کتابخانه روستای قایش

کتابخانه روستای قایش

کتابخانه روستای قایش

کتابخانه روستای قایش

کتابخانه روستای قایش

طبقه بندی موضوعی

۱۵ مطلب در دی ۱۳۹۴ ثبت شده است

یک پند از 7 پند مولانا

يكشنبه, ۲۷ دی ۱۳۹۴، ۱۰:۰۶ ق.ظ | اعظم احمدی | ۰ نظر

این ویژگی انسان قدرتمند است. یادمان باشد که همه انسان ها واجد این ویژگی نیستند و بنابراین کسانی که اقدام به امر می کنند مورد احترام مردم قرار می گیرند. اگر نتوانید این کار را انجام دهید احساس ناخوشایندی خواهید داشت.

فرآوری: زهرا اجلال - بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان
بخشش

یکی از هفت پندی که به نقل از مولانا داریم این است که می فرماید: در بخشیدن خطای دیگران مانند شب باش...
به واقع این بخشیدن و گذشتن از خطای دیگران چیست که آنقدر به آن تاکید شده است .... نه فقط اسلام بلکه علم روانشناسی امروز نیز بر آن تاکید دارد ...
مطالعه قرآن کریم به ما نشان می دهد آیاتی که مشتمل بر واژه عفو بوده و یا واژه هایی که بر معنی عفو دلالت می کنند (مانند رحمت و مغفرت و...)، به روشنی گویای موضوع عفو و گذشت هستند. دسته ای از آیات به عفو خداوند اشاره دارند: «بعضی از شما خواهان دنیا بودند و بعضی خواهان آخرت، پس خداوند شما را از آنها منصرف ساخت (و پیروزی شما به شکست انجامید) تا شما را آزمایش کند و او شما را بخشید و خداوند نسبت به مؤمنان فضل و بخشش دارد.»[آل عمران / 152]
برخی آیات به عفو اولیای خداوند اشاره دارد: «گفت امروز ملامت و توبیخی بر شما نیست. خداوند شما را می بخشد و ارحم الراحمین است.» [یوسف / 92]

پیامبر اکرم (صلی الله و علیه و آله) می فرمایند: هر کس قدرت (بر انتقام) دارد گذشت کند، خداوند در روز لغزش از او درگذرد

در این آیه حضرت یوسف (علیه السلام) نه تنها از حق خود گذشت و حتی حاضر نشد کمترین توبیخ و سرزنشی را در حق برادرانش روا دارد، بلکه از نظر حق الله نیز آنان را اطمینان داد که خداوند غفور و بخشنده است. [مکارم شیرازی، ناصر؛ تفسیر نمونه، ج10، ص57]
برخی دیگر از آیات، پیغامی الهی و خطابی ملکوتی به بندگان است تا عفو و گذشت را سنتی حسنه در زندگی خود قرار دهند.
«ما آسمان و زمین و آنچه میان آن دو است، جز به حق نیافریدیم و ساعت موعود (قیامت) قطعا فرا خواهد رسید. از آنها (دشمنان) به خوبی صرف نظر کن (و آنها را به نادانیشان ملامت ننما.)»[ حجر/ 85]
خداوند در این آیه به پیامبر اکرم (صلی الله و علیه و آله) دستور می دهد که در برابر لجاجت ها، نادانی ها، تعصب ها، کارشکنی ها و مخالفت های سرسختانه انسان ها ملایمت و محبت نشان ده و از گناهان آنان صرف نظر کن و آنها را ببخش، بخششی زیبا که حتی توأم با ملامت نباشد. [مکارم شیرازی، ناصر؛ پیشین، ج11، ص126]

به مناسبت فرار شاه

يكشنبه, ۲۷ دی ۱۳۹۴، ۱۰:۰۳ ق.ظ | اعظم احمدی | ۰ نظر

نگاهی به چند کتاب انتشارات سوره مهر درباره شاه مخلوع و فرار او از ایران.

فرار شاه، کتاب، درباره پهلوی،آه با شین

26 دی ماه 1357، برای ما ایرانی ها روز سرنوشت سازی است. در این روز تاریخی، محمدرضا شاه پهلوی مجبور به فرار از ایران می شود و به فاصله کوتاهی پس از آن، انقلاب اسلامی ایران به پیروزی می رسد. به این واقعه در کتاب های مختلفی از جنبه های گوناگون تاریخی، تحلیلی و داستانی پرداخته شده است. انتشارات سوره مهر حوزه هنری نیز کتاب های پرفروشی را با محوریت انقلاب اسلامی ایران و فرار شاه منتشر کرده که در این یادداشت به برخی از مهم ترین و پرمخاطب ترین این آثار اشاره می شود.

شاه بی شین

روایت غالب در رمان «شاه بی شین» نوشته محمدکاظم مزینانی، روایت دوم شخص است که فضای گسترده ای از رمان را از آن خود کرده و به بازگویی زندگی شاهنشاه ایران می پردازد؛ از روزی که پدر با چکمه های خود پا به خانه می گذراد و خبر شاه شدن خود را می دهد تا روزی که این شاه از سر آوارگی از کشوری به کشور دیگر پناهنده می شود ... این روایت که به مانند همزادی برای شاه، او و اطرافیانش را دنبال می کند صرفا در دست شاه باقی نمی ماند و همسرش فرح نیز بخش اندکی از بازگویی این تاریخ را عهده دار می شود؛ از روزهای فقر و فلاکت در پاریس تا مبدل شدن به زن اول دربار و شرکت در امور فرهنگی و ... .

در کنار این روایت اصلی، روایت دیگری وجود دارد که به توصیف خانواده ای تهیدست در یکی از روستاهای دامغان می پردازد؛ خانواده ای کوچک در یک محیط روستایی و به دور از هیاهوی پایتخت و فضای شهری. این روایت که در تضاد با روایت اول قرار دارد، تلاش می کند فاصله میان دربار پادشاه و مردم جامعه، افزایش نارضایتی و اعتراض و در ادامه انقلاب مردم ایران را به نمایش بگذارد.

این رمان در 20 فصل نوشته شده و محوریت ماجراهای آن مربوط به زندگی شاه مخلوع (محمدرضا پهلوی) است که از زمان تولد تا مرگ او را روایت می کند. داستان از زمان عمل جراحی شاه در مصر شروع می شود و سپس با نگاهی به گذشته، از کودکی تا لحظه مرگ محمدرضا از زبان او روایت می شود. محمدکاظم مزینانی برای تنوع بخشیدن به اثر خود، این زندگی به ظاهر پرطمطراق، اما کسالت آور را از زاویه دیدهای مختلف روایت کرده تا فصل های مختلف رمان برای خواننده جذابیت لازم را داشته باشد.

آه با شین

مجموعه کاریکاتور عصر تباهی، تالیف مهدی امینی، در قالب هنر، پژوهش و اسناد جریان های مهم تاریخ ایران را از کودتای 28 مرداد سال 1332 تا 22 بهمن سال 1357 بازگو می کند. ترجمه متن این کتاب به زبان انگلیسی هم فرصتی برای معرفی و شناساندن این ابعاد تاریخی به سایر کشور های جهان است

کتاب «آه با شین» نوشته محمدکاظم مزینانی نیز روایت فعالیت یک مبارز انقلابی چپ با فضای فکری کمونیستی است که از دهه 20 شمسی و بدو تولد شخصیت اصلی داستان آغاز می شود و تا سال 90 ادامه دارد. در این رمان به نوعی به تناقضات و تفاوت های نسلی بین شخصیت اصلی و فرزندش اشاره شده است. این رمان که برگزیده جشنواره داستان انقلاب است به عنوان رمان برگزیده جایزه جلال که گران ترین جایزه ادبی کشور محسوب می شود نیز معرفی شده است.

در بخش هایی از این کتاب می خوانیم: :"... نطفه شازده در همین عمارت کاشته شده بود، در همین اتاق پنج دری، پای طاقچه های گچ بری شده و سقف آینه کاری، مثل نطفه یک دختر و هفده پسر دیگر، از زن های صیغه ای و عقدی، آسمان اعیانی عمارت، زن هایی با پیراهن حریر عروسی و یقه دالبر دلبرانه، روی قالیچه ای ترکمنی که دو تا غزال از دویست سال پیش میان رج های ابریشمی آن گیر افتاده بودند و هرچه می دویدند به جایی نمی رسیدند ...

طنز درباره پهلوی

محمدعلی علومی در «طنز درباره پهلوی»، آثار طنز پردازان مطرح کشور را از دوره پهلوی اول تا انقلاب اسلامی گردآوری کرده است. او در این کتاب دست به انتخاب اشعار و متون طنزی زده که دارای بار مفهومی اجتماعی و سیاسی هستند و رفتارها و سیاست های رژیم پهلوی را در خود منعکس می کنند؛ در عین حال فخیم، فاخر و آموزنده نیز به شمار می آیند.
وی همچنین در این کتاب در کنار انتخاب و بازنشر این مطالب طنز، به ارائه یادداشتی از نقطه نظر شخصی خود درباره تحلیل آن متن نیز پرداخته و به گفته خود در مقدمه کتاب سعی کرده رویکرد مفهومی و محتوایی را در نقد و بررسی آثار ارائه شده در کتاب برگزیند.
این کتاب، آثار طنز پردازانی از دوران پهلوی اول و دوم و دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی را در بر می گیرد و بیشتر حول موضوعاتی چون جنبش ملی شدن صنعت نفت، کودتای 28 مرداد، اصلاحات ارضی، زنان و موضوعاتی مشابه است.

شاهنشاه در کوچه دلگشا

کتاب شاهنشاه در کوچه دلگشا، نوشته محمدعلی علومی، داستان طنزی درباره روابط پنهانی رضاشاه پهلوی با اشخاص متعدد و کشورهای دیگر است. صحبت های شاه با شوستر، نیکسون، زنان دربار و شخصیت های سیاسی سایر کشورها، اوضاع سیاسی و مبارزات مردم، مذاکرات با رجال سیاسی ایران از جمله هویدا، تیمسار نصیری، شب نشینی ها و قمار درباریان، سفر هفت ساعته شاه به زمان آینده و مشاهده مبارزات مردم و... از جمله مواردی است که به صورت طنز در این داستان آمده است.

این کتاب درباره وقایع تاریخ معاصر ایران مانند کودتای 28 مرداد 32 و عملیات آژاکس است. به شاه خبر می دهند که انگلستان قصد کودتا دارد و می خواهد سلسله جدیدی را حاکم کند. شاه به سبک شاه عباس با لباس مبدل به کرمان می رود، چون آنجا یکی از مراکز قدیمی نفوذ استعمار بریتانیا و مقر پلیس جنوب بوده است و به این ترتیب یک دیکتاتور با اقشار پایین جامعه همنشین می شود. فضای این رمان به فراخور موضوع، آمیخته ای از طنز و ترس است و از رهگذر این حالت گروتسک، به جهان داستان های کافکا نزدیک می شود.

عصر تباهی

مجموعه کاریکاتور عصر تباهی، تالیف مهدی امینی، در قالب هنر، پژوهش و اسناد جریان های مهم تاریخ ایران را از کودتای 28 مرداد سال 1332 تا 22 بهمن سال 1357 بازگو می کند. ترجمه متن این کتاب به زبان انگلیسی هم فرصتی برای معرفی و شناساندن این ابعاد تاریخی به سایر کشور های جهان است.

زمینه مجموعه کاریکاتور «عصر تباهی» تاریخی پژوهشی است و می توان گفت این مجموعه، اثر تازه ای در این زمینه است.

امینی، مولف این کتاب، درباره لزوم انتشار چنین مجموعه ای گفته است: تا به حال اگر آثار هنری و پژوهشی منتشر شده در قالب فرم بوده است. مقام معظم رهبری نیز بر استفاده از هنر تاکید زیادی داشته اند و احساس می کنم در این زمینه عقب هستیم و با توجه به آثاری که غربی ها در زمینه تاریخ خود منتشر کرده اند خلاء بزرگی داریم. نمونه های آثار تاریخی وجود دارد که هنرمندان دیگر کشورها تاریخشان را به طنز و کاریکاتور روایت کرده اند اما در کشور ما آثاری از این دست کمتر تالیف شده است.

بفرمایید رمان پرفروش

شنبه, ۲۶ دی ۱۳۹۴، ۱۱:۵۳ ق.ظ | اعظم احمدی | ۰ نظر

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که به رمان های جنایی-پلیسی علاقه مندید،خواندن رمان"دختری در قطار" نوشته پائولا هاوکینز،را به شما پیشنهاد می کنیم.تریلری روان شناسانه که به عنوان پرفروشترین کتاب سال 2015 شناخته شده است.

فرآوری:رحیمه زرگر-بخش کتاب و کتابخوانی تبیان
دختری در قطار

«دختری در قطار» نه تنها یک رمان مهیج و پلیسی، بلکه تریلری روان شناسانه است که برخی این رمان را جلد دوم «دختر گمشده» اثر «جیلیان فلین» می دانند. با این که هر دوی داستان ها در رده داستان های مهیج با محوریت زنان هستند اما زنان داستان دختری در قطار، زرق و برق و شکوه داستان دختر گمشده را ندارند و در اصل زنانی عادی از بطن جامعه هستند و بدین ترتیب خواننده به شدت با آنها همذات پنداری می کند.
موفقیت رمان دختری در قطار، درست چند سال بعد از داستان دختر گمشده، نشان می دهد که خوانندگان به آن دسته از داستانهای جنایی ازدواج محوری که درون مایه ی داستانی شان هنجارهای فرهنگی را نقد میکند وزنان وزن بیشتری در این نقد فرهنگی دارند، علاقه مند هستند. تا قبل از این داستا ن ها، داستان های جنایی در ژانر جاسوسی مطرح بود و نویسندگان مرد، برتری نوشتن چنین داستانهایی را از آن خود داشتند. اکنون با تمرکز برای روی زنان برای خلق موقعیت درام از لابه لای زندگی آنان و با نوید یافتن ریشه های درد و رنج زنانه، جای تریلرهای جاسوسی در داستان های مهیج عقب رفته است.
سه زن شخصیت های اصلی رمان «دختری در قطار» هستند. هر کدام از این سه شخصیت تنها بخشی از حقیقت را در دست دارند و همان را از زاویه دید خود روایت می کنند تا خواننده وارد جهانی پر از تعلیق و ترس از روبه رو شدن با حقیقت شود.

این داستان از طریق مقایسه ی مستدل شخصیت ها، وارد فضای داستان های زناشویی درباره خیانت و ازدواج می شود و به اثرات مخرب زن ستیزی میپردازد ضمن اینکه از ویژگی راویان بسیار که غیرقابلاعتماد هم هستند بهره میبرد

ماجرای همیشگیِ عشق و شکست،این بار با همراهیِ افکاری سرگردان، به داستانی معمایی منجر شده.«دختری در قطار» با روایتی مدرن، سراغ موضوعی کلاسیک می رود تا این بار، وحشت و خون را از میان درد و ترومای زنانه بیرون بکشد. ریچل که زنی دائم الخمر است برای خودش ارزشی قائل نیست؛ از نظر او زنان فقط از دو وجه قابل توجه اند: وضعیت ظاهری و نقش مادری شان. پس با این حساب، او که ظاهری معمولی دارد و نازاست، نمی تواند مورد توجه مردی واقع شود؛ موهبتی که احتمالاً از نظر او، زن های دیگر قصه آنا و مگان از آن بهره مندند.

ریچل بیش از آن که در واقعیت زندگی کند، در خیال و بین آدم های خیالی ای که فقط خودش آن ها را می بیند سیر می کند؛ آن قدر که درگیر حوادث بین شان می شود؛ حوادثی که هیچ وقت رخ نداده اند. اما چه اتفاقی می افتد که زندگیِ زن های این داستان، در هم تنیده می شود؟ پائولا هاوکینز برای بیان این داستان کار مهمی کرده؛ او دقیق و موشکافانه به اطرافش وآدم ها آدم های معمولی چشم دوخته. داستان او روایتی مدرن و چند صدایی از ماجرای سه زن است، که هر کس از زاویه ی دید خودش آن را برای مان تعریف می کند.
این داستان از طریق مقایسه ی مستدل شخصیت ها، وارد فضای داستان های زناشویی درباره خیانت و ازدواج می شود و به اثرات مخرب زن ستیزی میپردازد ضمن اینکه از ویژگی راویان بسیار که غیرقابلاعتماد هم هستند بهره میبرد.
دختری در قطار» به عنوان پرفروش َترین کتاب سال 2015 در جهان،تنها چند ماه پس از انتشار رکورد فروش افسانه َای کتاب هری پاتر را شکست.
می توانید این کتاب را توسط نشر میلکان با ترجمه محبوبه موسوی منتشر شده است،تهیه کنید.

چند کتاب کودکانه

شنبه, ۲۶ دی ۱۳۹۴، ۱۱:۵۱ ق.ظ | اعظم احمدی | ۰ نظر

«جزیره خرگوش های سفید»، «آرزوی یک الاغ و حکایت حال» ، «گشت و گذار لی لی» و ... داستان هایی برای سفر به دنیای کودکان.

فرآوری: علی احمدی - بخش کتاب و کتابخوانی تبیان
کتاب ، اتلانتیس

محمود برآبادی که به تازگی چهار جلد از کتاب های کودکانه اش راهی بازار شده است از نگارش رمان چندجلدی کودکانه ای با عنوان «جزیره خرگوش های سفید» خبر داد. «جزیره خرگوش های سفید» داستانی فانتزی است که از خرگوش هایی حکایت می کند که در جزیره ای زندگی می کنند و حوادث مختلفی را رقم می زنند. این اثر بناست در انتشارات افق راهی بازار شود.
این ناشر در جلساتی با حضور نویسندگان بنام کودک و نوجوان بحث انتشار رمان های دنباله دار کودکانه را در پیش گرفته است.
همچنین به تازگی چهار جلد از کتاب های کودکانه برآبادی در انتشارات مدرسه راهی بازار شده است. «شهری در زیر زمین» با تصویرگری نرگس دلاوری، «تاکسی مغزپسته ای» با تصاویری از شیوا ضیایی، «کادوی تولد» با تصاویری از رفعت هاشمی و «اتوبوس آکاردئونی» با تصاویری از بهنام خیامی این چهار جلد کتاب هستند.
این مجموعه که دو جلد آن هنوز زیر چاپ است در زمره کتاب های داستانی آموزشی است که هر کدام در 16 صفحه با موضوع رفت و آمد شهری نوشته شده اند.
برآبادی همچنین مجموعه شش جلدی دیگری را با موضوعی شبیه موضوع مذکور در انتشارات شهر قلم زیر چاپ دارد. این کتاب ها که به صورت «کتاب - اسباب بازی» راهی بازار می شوند، به موضوعاتی همچون تاکسی، اتوبوس، هواپیما، قطار و آمبولانس می پردازند و داستان های آموزشی ویژه کودکان گروه سنی «ب» برای آشنایی با وسایل حمل و نقل هستند.

«آرزوی یک الاغ و حکایت حال» روانه بازار شد

در شرایطی که مجموعه داستان «آرزوی یک الاغ و حکایت حال» نوشته ی مژگان بابامرندی به بازار شده وارد است، این نویسنده از زیر چاپ رفتن کار دیگرش خبر داد.

انتشارات چکه کتاب های «پنگوئنی که گم شده بود» و «در جست وجوی آتلانتیس» از مجموعه «بهترین قصه های تصویری دنیا» را با ترجمه طاهره آدینه پور برای کودکان گروه سنی «الف و ب» منتشر کرده است

این نویسنده به تازگی رمانی را درباره ماجراهای نوه ای که مادربزرگش بیماری آلزایمر دارد و مدام خود را خیس می کند، منتشر کرده است. نوه این مادربزرگ نیز که خود گرفتار این مشکل است، در راستای هم دردری با مادربزرگش، ماجراهایی خواندنی را پدید می آورد.
«آرزوی یک الاغ و حکایت حال»، «آینده در گذشته یا گذشته در آینده»، «پشت خط قرمز»، «خدا این فرمان را بچرخاند»، «راه های شوسه کتاب جغرافی مامان»، «کله ام می خارید»، «همه زده اند تو جاده خاکی»، و «یادم باشد حافظه ی دوربین را پاک کنم» عناوین داستان های این کتاب هستند.
در پشت جلد این کتاب نیز آمده است: «آن قدر زل زده ام به این رنگ صورتی که فکر می کنم چشم هایم لوچ شده اند. فکر کنم بعدازظهر وقتی مقنعه ام را دربیاورم، کچل شده ام. کله ام می خارد، می خارد، ... خیلی گرسنه ام ...»
کتاب «آرزوی یک الاغ و حکایت حال» با تصویرگری عاطفه ملکی جو و به همت انتشارات پیدایش راهی بازار شده است. این کتاب دربرگیرند حدود 10 داستان کوتاه ویژه کودکان گروه سنی «ب» (سال های اول تا سوم دبستان) است.
همچنین کتاب «خاله پیرزن دوست داشت قصه بگوید» از دیگر آثار تازه منتشرشده ی مژگان بابامرندی است که به همت انتشارات علمی فرهنگی راهی بازار شده است. این اثر در باره پیرزنی است که فرزندی ندارد و در این فقدان، شخصیت های برخی از افسانه ها مثل افسانه «نارنج و ترنج» یا «نخودی» ماجراهایی را برای او سبب می شوند.
بابامرندی متولد تهران است و در حال حاضر در مقطع دکتری تحصیل می کند. او تا به حال بیش از 20 عنوان کتاب کودک و نوجوان نوشته است.

کتاب ، آرزوی یک الاغ و حکایت حال

گشت و گذار لی لی

انتشارات چکه کتاب های «پنگوئنی که گم شده بود» و «در جست وجوی آتلانتیس» از مجموعه «بهترین قصه های تصویری دنیا» را با ترجمه طاهره آدینه پور برای کودکان گروه سنی «الف و ب» منتشر کرده است. مجموعه «بهترین قصه های تصویری دنیا» داستان هایی است که با همراهی واژه ها و تصویرها بیان می شود. در تصاویر این کتاب ها جزئیات بسیاری نشان داده شده که در کلمات نیامده است.
«گشت و گذار لی لی» با نویسندگی و تصویرگری ساتوشی کیتامورا داستانی تخیلی است و ماجرای دختر کوچکی به نام لی لی را بیان می کند که دوست دارد هر روز به گردش و پیاده روی برود. او هر روز چیزهای تازه ای می بیند و تجربه می کند.

مجموعه «بهترین قصه های تصویری دنیا» داستان هایی است که با همراهی واژه ها و تصویرها بیان می شود. در تصاویر این کتاب ها جزئیات بسیاری نشان داده شده که در کلمات نیامده است


در بخشی از این کتاب می خوانیم: «لی لی یک لحظه می ایستد تا اولین ستاره شب را نگاه کند. لی لی می گوید: «نگاه کن! روشن ترین ستاره! لی لی از جلوی پنجره خانم همسایه رد می شود و برایش دست تکان می دهد. او همیشه بافتنی می بافد. خفاش ها بال بال می زنند و در آسمان غروب به سرعت بالا و پایین می پرند...»

در جست وجوی آتلانتیس

«در جست وجوی آتلانتیس» با نویسندگی و تصویرگری کالین تامپسن داستانی تخیلی را با موضوع بی توجهی به کودکان بیان می کند و ماجرای پسر 10 ساله ای را به تصویر می کشد که پدربزرگش هدیه ای به او می دهد و آن تماشای چیزهای شگفت انگیزی است که در طول سفرهای بی شمارش دیده است. پسر تمام خانه را می گردد. اما چیزی پیدا نمی کند. بار دیگر نگاه می کند و در نهایت یاد می گیرد که چگونه به دنیا و چیزهای اطرافش نگاه کند.

در بخشی از این کتاب می خوانیم: «پاییز آمده بود و برگ ها خشک می شدند. او به رختخواب رفت و روزها و روزها در آن ماند. از آنجا چشم به بندر می دوخت؛ به جایی که افق به آرامی رنگ می باخت. بالای تخت، طوطی اش، تایتانیک، در سکوت آرام آرام پر می ریخت. کنار تخت، در صندوقچه ای چوبی همه چیزهایی که پدربزرگ در سال های طولانی زندگی اش جمع کرده بود، قرار داشت. پدربزرگ گفت: «این صندوقچه مال تو! هرچه بخواهی آنجا هست، به شرطی که بدانی کجا دنبالش بگردی.»
من گفتم: پدبزرگ! دلم می خواهد دوباره خوب شوید.
او همان طور که چشم هایش را می بست، گفت: وقتی تو به آتلانتیس برسی، حال من خوب می شود. من فکر می کردم آتلانتیس فقط یک قصه است.
او گفت: «فقط آدم های کوتاه فکر این حرف را می زنند. آنها اگر با چشم های خودشان هم آتلانتیس را ببینند باور نمی کنند. اما تو باید جای درستی دنبالش بگردی.»
اما پدربزرگ! من فقط ده سالم است.
آنها نمی گذارند جایی بروم.
او گفت: «آتلانتیس درست همین جاست.
در اطرافت.
باید یاد بگیری چطور دنبالش بگردی.. .»

انتشارات چکه کتاب «گشت و گذار لی لی» را در قالب 24 صفحه با شمارگان دو هزار نسخه و قیمت 60 هزار ریال و کتاب «در جست وجوی آتلانتیس» را در قالب 36 صفحه با شمارگان دو هزار نسخه و قیمت 70 هزار ریال منتشر کرده است.

آغاز جشنواره یاد یار مهربان

شنبه, ۲۶ دی ۱۳۹۴، ۱۱:۴۹ ق.ظ | اعظم احمدی | ۰ نظر

مدیر عامل موسسه نشر شهر با اعلام آغاز نخستین جشنواره کتاب یادیارمهربان با حضور ۲۰۰ هزار دانش آموز و ۲ هزار معلم تهرانی گفت: ۲۸ دی ماه به عنوان روز کتاب تهران و کتاب و شهر انتخاب شده است.

بخش کتاب وکتاب خوانی تبیان
یاد یار مهربان

با تصمیم سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نمایشگاه کتاب یاد یارمهربان که هرساله با موضوع تجهیز کتابخانه مدارس و حوزه های علمیه شهر تهران برگزار می شد، جای خود را به جشنواره یادیار مهربان داده و قالب برگزاری خود را از نمایشگاه به یک پویش کتابخوانی تغییر داده است.
سید مجید حسینی مدیر عامل موسسه نشر شهر که متولی برگزاری این جشنواره است در این زمینه به گفت: جشنواره یاد یار مهربان امسال و در نخستین دوره از برگزاری، به صورت مقطع بندی در تهران برگزار می شود و امسال نیز بنا بر تصمیم ما برای مقطع متوسطه اول برگزار می شود.
وی ادامه داد: در ساختار تازه برگزاری این رویداد که از این پس جشنواره ای خواهد بود، ما ۲۰۰۰ کتاب از میان ۲۱۰۰۰ عنوان کتاب معرفی شده از سوی ناشران کشور را با همکاری وزارت آموزش و پرورش انتخاب کرده ایم. این کتاب ها روز ۲۸ دی روی سایت جشنواره معرفی می شود و دانش آموزان می توان دو تا سه کتاب را تا سقف ۱۸ هزار تومان از میان آنها انتخاب کنند. همزمان با این انتخاب فرآیند بازی سازی و ارتباط با کتاب که منجر ب جمع آوری امتیاز شرکت در جشنواره برای دانش آموزان می شود، در مدارس نیز آغاز می شود.
حسینی افزود: روز ۲۸ دی ماه روز کتاب تهران و کتاب و شهر تعریف شده است. در این روز همزمان با افتتاح جشنواره با حضور ۲۴۰۰ معلم مدرسه، شهردار تهران و مدیران شهری از کتابفروشی های تهران و مدارس بازدید می کنند همچنین با هماهنگی به عمل آمده با اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، در این روز کتابفروشی های تهران با ۱۰ درصد تخفیف آثار خود را عرضه می کنند. همزمان با این اتفاق در کتابخانه های مدارس تهران نیز فرآیند جمع آوری امتیاز دانش آموزان حاضر در جشنواره نیز آغاز می شود.

بعد از اختتامیه جشنواره نیز در خرداد ماه سال آینده در هر مدرسه یک شورای کتاب شکل خواهد گرفت که مسئولیت برگزاری جشنواره در سال بعد را به عهده می گیرد

مدیر عامل موسسه نشر شهر ادامه داد: دانش آموززان طی چهار ماه فرصت دارند از مطالعه کتاب و برنامه هایی در حاشیه آن اعم از مطالعه، خلاصه نویسی، هدیه کردن آن به مدرسه و سایر مواردی که در قالب یک جزوه ۱۲۰ صفحه ای تدوین شده و می تواند برای دانش آموزان به جمع آوری امتیاز در این طرح بیانجامد، بهره ببرند. این جزوه با همکاری موسسه همشهری منتشر شده و همزمان با آغاز جشنواره در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد.
وی افزود: دانش آموزان در خرداد ماه سال آینده فرآیند اعلام برندگان را اجرایی می کنیم. ۱۰ نفر برگزیده این جشنواره هدیه خود را از شهردار تهران دریافت می کنند. قرار بر این بود که ۱۰۰ نفر بعدی مسابقه نیز در قالب گروه های ۱۰ نفره هدیه خود را از معاونان شهردار تهران دریافت کنند که با هماهنگی و موافقت معاونان محترم، هر کدام در قالب گروه های ۱۰۰ نفره پرداخت هدیه به برگزیدگان جشنواره را متقبل شده اند. و در نهایت ما حدود ۱۰۰۰ نفر را به این شکل تجلیل می کنیم و ۱۰۰ هزار نفر دیگر قالب دیگری در این جشنواره تجلیل می شوند و در نهایت از هر دو شرکت کننده در جشنواره یک نفر موفق به دریافت هدیه خواهد شد .

حضور ۱۱۸۰ مدرسه و ۲۰۰ هزار دانش آموز در این جشنواره

حسینی همچنین با اشاره به جلسات هماهنگی برگزار شده با وزارت آموزش و پرورش برای برگزاری این جشنواره گفت: امسال تمامی ۲هزار معلم حاضر در این جشنواره از ما هدیه دریافت خواهند کرد. بعد از اختتامیه جشنواره نیز در خرداد ماه سال آینده در هر مدرسه یک شورای کتاب شکل خواهد گرفت که مسئولیت برگزاری جشنواره در سال بعد را به عهده می گیرد. ما اردویی را نیز برای ۵۰۰ دانش آموز دختر و ۵۰۰ دانش آموز دختر تدارک دیده ایم که در تیر ماه سال آینده در اردوگاه شهید باهنر برگزار می شود و در آن برگزیدگان جشنواره فرآیند چگونگی برپایی جشنواره در مدرسه خود را خواهند آموخت.
وی در پایان تصریح کرد: من از دستگاه هایی مثل ارشاد و بنیاد مستضعفان و سایر دستگاه هایی که با آنها نامه نگاری داشته ایم خواهش دارم که هر کدام با تخصیص بودجه یک کتاب به کتاب های حاضر در جشنواره ما بیافزایند. مقطع سنی این جشنواره با محاسبات روانشناسی ویژه ای انتخاب شده و حضور سایر دستگاه ها در این جشنواره می تواند به پربارتر شدن برگزاری آن کمک کند.

چه باید بکنم وقتی نگران و وحشت‌زده هستم

دوشنبه, ۱۴ دی ۱۳۹۴، ۰۲:۲۲ ب.ظ | اعظم احمدی | ۰ نظر


ترس‌ها و نگرانی‌ها، زندگی را سخت می‌کنند و اغلب منجر به احساس تنهایی می شود و باعث می شود شخص از اجتماع فاصله بگیرد.

فرآوری:مریم تجریشی - مرکز مشاوره
چه باید بکنم وقتی نگران و وحشت زده هستم

ترس‌ها و نگرانی‌ها، ،‌زندگی را سخت می‌کنند و به جرأت می توان گفتن که هر کس قسمتی از زندگی خود با آنها دست و پنجه نرم کرده است . تعجبی ندارد اگر در خوابیدن، غذا خوردن، فکر کردن، تمرکز کردن و خوش بودن در زندگی با مشکلاتی روبه‌رو شوید و یا اینکه در طول روز ،نگرانی ها و ترس ها ،سر راهتان قرار گیرند .

ترس و نگرانی اغلب منجر به احساس تنهایی می شود و باعث می شود شخص از اجتماع فاصله بگیرد. پس بهتر است قبل از اینکه آثار مخرب آن بیشتر در زندگی تاثیر بگذارد ، به فکر چاره ای برای آن باشیم و بر روی شخصیت خودکار کرده و بر ترس و نگرانی خود چیره شویم.

کتاب «چه باید بکنم وقتی نگران و وحشت‌زده هستم» کتاب روانشناسی به زبان ساده برای نوجوانان می باشد و به نوجوانان کمک می‌کند وقتی نگران و وحشت‌زده هستند چه کنند و چگونه خود را از شر این حس برهانند. این کتاب ابتدا با پرسش از نوجوان‌ها آغاز می‌‍ شود. سوالاتی مانند: «شما از چه می‌ترسید؟ رعد و برق؟ تاریکی؟ دعوا؟ امتحان؟ اشتباه کردن؟ هماهنگ نشدن با مدرسه؟ تنها ماندن در خانه؟ ،دور شدن از والدین؟ و...»

این کتاب به نویسندگی جیمز، جی. کریست و ترجمه حسین مسنن فارسی در دو بخش اصلی و 11 فصل توسط انتشارات پیدایش منتشر شده است .بخش اول کتاب بر ترس‌ها و نگرانی‌هایی تاکید دارد که بیشتر بچه‌ها گرفتار آن هستند. فصل اول این بخش با عنوان «بچه‌هایی که ترس و نگرانی دارند»، درباره مسایلی صحبت می‌کند که بچه‌ها از آن می‌ترسند. «ترس‌ها و نگرانی‌ها از کجا می‌آیند؟» عنوان فصل دوم است. در فصل سوم به 10 مورد از «ترس پاک‌کن‌ها» یا مهارت‌هایی اشاره شده که می‌توان آنها را در خانه، مدرسه یا هرجای دیگری مورد استفاده قرار داد. در فصل چهارم تمرین‌هایی آمده که کمک می کند نوجوانان ترس هایشان را کنترل کنند.

کتاب «چه باید بکنم وقتی نگران و وحشت‌زده هستم» کتاب روانشناسی به زبان ساده برای نوجوانان می باشد و به نوجوانان کمک می‌کند وقتی نگران و وحشت‌زده هستند چه کنند و چگونه خود را از شر این حس برهانند.

بخش دوم بر نگرانی‌ها و ترس‌های بزرگ‌تر تمرکز دارد. این بخش فصل 5 تا 11 را شامل می‌شود. در فصل پنجم، ترس های خاص را بررسی می کند . ترس‌هایی بررسی شده که آن‌قدر قوی هستند که کنترلشان دشوار است. (به این نوع ترس ها «فوبی» گفته می شود.)، فصل شش درباره ترس جدا شدن از والدین ، یادیگربزرگ ترهای خانواده بحث می کند. در فصل هفتم به «اختلال اضطراب فراگیر» یا نگرانی دائمی، پرداخته شده است. فصل هشتم به اطلاعاتی درباره « حملات وحشت زدگی» می پردازد و فصل نهم نیز اختلال وسواس را بررسی می کند.«استرس پس از سانحه» عنوان فصل دهم است و بالاخره درآخرین و یازدهمین فصل از کتاب ویژگی های مشاوره را توضیح می دهد و بیان می کند که چگونه یک مشاور و یا درمانگر می تواند به شما در مشکلاتتان یاری رساند.

نهج‌البلاغه درکلام ادیبان

پنجشنبه, ۱۰ دی ۱۳۹۴، ۱۰:۱۱ ق.ظ | اعظم احمدی | ۰ نظر

داستان‌هایی از گذشت، عدالت و علم امیرالمومنین(علیه السلام ) در دوره‌های مختلف ادب فارسی، در ستایش شخصیت او توسط شعرا و نویسندگانی به یادگار مانده است که اکثراً بر مذهب اهل سنت بوده‌اند.

بخش ادبیات تبیان
علی بن ابی طالب


به عنوان مثال ستایشی که مولانا به عنوان یک شاعر پیرو مذهب فقهی ابوحنیفه، از علی بن ابیطالب(علیه السلام) می‌کند، آنچنان شورانگیز است که شاید هیچ شاعرِ شیعی، سخنانِ هم‌ وزن او بیان نکرده باشد.
اى على که جمله عقل و دیده‏‌اى
شمه‌اى واگو از آن چه دیده‌‏اى‏
باز گو اى باز عرش خوش شکار
تا چه دیدى این زمان از کردگار
راز بگشا اى على مرتضى
اى پس سوء القضاء حسن القضاء
باز باش اى باب بر جویاى باب
تا رسد از تو قشور اندر لباب‏
باز باش اى باب رحمت تا ابد
بارگاه ما لَهُ کُفُواً أحد


آوردن همه نکته‌ها و اشاراتی که در ادبیات فارسی نسبت به شخصیت امام علی(علیه السلام ) ابراز شده، آنچنان گسترده‌است که می‌تواند موضوع تحقیقی جداگانه باشد. در اینجا تنها تعلیمات و حکمت‌های اخلاقی که در نهج‌البلاغه هم نمونه دارد، آورده می‌شود، هرچند احتمال توارد در اندیشه‌‌ها و یا استفاده از سخنان دیگر بزرگان دینی هم می‌رود، اما حداقل می‌تواند، نشان‌دهنده همسو بودن تعالیم نهج‌البلاغه و برخی از شعرای فارسی باشد:
* فَآخِرُ الدَّوَاءِ الْکَیُّ (نهج‌البلاغه؛ خطبه ۱۶۷)
هر کجا داغ بایدت فرمود / چون تو مرهم نهی ندارد سود (سنایی در حدیقه‌ الحقیقه)
به صوت بلبل و قُمری اگر ننوشی مِی / علاج کی کنمت آخر الدواء الکی (حافظ)


* فَأَحْبِبْ لِغَیْرِکَ مَا تُحِبُّ لِنَفْسِکَ وَ اکْرَهْ لَهُ مَا تَکْرَهُ لَهَا (نهج‌البلاغه؛ نامه ۳۱)
(ترجمه: آنچه برای خود می‌خواهی، برای دیگری بخواه و آنچه به خود نمی‌پسندی به دیگری مپسند.)
کاری که ز من پسندت ناید /با من مکن آنچنان و مپسند
آن گوی مرا که دوست داری / گر خلق تو را همان بگویند (دیوان ناصرخسرو)
یاد دارم ز پیرِ دانشمند / تو هم از من به یاد دار این پند
هر چه بر نفس خویش نپسندی / نیز بر نفس دیگری مپسند(سعدی در مواعظ)
آنچه نپسندی به غیر ای شیخ دین / چون پسندی بر برادر، ای امین(مثنوی مولانا)


*احْذَرْ کُلَّ عَمَلٍ یُعْمَلُ بِهِ فِی السِّرِّ وَ یُسْتَحَى مِنْهُ فِی الْعَلَانِیَةِ (نهج‌البلاغه؛ نامه ۶۹)
(ترجمه: بر حذر باش از کاری که در نهان به آن اقدام نمایند و در عیان از آنجام آن شرمسارند.)
ای دل نصیحتی کنم ار زانکه بشنوی /ناداده آب، کشتِ سعادات نَدرَوی
زنهار در نهان نکنی آن معاملت / کان گه که آشکار شود، زان خجل شوی (دیوان ابن‌یمین)


* فَإِنَّ الصَّبْرَ مِنَ الْإِیمَانِ کَالرَّأْسِ مِنَ الْجَسَدِ وَ لَا خَیْرَ فِی جَسَدٍ لَا رَأْسَ مَعَهُ وَ لَا فِی إِیمَانٍ لَا صَبْرَ مَعَهُ (نهج البلاغه؛ کلمات قصار ۷۹) (ترجمه: شکیبایی ایمان را چنان است که سر تن را، نه فایدتی در تن بی‌سر باشد و نه ایمانِ بی‌شکیبایی را خیری در بر)
صبر از ایمان بیاید سر کله / حیث لا صبر فلا ایمان له (مثنوی مولانا)


*إِیَّاکَ وَ مُصَاحَبَةَ الْفُسَّاقِ فَإِنَّ الشَّرَّ بِالشَّرِّ مُلْحَق(نهج‏البلاغه؛ نامه ۶۹)
ای فغان از یارِ ناجنس ای فغان / همنشین نیک جویید ای مهان (مثنوی مولانا)
بیاموزمت کیمیای سعادت / ز همصحبت بد جدایی جدایی (حافظ)
نخست موعظت پیر صحبت این حرف است / که از مصاحب ناجنس احتراز کنید (حافظ)


*لَا کَنْزَ أَغْنَى مِنَ الْقَنَاعَة (نهج البلاغه؛ کلمات قصار ۳۶۳)
از قناعت خزانه ساز که آن /هست گنجی که نیستش پایان (راحه‌الصدور راوندی)
گنج خالی ز قناعت رنج است / کن قناعت که قناعت گنج است (هفت اورنگ جامی)
این قناعت نیست جز گنجِ روان تو مزن لاف این غم و رنج روان (مثنوی مولانا)


*الْعِلْمُ یَحْرُسُکَ وَ أَنْتَ تَحْرُسُ الْمَالَ وَ الْمَالُ تَنْقُصُهُ النَّفَقَةُ وَ الْعِلْمُ یَزْکُو عَلَى الْإِنْفَاق(نهج البلاغه؛ کلمات قصار ۱۳۹)
حالت مال و علم اگر خواهی / تا بدانی که هر یکی چون است
مال دارد جوی بدر روی به کاست / علم چون ماه نو در افزون است (دیوان ابن‌یمین)


*الْمَرْءُ مَخْبُوءٌ تَحْتَ لِسَانِهِ (نهج البلاغه؛ کلمات قصار ۱۴۰)
مرد نهان زیر دل است و زبان / دیگر یکسر گل پر صورت است (ناصرخسرو)
آدمی مخفی است در زیر زبان / این زبان پرده است بر درگاه جان (مثنوی مولانا)
زبان در دهان ای خردمند چیست / کلیدِ درِ گنجِ صاحب هنر (گلستان سعدی)


* فَالْمُسْلِمُ مَنْ سَلِمَ الْمُسْلِمُونَ مِنْ لِسَانِهِ وَ یَدِهِ (نهج البلاغه؛ خطبه ۱۶۶)
حق هر کس به کم‌آزاری بگزارم / که مسلمانی این است و مسلمانم (ناصرخسرو)
خدا را بر آن بنده بخشایش است / که خلق از وجودش در آسای است (بوستان سعدی)

سخن گفتن با ادب قرآنی

پنجشنبه, ۱۰ دی ۱۳۹۴، ۱۰:۰۵ ق.ظ | اعظم احمدی | ۰ نظر

سخن گفتن با ادب قرآنی

صحبت کردن

فروتنی و ادب در گفتار

یکی از ارزش های اخلاقی در گفتار، رعایت ادب و تواضع در گفتار است که به ویژه درباره سخن گفتن با والدین توصیه شده است. «و قل لهما قولا کریما» 1. منظور از « قول کریم » در این آیه، همان سخن مودبانه است تواضع و ادب. در همه جا، در رفتار و گفتار، مطلوب است. 2

نمونه ادب در گفتار

روزی از عباس عموی پیامبر پرسیدند: انت أکبر أم رسول الله صلی الله علیه واله وسلم، شما بزرگتر هستید یا رسول الله صلی الله علیه واله وسلم؟ فرمود: هر اکبر و انا اسن. او بزرگتر است ولی سن من بیشتر است. 3

این را می گویند ادب در گفتار. نگفت من بزرگترم، گفت او بزرگتر است ولی سن من بیشتر است.

سوژه ندادن به دشمن در گفتار

از آن جائی که دشمن منتظر فرصت می باشد که به هر طریق ممکن به نفع خود استفاده کنند، خداوند به مومنان دستور می دهد که مراقب گفتار خوبش باشید که تا دشمن، از گفتار شما سوء استفاده نکند.

فرمود: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ تَقُولُواْ رَاعِنَا وَقُولُواْ انظُرْنَا وَاسْمَعُوا ْوَلِلکَافِرِینَ عَذَابٌ أَلِیمٌ» 4؛ ای افراد با ایمان هنگامی که از پیامبر تقاضای مهلت برای درک آیات قرآن می کنید نگویید «راعنا» بلکه بگوئید (انظرنا) و آن چه به شما دستور داده می شود بشنوید و برای کافران عذاب دردناکی است.

شأن نزول: ابن عباس مفسر معروف نقل می کند: مسلمانان صدر اسلام هنگامی که پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم مشغول سخن گفتن بود و بیان آیات و احکام الهی می کرد، گاهی از او می خواستند کمی با تأنی سخن بگوید تا بتوانند مطالب را خوب درک کنند، و سوالات و خواسته های خود را نیز مطرح نمایند، برای این درخواست جمله (راعنا) را از ماده (الرعی) به معنی مهلت دادن است. به کار می بردند ولی یهود همین کلمه (راعنا) را از ماده (الرعونه) که به معنای کودنی و حماقت است، استعمال می کردند. در صورت اول مفهومش این است «به ما مهلت بده» ولی در صورت دوم این است که (ما را تحمیق کن). در این جا برای یهود دستاویزی پیدا شده بود که با استفاده از همان جمله ای که مسلمانان می گفتند، پیامبر یا مسلمانان را استهزاء کند، آیه فوق نازل شد و برای جلوگیری از این سوء استفاده به مومنان دستور داد به جای جمله (راعنا) جمله (انظرنا) را به کار برند که همان مفهوم را می رساند، و دستاویزی برای دشمن لجوج نیست. 5

اعراض از لغو در سخن گفتن

علی علیه السلام فرمود: «تعرفوا فان المرء مخبوء تحت لسانه 6؛ سخن گوئید تا شناخته شوید، همانا آدمی زیر زبانش نهان است.»

یکی دیگر از معیارهای سخن ارزشی آن است که نیک و پسندیده باشد و به همین خاطر دستور داده شده است که با یتیمان سخن نیک و پسندیده بگویید .

بعضی ها خیال می کنند که از هر طریق ممکن می توان خود را به دیگران معرفی کنند، و به خاطر همین عقیده ناصواب متمسک به حرف های لغو و بیهوده می شوند، غافل از آن که، سخن لغو نه تنها بر شخصیت انسان نمی افزاید، بلکه ضربه ای سهمگین بر شخصیت انسان وارد می کند.

خداوند کریم به خاطر اهمیت این موضوع و ابطال این عقیده نادرست می فرماید: مومنان کسانی هستند که از لغو اعراض و دوری می کند و روشن است که آیه منحصر در رفتار لغو و بیهوده نیست بلکه شامل گفتار لغو هم می شود «وَالَّذِینَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ» 7 در حقیقت لغو همان گونه که بعضی از مفسرین گفته اند هر گفتار و عمل است که فایده قابل ملاحظه ای نداشته باشد.8

نرمش در گفتار

این از مطالب روشن و بدیهی می باشد که برای نفوذ و تأثیر بر افراد باید به نرمی سخن گفت تا مخاطب احساس کند که گوینده قصد خیرخواهی دارد نه دشمنی و عداوت. قرآن کریم در اهمیت این اصل مهم به حضرت موسی علیه السلام و هارون علیه السلام می فرماید: «اذْهَبَا إِلَى فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَى فَقُولَا لَهُ قَوْلًا لَّیِّنًا لَّعَلَّهُ یَتَذَکَّرُ أَوْ یَخْشَى»9 ؛ به سوی فرعون بروید که طغیان کرده است، اما به نرمی سخن گویید شاید متذکر شود و یا از خداوند بترسد .

از نکاتی که در مقام ارشاد و تعلیم دیگران، به خصوص در تربیت و تبلیغ مذهب صحیح، باید توجه داشته باشیم این است که رفتار و گفتارمان با هم توافق داشته باشد. نور به آرامی و ملایمت در دیگران اثر می گذارد، در حالی که نار می سوزاند و آزار دهنده است. در مقام ارشاد و هدایت دیگران، باید مثل نور بود نه نار. نباید طوری حرف بزنیم که مخاطب و شنونده اذیت شود. نباید با تندی و خشونت برخورد نمائیم، باید با ملایمت رفتار کنیم که حرف حق در شنونده اثر کند.10

قرآن، کتاب

سدید بودن کلام

سداد و سدید از ماده سد، به معنا استقامت و محکم بستن است. از آداب سخن، سدید بودن کلام است، هر چه کلام با عقل و منطق و استدلال بیشتر همراه باشد، میزان استحکام آن بیشتر باشد، ثبات و بقاء آن بیشتر خواهد شد. اصولاً قرآن به دلیل آن که سخنش یا با عقل هماهنگ است و یا با فطرت، از استحکام و استقامت خاصی برخوردار است. 11 به همین خاطر می فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِیدًا » 12؛ ای مومنان از خدا پروا داشته باشید و سخنی استوار گوئید.

برای نفوذ و تأثیر بر افراد باید به نرمی سخن گفت تا مخاطب احساس کند که گوینده قصد خیرخواهی دارد نه دشمنی و عداوت.

گفتار علامه طباطبائی در ذیل آیه احزاب: کلمه سدید از ماده (سد) است که به معنای اصابت رای، و داشتن رشاد است. بنابراین قول سدید عبارت است از کلامی که هم مطابق واقع باشد و هم لغو نباشد پس بر مومن لازم است که به راستی آن چه می گوید مطمئن باشد و نیز گفتار خود را بیازماید که لغو یا مایه افساد نباشد. 13

بلیغ و رسا بودن گفتار

« وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِی أَنفُسِهِمْ قَوْلاً بَلِیغًا » 14؛ و آن ها را اندرز ده و با بیانی رسا نتایج اعمال شان را به آن ها گوشزد کن. بلاغت در لغت به معنای وصول و انتها است و در اصطلاح عبارت است از مطابقت کلام با مقتضای حال و مقام 15.

امام علی علیه السلام فرمود: الا تتکلمن اذا لم تجد للکلام موقعا 16؛ البته نباید هنگامی که برای کلام زمینه نیست سخن گفت .

نیک بودن گفتار

«معروف» نامی است برای هر کاری که بواسطه عقل یا شرع، حسنش شناخته شده باشد و «منکر» آن است که به واسطه این دو مورد انکار قرار گرفته باشد. معروف گاه صفت فعل قرار می گیرد، آن گونه که از آیه (وامر بالعرف) 17 فهمیده می شود.

و گاه صفت کلام قرار می گیرد؛ یعنی یکی از آداب سخن آن است که کلام متکلم باید از نظر عقل و شرع تحسین شده باشد . آری یکی دیگر از معیارهای سخن ارزشی آن است که نیک و پسندیده باشد و به همین خاطر دستور داده شده است که با یتیمان سخن نیک و پسندیده بگویید 18؛ «و سخن شایسته به آن ها بگویید».

آسان گوئی در گفتار

«و َإِمَّا تُعْرِضَنَّ عَنْهُمُ ابْتِغَاء رَحْمَةٍ مِّن رَّبِّکَ تَرْجُوهَا فَقُل لَّهُمْ قَوْلاً مَّیْسُورًا» 19؛ و هر گاه از آن ها (مستمندان) روی برتابی و انتظار رحمت پروردگارت را داشته باشی، با گفتار نرم و آمیخته با لطف با آن ها سخن بگو .

گفتن بهترین سخن

«وَقُل لِّعِبَادِی یَقُولُواْ الَّتِی هِیَ أَحْسَنُ» 20؛ به بندگانم بگو سخنی بگویید که بهترین باشد .

انصاف در گفتار

«وَإِذَا قُلْتُمْ فَاعْدِلُواْ» 21؛ زمانی که سخن می گویید، رعایت عدالت در گفتار را بکنید.

از " نه گفتن" نترسیم

پنجشنبه, ۱۰ دی ۱۳۹۴، ۱۰:۰۴ ق.ظ | اعظم احمدی | ۲ نظر

آژیر نه گفتن را فعال کنید
نه گفتن


بسیاری از مردم با نه گفتن به دیگران مشکل دارند حتی افرادی که بسیار جسور و با اعتماد به نفس هستند در برخی موقعیت‌ ها متوجه می ‌شوند به‌ رغم میل باطنی ‌شان به دیگران بله گفته‌اند.

به نظر شما همیشه باید نه گفت؟ چهار چوب و معیار نه گفتن را چه چیزی مشخص می ‌کند؟

برای زندگی بهتر، رشد معنوی، کافی است مهارت نه گفتن را بیاموزیم.


انسان مجبور نیست
انتخاب و اختیار هدیه الهی به اشرف مخلوقات است. انسان برای هر کاری حق انتخاب دارد. درس، کار، ازدواج، سبک زندگی، نوع خوراک و پوشاک و مسکن... و این انتخاب و توانایی بله و نه گفتن صحیح به هر پیشنهادی، سعادت و خوشبختی یا شقاوت و بدبختی او را رقم می ‌زند.

او هیچ گاه مجبور نیست زیرا اگر مجبور باشد به این معناست که قدرت اختیار از او سلب می ‌شود. وقتی روح انسان قدرتمند است توانایی نه گفتن را دارد ولی وقتی ضعیف و ناتوان می ‌گردد عوامل محیطی بر او تأثیر می ‌گذارد و خود را مجبور می ‌بیند.

مضرات ناتوانی در نه گفتن
گاهی اوقات بله گفتن هیچ خطری ندارد اما عمق فاجعه آنجا روشن می ‌شود که دیگر نتوانیم جبران کنیم. گاهی اوقات بله گفتن هیچ خطری ندارد اما زمانی با یک بله گفتن خسارت بسیار زیادی به عمر، سرمایه جوانی، مال و ثروت و ناموس و... وارد می ‌شود و عمق فاجعه آنجا روشن می ‌شود که دیگر نتوانیم جبران کنیم.

پس باید یاد بگیریم کجا و کی نه بگوئیم. خداوند در سوره کافرون به پیامبر صلی الله و علیه وآله خط قرمز ها را بیان می ‌فرماید که هر جا که سلامتی دین و آخرتمان به خطر افتاد قاطعانه نه بگوید.
اگر کسی پیشنهاد همکاری نادرستی را به شما داد، یا دوستی از سر رفاقت نادرست سیگاری گوشه لبتان گذاشت، یا بساطی پهن بود و تعارف دودی شد، خط قرمز قرآن آژیر می ‌کشد و هشدار می‌ دهد که نه بگو.


قدرتمند می‌شوید
مطمئناً با نه گفتن اعتماد به نفستان بالا می‌ رود و احساس قدرتمند شدن می‌ کنید زیرا آنان که به هر پاسخی جواب مثبت می ‌دهند اصولاً از خودشان ناامید و مأیوس هستند و از دست دیگران عصبانی می‌ شوند.

اگرچه باورها و رفتار نادرست قدیمی به دلیل استفاده طولانی ‌مدت در وجود انسان نهادینه شده‌اند اما با تمرین بسیار می ‌شود باورهای جدید را جایگزین باورهای مخرب قدیمی کرد.

هفت لطیفه قرآنی(ویژه ایام ربیع)

چهارشنبه, ۹ دی ۱۳۹۴، ۱۰:۱۹ ق.ظ | اعظم احمدی | ۰ نظر

بزم شیدایی کائنات است و ملائک هل هله کنان و پای کوبان، غرق در هیاهو و شادی. که منظومه هستی، مفتخر شده است به قدوم مبارک حضرت آفتاب. به مناسبت این ایام فرح بخش و فرخنده، مجموعه ای از استشهادهای ظریف قرآنی را گرد آورده ایم که مشتمل است بر پاره ای نکات و لطایف حکمی. امید که در این روزهای عزیز، جانمان به نور هدایت قرآن، بیش از پیش، منور گردد.

گردآوری و تنظیم: شکوری_شبکه تخصصی قرآن تبیان

لطیفه های قرآنی

یک. داستان مردی که اغلاط قرآن را اصلاح کرد!

شهید مطهری در کتاب "آشنایی با قرآن" می گوید: مردی خط خوبی داشت، یک آقایی می خواست او یک نسخه از قرآنی را با خط خوش خودش برایش بنویسد (قدیم که چاپ نبود، استنساخ می کردند) گفت: تو خیلی خط خوبی داری، بنویس. او هم آمد یک قرآنی برای او نوشت و با کاغذ اعلا و خط کشی عالی و خط خوب تحویل داد. آن شخص گفت: این "قرآن" بی غلط بی غلط است؟ گفت: بلی، ولی دو سه جا بود که من خودم به نظرم آمد که باید اصلاح شود، دیدم آن جور درست نیست.

در یک جا دیدم نوشته: «شغلتنا اموالنا و اهلونا؛ اموال ما و کسانمان ما را از همراهی با شما مشغول داشت» (فتح/ 11). در "قرآن" که غلط نمی تواند وجود داشته باشد، نوشتم: «شدرسنا اموالنا و اهلونا». یک جای دیگر دیدم که نوشته است: «و خر موسی صعقا؛ "موسی" بیهوش افتاد» (اعراف/ 143)، من دیدم "موسی" که خر نداشته، آن "عیسی" بوده که خر داشته است، آن را «خر عیسی صعقا» کردم.

یک جای دیگر هم دست بردم، دیدم غلط است و درستش را نوشتم. دیدم نوشته است: «ساریکم دار الفاسقین؛ و بزودی جایگاه فاسقان را به شما نشان خواهم داد» (اعراف/ 145)، (ساریکم را ساریکم خوانده) من خودم اهل "ساری" هستم، "ساری" دارالمومنین است، نوشتم: «ساریکم دار المومنین».(1)

دو. سه تا حمد و سوره داریم!

نقل کرده اند که: مرحوم حاج محمد کلباسی بسیار محتاط بود و احیاناً اگر کسی برای ادای شهادت به نزد ایشان می آمد مسأله ای از او سؤال میکرد اگر جواب صحیح می داد شهادت او را می پذیرفت.
روزی شیخ شیپور - یکی از دلقک های ناصر الدین شاه - را برای ادای شهادتی خدمت ایشان آوردند.
ایشان فرمودند: حمد و سوره خود را بخوان. شیخ شیپور می گوید: کدام حمد و سوره را؟ می فرماید: ما که جز یک حمد و سوره نداریم. می گوید: چرا! ما سه حمد و سوره داریم یک حمد و سوره ای که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم خواند که نه شما می توانید بخوانید، نه من. یک حمد و سوره ای که شما می خوانید و من نمی توانم بخوانم یک حمد و سوره ای هم که من می خوانم و شما نمی توانید بخوانید. ایشان از سخن آن دلقک خوشش آمده و شهادت او را قبول کردند. (2)

سه. ترس از شکر خدا

کسی می گفت روزی به عیادت یکی از فضلا که بسیار بیمار بود رفتم و چون نزد او نشستم و پرسش احوال او کردم به او گفتم: خدا را شکر کن و حمد او بجای بیاور!
تبسم نمود و گفت: چگونه شکر کنم و حال آنکه خدای تعالی فرموده است: «لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزیدَنَّکُم»؛ ابراهیم/7 [اگر شکر کنید برای شما زیاد می کنم] می ترسم که اگر شکر او کنم بر بیماری من بیفزاید.(3)

چهار. حکم لازم الاجرا

در زمان خلافت مامون شخصی خلافی کرد. امر به گرفتاریش شد. او فرار کرد برادرش را به عوض او گرفتند و نزد مامون بردند. مامون به او گفت برادرت را حاضر ساز مگر نه تو را به جای او به قتل خواهم رساند.
آن شخص گفت: ای خلیفه اگر سرباز تو بخواهد مرا بکشد و تو حکمی بفرستی که مرا رها کند آیا آن سریاز مرا آزاد می کند یا نه؟
خلیفه جواب داد: آری که رها می کند.
مرد گفت: من نیز حکمی از پادشاهی آورده ام که اطاعت او بر تو لازم است که مرا رها سازی.
مامون گفت: آن شخص کیست و آن حکم چیست؟
مرد جواب داد: آن کس خدای تعالی است و آن حکم این آیه است: «وَ لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرى »؛انعام/164 [و هیچ گناهکاری گناه دیگری را متحمل نمی شود]
مامون متاثر شد و گفت: او را رها کنید که حکمی صحیح آورده است!(4)

پنج. قرآن با صدای خروس!

ابو حاتم سیستانی از دانشمندان مشهور بصره در قرن سوم هجری بود. او هنگام مسافرت به بغداد وارد مسجدی شد. شخصی از ابو حاتم معنی آیه «قوا أنفسکم و اهلیکم ناراً ؛ خود و افراد خانواده خود را از آتش جهنم حفظ کنید» (سوره تحریم _6) را پرسید. ابو حاتم گفت که (قو) یعنی خود را نگه دارید. آن شخص پرسید مفرد آن چیست؟ او پاسخ داد (قِ ، قیا ، قوا ، قی ، . . . )
مردی در گوشه مسجد نشسته بود. از شنیدن سخنان ابو حاتم و آن شخص ناراحت شد. به سرعت از مسجد بیرون رفت و به قاضی شکایت کرد که گروهی از زنادقه و کفار در مسجد با صدای خروس قرآن می خوانند. طولی نکشید که پاسبانان وارد مسجد شدند و ابو حاتم و آن شخص را به حضور قاضی بردند. مردم زیادی برای تماشا و آگاهی از محاکمه و کیفیت اجرای حکم در اطراف دادگاه اجتماع کردند.
قاضی پرسید: قضیه شما چیست؟ هنگامیکه ابو حاتم ماجرای پرسش و پاسخ را برای او توضیح داد قاضی تعجب کرد و گفت: چرا دانشمندی مانند شما در حضور عوام نادان چنین بحث می کند؟ سپس به او شفارش کرد که مبادا بی احتیاطی کنید و این موضوع دوباره تکرار شود. آنگاه مردم را پراکنده ساخت. ابو حاتم همان روز از بغدا حرکت کرد و تا پایان عمر به آن شهر باز نگشت.(5)

شش. آیه ای مناسب سنگ قبر سلطان

سلطان محمود غزنوی برای خود قبری ساخت، تا زمانی که مرد آنجا دفنش کنند. وقتی می خواست روی سنگ قبرش آیه ای از قرآن را بنویسد، از نوکرش پرسید: «چه آیه ای را بنویسم بهتر است؟» نوکر جواب داد: این آیه از قرآن را بنویس: «هذه جهنم التی کنتم توعدون؛ این جهنمی است که همواره وعده اش به شما داده می شد!»(6)

هفت. آیه های سجده دار

علامه حلی در سنین کودکی پیش دایی اش که محقق بود می رفت و درس می خواند. وقتی درسی را یاد نمی گرفت یا شیطنت می کرد، دایی دنبالش می کرد تا تنبیهش کند. علامه کوچک اما سریع یک آیه سجده دار می خواند و دایی اش به سجده می رفت، آن وقت خودش پا به فرار می گذاشت و فرار می کرد.(7)

هشت. این پا شبیه چیست؟

روزی پیامبر اکرم(ص) در مسجد و با حضور اصحاب و یاران نشسته بودند، پس از مدتی پای آن حضرت خسته می شود و پیامبر(ص) حیا می کند که پایش را دراز کند، چرا که قرآن می فرماید: «فَإِذَا طَعِمْتُمْ فَانتَشِرُوا وَلَا مُسْتَأْنِسِینَ لِحَدِیثٍ ۚ إِنَّ ذَٰلِکُمْ کَانَ یُؤْذِی النَّبِیَّ فَیَسْتَحْیِی مِنکُمْ»(سوره احزاب آیه 53)، چون غذا تناول کردید، زود از پی کار خود بروید و متفرق شوید و به سرگرمی و انس به سخنرانی نپردازید، چرا که این کار پیامبر را آزار می دهد و از شما خجالت می کشد و حیا می کند که اظهار کند.
ولی بر اثر شدت خستگی پا، آن حضرت یاران و اصحاب مزاح می کنند و پا را دراز کرده و می پرسند: به نظر شما این پای من، شبیه چیست؟
حاضران در مجلس هر کدام چیزی می گویند و هر یک پا را به چیزی تشبیه می کنند. چون خستگی، از پای آن حضرت رفع شد، اشاره به آن یکی پایشان کرده و فرمودند: این پا، شبیه این پای دیگر من است.