کتابخانه روستای قایش

کتابخانه روستای قایش

کتابخانه روستای قایش

کتابخانه روستای قایش

کتابخانه روستای قایش

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

۶ مطلب در مهر ۱۳۹۶ ثبت شده است

هفته کودک مبارکباد

چهارشنبه, ۱۹ مهر ۱۳۹۶، ۰۲:۰۱ ب.ظ | اعظم احمدی | ۰ نظر


نتیجه تصویری برای هفته کودک

 

روز جهانی کودک

روز کودک روزی است که برای یادبود و افتخار کودکان شناخته شده‌است. کشورها و سازمان‌های بین‌المللی مختلف، روزهای متفاوتی را به‌عنوان روز کودک اعلام کرده‌اند و آن را جشن می‌گیرند.

سازمان ملل متحد، ۲۰ نوامبر (۲۹ آبان) را روز جهانی کودک اعلام کرده‌است. مجمع عمومی سازمان ملل در چنین روزی در سال ۱۹۵۹ اعلامیهٔ حقوق کودک و در سال ۱۹۸۹ نیز کنوانسیون حقوق کودک را تصویب کرد.[۱]

روز ۱ ژوئن (۱۱ خرداد) هم در سال ۱۹۴۹ در نشست اتحادیهٔ بین‌المللی دمکراتیک زنان در پاریس به‌عنوان روز بین‌المللی کودک اعلام شد و در شوروی به‌عنوان روز کودک شناخته شد و در بسیاری از کشورها هم به‌عنوان روز کودک تعیین شد.[۲]

تاریخچهدر سال ۱۹۴۶ بعد از جنگ جهانی دوم در اروپا، مجمع عمومی سازمان ملل به‌منظور حمایت از کودکان، سازمانی به نام یونیسف را ایجاد کرد که نخست «انجمن بین‌المللی ویژهٔ کودکان سازمان ملل» نام گرفت. در سال ۱۹۵۳، یونیسف (برآمده از سرواژگان United Nations International Children's Emergency Fund) یکی از بخش‌های دائمی در سازمان ملل متحد گردید و روز ۸ اکتبر روز جهانی کودک نام‌گذاری شد.

یونیسف اعلام داشته که فقط با اختصاص پنج دلار برای هر کودک می‌توان جان ۹۰ درصد از کودکانی را که سالانه می‌میرند، نجات داد و برای بهبود چشمگیر زندگی کودکان جهان سوم، کافی است که فقط مبلغ ۶ هفته بودجهٔ تسلیحاتی جهان هزینه شود.

وظیفهٔ انجمن کمک به کودکان، یعنی یونیسف، مراقبت از کودکان و برآوردن نیازهای اولیهٔ آنان در سال‌های آغازین زندگی، و ترغیب و تشویق والدین به تعلیم فرزندان است.

همچنین تلاش این انجمن برای کاهش بیماری، مرگ و میر در کودکان، و حمایت از آنان در هنگام جنگ و حوادث طبیعی و… است.

در مقدمهٔ کنوانسیون حقوق کودک آمده‌است: «کودک باید در فضایی سرشار از خوشبختی، محبت و تفاهم بزرگ شو


 

معرفی چهار کتاب ،کتابخوان مهر ماه 1396

سه شنبه, ۱۱ مهر ۱۳۹۶، ۱۰:۰۸ ق.ظ | اعظم احمدی | ۰ نظر
 

   

کتابخوان مهر

چهار کتاب «برج قحطی» نوشته هادی حکیمیان، «تشنه لبان» نوشته حمید گروگان، «قصه های خواندنی مثنوی مولوی» بازنویسی جعفر ابراهیمی، «داستان های یک قل دو قل» نوشته طاهره ایبد در قالب طرح کتاب‌خوان مهر ماه ۱۳۹۶ معرفی شد.

چهار کتاب «برج قحطی» نوشته هادی حکیمیان، «تشنه لبان» نوشته حمید گروگان، «قصه های خواندنی مثنوی مولوی» بازنویسی جعفر ابراهیمی، «داستان های یک قل دو قل» نوشته طاهره ایبد در قالب طرح کتاب‌خوان مهر ماه ۱۳۹۶ برای استفاده علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی معرفی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، چهار کتاب‌ چهار کتاب «برج قحطی» نوشته هادی حکیمیان، «تشنه لبان» نوشته حمید گروگان، «قصه های خواندنی مثنوی مولوی» بازنویسی جعفر ابراهیمی، «داستان های یک قل دو قل» نوشته طاهره ایبد برای طرح کتاب‌خوان ویژه مهرماه ۱۳۹۶ از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور معرفی شدند.


 برج قحطی

نویسنده: هادی حکیمیان

انتشارات: شهرستان ادب

تعداد صفحات: ۴۳۷

 

تشنه‌لبان

نوشته: حمید گروگان

انتشارات: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

تعداد صفحات: ۳۱۴


قصّه‌های خواندنی مثنوی مولوی (تازه‌هایی از ادبیات کهن برای نوجوانان)

بازنویسی:‌جعفر ابراهیمی

انتشارات: پیدایش

تعداد صفحات: ۶۶۶


داستان‌های یک‌قل دوقل

نویسنده:‌ طاهره ایبد

انتشارات:‌ به‌نشر

دوره ۲ جلدی


طرح کتاب‌خوان ماه توسط کتابخانه‌های عمومی با هدف تبیین منویات رهبر معظّم انقلاب برای ارتقای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در جامعه، دسترسی همگانی به کتاب، لزوم معرفی کتاب‌های مفید برای پرورش فکری آحاد مختلف مردم جامعه و همچنین ارتقای فضایل اخلاقی و فرهنگ عمومی از طریق مطالعه کتاب‌های مفید و فاخر، در سطح کشور اجرا می‌شود.

در طرح کتاب‌خوان ماه، برای هر ماه ۴ عنوان کتاب از بین کتاب‌های تازه منتشر شده، برای اقشار و سلایق گوناگون مردم و در موضوعات و مناسبت‌های متنوع مانند (سبک زندگی ایرانی اسلامی، ازدواج، تربیت فرزند، اخلاق اجتماعی، خانواده، سلامت، کودک و نوجوان، علمی و دینی و...) انتخاب و به منظور ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی و تحقق دیگر اهداف طرح، کتاب‌ها در قالب‌ها و روش‌های مختلف نظیر پوستر، خلاصه‌نویسی، کتابچه، فلش و کلیپ، معرفی شده و با محوریت آن ۴ کتاب فعالیت‌های کتاب‌ محور متنوعی مثل جلسات نقد کتاب، مسابقات کتابخوانی و... انجام‌ می‌گیرد.



گرامیداشت هفته دفاع مقدس

يكشنبه, ۲ مهر ۱۳۹۶، ۱۰:۱۲ ق.ظ | اعظم احمدی | ۰ نظر


Image result for ‫عکس از گرامیداشت هفته دفاع مقدس‬‎

جملات کوتاه و زیبا در مورد محرم و امام حسین

يكشنبه, ۲ مهر ۱۳۹۶، ۱۰:۰۸ ق.ظ | اعظم احمدی | ۰ نظر


http://www.nariya.ir/wp-content/uploads/2011/11/imamhossein03_nariya.jpg

قیامت بی حسین غوغا ندارد”شفاعت بی حسین معنا ندارد”حسینی باش که در محشر نگویند”چرا پرونده ات امضاء ندارد

————————————

عالم همه قطره و دریاست حسین ، خوبان همه بنده و مولاست حسین ، ترسم که شفاعت کند از قاتل خویش ، از بس که کَرَم دارد و آقاست حسین

———————————–

عالم همه محو گل رخسار حسین است ، ذرات جهان درعجب از کار حسین است . دانی که چرا خانه ی حق گشته سیه پوش ، یعنی که خدای تو عزادار حسین است

———————————

آبروی حسین به کهکشان می ارزد ، یک موی حسین بر دو جهان می ارزد ، گفتم که بگو بهشت را قیمت چیست ، گفتا که حسین بیش از آن می ارزد

————————————

ماه خون ماه اشک ماه ماتم شد ، بر دل فاطمه داغ عالم شد . فرا رسیدن ماه محرم را به عزادارن راستینش تسلیت عرض میکنم

معرفی چند کتاب با موضوع«نهضت عاشورا و اربعین حسینی»

يكشنبه, ۲ مهر ۱۳۹۶، ۱۰:۰۶ ق.ظ | اعظم احمدی | ۰ نظر

کتاب آه«آه»

مولف: یاسین حجازی ناشر: جام طهور

«کتاب آه»حاصل بازخوانی و ویرایش مقتل «نفس المهموم»است. کتابی که اغلب نقلهای صحیح مقاتل وکتب تاریخ را درخودگردآورده و جزءجزء حادثه شهادت حسین بن علی(ع) را از 6ماه پیشتر تا روز حادثه عاشورای حسینی  و ماه ها پس از آن را ثبت کرده است.

 

کتاب آه همه تصویر و دیالوگ و نامه است: تصویرها و دیالوگ ها و نامه های ردو بدل شده میان شخصیت های دخیل در حادثه کربلای سال شصت و یک هجری. و چیزی بیش از این نیست.

 

در مقدمه این کتاب آمده است: کتاب هایی که برای ارایه یک تصویر یا چند خط از یک نامه، کلی سلسله اسناد و توضیح و تحلیل و تعلیقه برای خواننده ردیف می کنند، هم به او اجازه نمی دهند کولاژ خود را خودش کامل کند و هم بعضی وقت ها حوصله اش را سر می برد که تا ته بخواندشان و از روی صفحاتی نخوانده نپرد این شاید برجسته ترین دلیل ناشناخته ماندن کتاب هایی نظیر «نفس الهموم» است.

 


کتاب آفتاب در مصاف«آفتاب در مصاف »

گردآورنده کتاب: موسسه فرهنگی حدیث لوح و قلم/ سخنران: سید علی خامنه ای /ناشر : انقلاب اسلامی

این کتاب در 1040صفحه شامل مجموعه تمام گفتارها و مطالب آیت الله خامنه ای از سال 1357 تا 1390درباره‌ وجود مقدس امام حسین (علیه‌السلام)‌ و تحلیل وقایع پیش و پس از عاشورای سال 61هجری است که به روش سیر تاریخی تدوین شده است.

 

بهره‌گیری از فهرست تفضیلی و موضوعی، نمایه لفظی، نمایه آیات، نمایه روایات، نمایه کلمات بزرگان و کتابنامه جامع و همچنین ارائه مستندات کتاب در قالب لوح فشرده به همراه کتاب از ویژگی‌های بارز و منحصر به فرد این مجموعه است.

 

 

 

 

 

کتاب ضیافت بلا« ضیافت بلا »

مولف:سید محمد مهدی میرباقری / ناشر: تمدن نوین

کتاب«ضیافت بلا»در دو فصل باعنوان های «سیر و سلوک متعارف» و«مقالات سلوکی از زیارت عاشورا » تنظیم شده و مباحثی مانند « عزم و تصمیم انتخاب معبود»، « محاسبه»، « توبه»و « رجوع الی الله»، «سلام به ولی خدا» و «علت عقب ماندن افراد مختلف از قافله عاشورا »را بررسی کرده است.

 

به نظر نویسنده کتاب «هدف از خلقت چیزی جز قرب و لقاء حضرت حق نیست، لذا شناخت راه وصول به این هدف بزرگ برای رسیدن به آن بسیار مهم و ضرورری است و برای رسیدن به این راه دو نوع مسیر پیش بینی و پیشنهاد شده است، راه نخست، راه بزرگان و علمای اخلاق و برخی کتابهای معرفت به استناد آیات و روایت است و راه دوم سلوک باشفاعت اولیای خدا و بلای آنهاست. اگر راه نخست را همچون عبادت در ایام عادی سال فرض کنیم، راه دوم به منزله شب قدر است و راهی کوتاه تر برای رسیدن به لقای پروردگار است،که دعاهایی مانند زیارت عاشورا این راه را هموارتر می کنند.»

 

 

کتاب کربلا مبارزه با پوچی ها« کربلا مبارزه با پوچی ها »

مولف: اصغر طاهرزاده    ناشر کتاب: لب المیزان

کتاب حاضر حاصل مجموعه‌ای از سخنرانی‌های استادطاهرزاده است که تحت ‌عنوان «کربلا؛ مبارزه با پوچی‌ها» در محرم سال‌های (1377 و 1378 ش) ایراد گردیده و از نوار پیاده شده است.

 

کتاب حاضر صِرفاً به نقل حادثة کربلا نپرداخته، بلکه سعی بر نگرش تحلیلی به واقعه دارد.در کتاب سعی شده به بسیاری از سؤالاتی که ممکن است نسبت به حادثة کربلا پیش آید، جواب داده شود. مثل این‌که؛ آیا امام(ع) می‌دانستند شهید می‌شوند یا نه؟ یا این‌که اگر امام(ع) برای احیاء دینِ جدّشان پا به عرصة امر به معروف و نهی از منکر گذاشتند، چرا در رویارویی با حرّ فرمودند: اگر مردم کوفه نمی‌خواهند، برمی‌گردم؟ و چراهایی از این قبیل..


کتاب؛ نهضت کربلا را به‌عنوان آینده‌ای در مقابل خواننده قرار می‌دهد تا خواننده دائماً جایگاه خود و جامعه و انقلاب اسلامی را ارزیابی نماید و نسبت به وضع موجودِ جامعه، به‌خصوص در رابطه با فرهنگ مدرنیته، تحلیل داشته باشد و کربلا را عبرتی برای تعالی هرچه بیشتر انقلاب اسلامی قرار دهد.

 


کتاب حماسه حسینی« حماسه حسینی »

مولف: شهید مرتضی مطهری / انتشارات : صدرا

کهنه شدنی نیست و همیشه خواندنی و تازه است؛ دو جلدی که تمامی سخنرانیها و مقالات آیتالله شهید را پیرامون عاشورا در بر می گیرد. مجموعه این یادداشت ها و سخنرانی هاکه تاکنون بیش از 50 بار از سوی انتشارات صدرا منتشرشده در فاصله سالهای 47 تا 56 توسط راوی بیان شده و جهت گیری عمده آن ارائه شناختی تازه و مستند از واقعه عاشورا و نیز مقابله آشکار با خرافات و تحریفات وارد شده به عزاداری ها و منبرهای محرماست؛ تحریف هایی که امروز هم همچنان با برخی از آنها مواجهیم.

شهید مطهری با تاکید بر استفاده از کلمه حماسه برای واقعه عاشورا و نه عباراتی چون نهضت، قیام یا شورش، دراین اثر تلاش وافری داشته تا نشان دهد شخصیت حسین بن علی (ع) صبغه حماسی دارد و باید با وجود و سرگذشت او یک احساس حماسی داشته باشیم، نه یک احساس تراژدی و مصیبت که این روزها بسیار به چشم می خورد.

 

 


تسلیت ماه محرم

يكشنبه, ۲ مهر ۱۳۹۶، ۱۰:۰۲ ق.ظ | اعظم احمدی | ۰ نظر


Image result for ‫عکس تسلیت ماه محرم‬‎

 

 

Image result for ‫عکس تسلیت ماه محرم‬‎