

 

مأموران نظامی که در نقاط مرکزی و حساس شهرهای قم و تهران مستقر بودند به روی تظاهرکنندگان آتش گشودند. مردم نیز با چوب‌ و سنگ به دفاع از خود برخاستند. تظاهرات در آن روز و دو روز بعد نیز ادامه یافت و هزاران نفر از مردم کشته و مجروح شدند. فجیع‌ترین حادثه، قتل‌ عام دهقانان کفن‌پوش ورامینی بود که در پشتیبانی از امام راهی تهران شده بودند. مأموران نظامی در سر پل باقرآباد با آنها روبرو شده و با سلاح‌های سنگین آنها را قتل عام کردند.

 

به دنبال انتشار خبر بازداشت امام در سحرگاه 15خرداد 1342 به مناسبت سخنرانی تاریخی امام که علیه اسرائیل و رژیم شاه بوده از نخستین ساعات روز 15 خرداد، اعتراضات گسترده‌ای در قم، تهران، ورامین، مشهد و شیراز برگزار شد که با شعارهایی بر ضد شاه و در طرفداری از امام همراه بود.

 

پس از فرو نشستن قیام، اسدالله اعلم نخست‌وزیر، در مصاحبه‌ای با روزنامه هرالد تریبون در روز 17 خرداد 42 تهدید کرد که امام و برخی دیگر از علما، محاکمه نظامی خواهند شد و ممکن است حکم اعدام آنها صادر شود. شاه نیز دو روز بعد طی سخنرانی بیانات امام و تظاهرات مردم را؛ به تحریک و پول بیگانگان - جمال‌ عبدالناصر- دانست زیرا جمال ‌عبدالناصر در آن زمان به دلیل همکاری شاه و اسرائیل روابط خصمانه‌ای با شاه داشت.

 

در این راستا رسانه‌های رژیم ادعا کردند که شخصی به نام عبدالقیس از بیروت با هواپیما وارد فرودگاه مهرآباد شده و در گمرک مهرآباد حدود یک میلیون تومان پول از او به دست آمده و اعتراف کرده است که ناصر این پول‌ها را برای افراد معینی در ایران فرستاده است.

 

این ادعا مورد انتقاد بسیاری در داخل و خارج از جمله خیلی از نشریات خارجی واقع شد و رژیم هیچ دلیل و سندی در این خصوص ارائه نکرد. چند روز پس از دستگیری امام؛ دهها نفر از مراجع و علمای ایران به عنوان اعتراض به دستگیری امام و اعلام پشتیبانی از وی، به تهران مهاجرت کردند.

 

بر اثر اعتراض علما و فشار افکار عمومی سرانجام امام پس از دو ماه بازداشت در پادگان نظامی به منزلی در شمال شهر تهران منتقل گشت و تحت نظر قرار گرفت. از نخستین ساعات روز بعد، مغازه داران تهران و شهرستان‌ها به مناسبت آزادی نسبی امام بر سر در مغازه‌های خود پرچم نصب کرده و چراغانی نمودند و به مردم شیرینی و شکلات دادند.

 

یک روز پس از انتقال امام (12 مرداد) روزنامه‌های کثیر‌الانتشار کشور چیزی را به دستور ساواک منتشر کردند. تا در نظر مردم چنین وانمود کنند که انتقال امام از زندان به محل جدید به دلیل تفاهمی بوده که میان ایشان و مقامات انتظامی به وجود آمده است. این خبر که شایعه‌ای بیش نبود و امام پس از آزادی کامل و بازگشت به قم در اولین فرصت طی یک سخنرانی آن را به شدت تکذیب کرد.

 

قیام 15 خرداد

قیام 15 خرداد

 

یک روز پس از انتقال امام (12 مرداد) روزنامه‌های کثیر‌الانتشار کشور چیزی را به دستور ساواک منتشر کردند. تا در نظر مردم چنین وانمود کنند که انتقال امام از زندان به محل جدید به دلیل تفاهمی بوده که میان ایشان و مقامات انتظامی به وجود آمده است. این خبر که شایعه‌ای بیش نبود و امام پس از آزادی کامل و بازگشت به قم در اولین فرصت طی یک سخنرانی آن را به شدت تکذیب کرد.

 

شاه که تصور می‌کرد با سرکوب قیام 15 خرداد، دستگیری امام، کوتاه آمدن برخی از علما و از همه مهمتر شایعه تفاهم امام را منزوی ساخته است به تدریج در جهت عادی نشان دادن اوضاع حرکت کرد. از این رو اسدالله علم را در 17 اسفند 42 بر کنار ساخت و وانمود کرد او مسبب حوادث اخیر بوده و عزل وی به دنبال تفاهم با امام تحقق یافته است.


بعد از اعلم، حسنعلی منصور به نخست‌وزیری رسید. او طی نطقی با تمجید از اسلام، از آن به عنوان «یکی از مترقی‌ترین و برجسته‌ترین ادیان جهان» یاد کرد و بر «مراحم و عطوفت خاص شاه نسبت به مقامات روحانی تأکید نمود.

 

دو روز پس از سخنان منصور امام بدون اطلاع قبلی در شب 18 فروردین 43 وارد قم شد و به تدریج مورد استقبال علما و مردم قرار گرفت. در همان روز، روزنامه اطلاعات در مقاله‌ای تحت عنوان انقلاب سفید شاه و امریکا» نوشت: «چقدر جای خوشوقتی است که جامعه روحانیت نیز در واکنش اکنون با همه مردم، همگام در اجرای برنامه‌های انقلاب شاه و مردم شده است.» امام خمینی در واکنش به این اتهام در 21 فروردین طی سخنانی مطالب روزنامه اطلاعات را به شدت تکذیب نمود و اظهار داشت:

 

«خمینی را اگر دار بزنند تفاهم نخواهد کرد. من از آن آخوندها نیستم که در اینجا بنشینم و تسبیح به دست بگیرم. من پاپ نیستم که فقط روزهای یک شنبه مراسمی انجام دهم و بقیه اوقات خود سلطانی باشم و به امور دیگر کاری نداشته باشم. پایگاه استقلال اسلامی اینجاست باید این مملکت را از این گرفتاریها نجات داد.»


آثار قیام 15 خرداد

به طور کلی قیام 15 خرداد آثار عمده‌ای از خود بر جای نهاد:

1-یکی از آثار قیام 15 خرداد این بود که رهبری حرکت‌های مخالف رژیم را به مذهبی‌ها منتقل کرد و چپی‌ها را به حاشیه راند.

 

2- کشتار مردم در قیام 15 خرداد، چهره مزدورانه شاه را که تا آن زمان تقصیرها را به گردن نخست وزیران می‌انداخت افشا نمود و انقلابیون پس از آن به راه‌های اصلاح طلبانه پشت کرده؛ سرنگونی نظام سلطنتی را خواستار شدند.

 

سالگرد ارتحال امام خمینی تسلیت باد

شنبه, ۱۲ خرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۳۳ ب.ظ | اعظم احمدی | ۰ نظر


Image result for ‫عکس از ارتحال امام خمینی‬‎

کتاب های طرح کتاب‌خوان خرداد ۱۳۹۷ معرفی شد

يكشنبه, ۶ خرداد ۱۳۹۷، ۰۲:۲۹ ب.ظ | اعظم احمدی | ۰ نظر

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، طرح کتاب‌خوان خرداماه ۱۳۹۷ با معرفی ۴ کتاب "نشان سرخ دلیری" نوشته استیفن کرین و ترجمه غفور آلبا از انتشارات امیرکبیر، "باغ خرمالو"نوشته هادی حکیمیان از انتشارات شهرستان ادب، "یک سیب شیرین" نوشته غلامرضا بکتاش از انتشارات سوره مهر و "صد و ده  داستان دوران جوانی امیرالمومنین امام علی(ع)" گ‍ردآوری‌ شده توسط دف‍ت‍ر م‍ش‍اور رئ‍ی‍س‌ س‍ازم‍ان‌ ص‍دا و س‍ی‍م‍ا از انتشارات سروش در ام‍ور ج‍وان‍ان‌ به علاقه‌مندان مطالعه و کتابخوانی معرفی شد.

*****

"جوانمردترین جوان"

1. عنوان کتاب: ۱۱۰ داستان دوران جوانی امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام

گردآور:  دفتر مشاور رئیس سازمان صدا و سیما در امور جوانان

نـاشـر: انتشارات سروش، تعداد صفحات: ۱۳۶

"۱۱۰داستان دوران جوانی امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام" از بهترین منابعی است که می‌تواند الگویی شایسته از زندگی سراسر برکت جوانمردترین جوان تاریخ را به جوانان ما ارائه دهد؛ الگوی کاملی که از نوجوانی تا شهادتش در بیست‌ویکمین روز از ماه رمضان سال ۴۰ هـ.ق، همواره راه راستی را در پیش گرفت؛ الگویی که دقیق‌ترین میزان سنجش اعمال انسان با عمل صالح است و تأسی از او و فرزندانش، افتخارآمیزترین پیروی در طول تاریخ بشر را رقم می‌زند.

این کتاب در قالب ۱۱۰ داستان کوتاه و واقعی، بخش‌هایی از زندگی امیر مؤمنان را در ۷ فصل با عنوان‌های "علی در دوران کودکی و نوجوانی"، "علی در مکتب تعلیم و تربیت"، "علی در محراب دعا و عبادت" ، "علی در میدان جنگ و شجاعت"، "علی بر قلّه‌های اخلاق و فضیلت"، "علی در موضع ارشاد و هدایت" و "علی در عرصۀ کار و خدمت" ارائه می‌دهد.

حُسن گزینش حکایات و بهره‌گیری از منابع و مستندات تاریخی در نقل روایات از ویژگی‌هایی ممتازی است که این اثر دینی‌آموزشی را برای خواننده مطلوب‌تر می‌سازد.

برای خواندن این کتاب ارزشمند از طرح ملّی "کتاب‌خوان خردادماه" می‌توانید به کتابخانه‌های عمومی در سراسر کشور مراجعه کنید.

*****

خاطراتی از دیکتاتور درمانده

 

2. عنوان کتاب: باغ خرمالو

نویسنده: هادی حکیمیان

نـاشـر: شهرستان ادب، تعداد صفحات: ۱۸۴

"هادی حکیمیان" در "باغ خرمالو" روایتی جذّاب و خواندنی از تاریخ معاصر ایران سربلند ارائه می‌دهد و در قالب یک رمان تاریخی با نوجوانان ارتباط برقرار می‌کند.

این اثرِ برگزیدۀ نهمین دورۀ جایزۀ داستان انقلاب اسلامی، به‌خوبی و با بهره‌گیری از شناخت نویسنده از تاریخ معاصر کشور عزیزمان، نوجوانان را با فضای حاکم بر کشور در دورۀ پهلوی اوّل آشنا می‌کند و با نقل روایات دقیق تاریخی از بی‌توجّهی ظالمانۀ سلطنت ۵۴ سالۀ پهلوی بر ایران پرده‌ برمی‌دارد. پادشاهی که در اوج وجود مشکلات و نابرابری‌های فرهنگی و اجتماعی در کشورش با امید بستن به استعمار جهانی، مردمی با فرهنگی غنّی و ریشه‌دار را به غرب‌زدگی و کشف حجاب سوق داد و دست‌نشاندگانش را در شهرها و روستاهای مختلف به کشیدن چادر و روسری از سرزنان نجیب کشورش واداشت.

شخصیت‌های اصلی باغ خرمالو، دو پسر نوجوان با روحیه‌ای متفاوت هستند که هم‌زمان برای احقاق حق شان در دوران سیطرۀ دودمان پهلوی تلاش می‌کنند و همراه "ننه کردی" یکی از شخصیت‌های مؤثر داستان به شهر تاریخی یزد می‌روند و درنهایت در فرمانداری شهر با رضاشاه که روزهای آخر سلطنتش را می‌گذراند روبه‌رو می‌شوند و در این مواجهه اتفاقات خواندنی و عبرت‌آموزی رخ می‌دهد که سال‌ها بعد آن‌ها را برای کودکان روستای محل تولدشان روایت می‌کنند.

با ما همراه شوید و برای سفر به "باغ خرمالو" به کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور مراجعه کنید و سراغ بستۀ "کتاب‌خوان خردادماه" را از کتابداران بگیرید.

*****

عبور از ترس

 

3. عنوان کتاب: نشان سرخ دلیری

نویسنده: استیفن کرین، مترجم: غفور آلبا

نـاشـر: امیرکبیر، تعداد صفحات: ۲۳۰

"نشان سرخ دلیری" شاهکار استیفن کرین (۱۸۷۱-۱۹۰۰) شاعر و نویسندۀ آمریکایی است که بسیاری اعتقاد دارند بدون خواندن این اثر که کلاسیک‌ بستۀ مطالعاتی ادبیات جنگ جهان، یک گمشدۀ آشکار دارد.

ماجرا از این قرار است که در یک صبح سرد مه‌آلود، هنگی از سربازان جوان شمالی در انتظار آغاز جنگ در جوش‌وخروش‌اند، گویی شوق، انتظار و اضطراب و ناباوری در کنار یکدیگر در قلب تک‌تک این سربازان جوان تازه‌نفس ریشه کرده است. هم منتظر جنگ‌اند و هم باور نمی‌کنند در دل واقعۀ بزرگ جنگ قرار گرفته‌اند؛ اما سرباز جوانی به نام "هنری فلمینگ" حالی متفاوت و خاص دارد؛ او هنوز مطمئن نیست که جنگی رخ می‌دهد و با خوش‌بینی، انسان‌ها را متمدّن‌تر از این می‌داند که به چنین خشونتی روی آورند و حتّی اگر جنگی رخ دهد، هنری جوان شک دارد که در این جنگ مشارکت فعّال داشته باشد؛ ممکن است هنری فرار را بر قرار ترجیح دهد و با جان شیرینش از این مهلکه فرار کند و دیگران را بگذارد تا بمانند و برای او و حفظ کشورشان مبارزه کنند.

این شاهکار بزرگ ادبی قرن بیستم، نخستین رمان ادبیات جنگ است که از منظر روان‌شناسی جنگ‌های داخلی آمریکا را بررسی می‌کند و تلاش دارد، توصیفی نزدیک به حقیقت از جنگ و روحیۀ سربازان برای مخاطبان ترسیم کند.

اگر می‌خواهید ماجرای نبرد دلیرانۀ هنری جوان و هم‌رزمانش در عبور از بن‌بست ترس و شکست را بخوانید و با آن‌ها از ورای کلمات ملاقات کنید و معجزۀ نیروی جوانی و توان عزّت نفس را در عبور انسان‌ها از بحران‌ها تجربه کنید با "کتاب‌خوان خردادماه" همراه شوید و به کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور مراجعه کنید.

*****

شیرین و گوارا

4. عنوان کتاب: یک سیب شیرین

شاعر: غلامرضا بکتاش

نـاشـر: سورۀ مهر، تعداد صفحات: ۲۳۰

 شعرخوانی یکی از مؤثرترین روش‌های آموزش مفاهیم، کلمات و زبان به کودکان است که می‌توان از این روش به‌عنوان ابزاری مناسب و نشاط‌بخش در کنار سایر شیوه‌های تربیتی و آموزشی بهره جست.

 شعر کودک، علاوه بر اینکه باید جنبۀ سرگرمی و نشاط‌بخشی داشته باشند، لازم است با گروه سنّی، نیازهای عاطفی و وضعیت فرهنگی و اجتماعی محیطی که کودک در آن رشد می‌کند، متناسب و هم‌خوان باشد.

 «یک سیب شیرین» مجموعۀ اشعار غلامرضا بکتاش برای کودکان گروه سنّی «الف» و «ب» است که در قالب ۱۳ قطعه شعر کودکانه منتشر شده است؛ اشعاری که با خواندن هر یک، لبخند بر لبان کودکان و والدین شان می‌شکفد. این شعرها دارای نکات آموزشی ارزنده‌ای با موضوع عشق به پدر و مادر و خانواده، دوستی و مهرورزی و ترسیم دنیای کودکانه هستند.

 «یک سیب شیرین» مهمان سفرۀ باصفای «کتاب‌خوان خردادماه» است که می‌توانید آن را از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور بخواهید.