کتابخانه روستای قایش

کتابخانه روستای قایش

کتابخانه روستای قایش

کتابخانه روستای قایش

کتابخانه روستای قایش

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

۲ مطلب در خرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است

معرفی کتاب حافظ

شنبه, ۸ خرداد ۱۴۰۰، ۰۱:۱۳ ب.ظ | اعظم احمدی | ۰ نظر

چرا باید حافظ را بشناسیم؟

حافظ آینه ی تمام نمای خصایص انسانی است. اگرچه او حدود 7 قرن پیش می زیسته،‌ اما توانسته است اشعاری را بسراید که هر کس در هر زمانی می تواند از این چشمه بهره جوید. حافظ از هر دری سخن گفته است و اشعار او،‌ گستره ی عظیمی از مفاهیم و مضامین را در بردارد. او در عین حال که از آب حیات سخن گفته، از می و باده نیز گفته است.

پس با این وجود، نیاز به یک منبع حافظ شناسی یا حافظ پژوهی که پرده از مفاهیم پنهان در اشعار او بردارد،‌ حس می شود.

حافظ شناسی یا حافظ پژوهی چیست؟

حافظ شناسی به زبان ساده یعنی تفسیر اشعار حافظ. یکی از معروف ترین حافظ شناسی های موجود در بازار تا به امروز، حافظ شناسی بهاالدین خرمشاهی است و آثار دیگری نیز در همین حوزه چاپ شده است. اما موردی که شاید در حافظ شناسی ها کمتر پرداخته شده است، تاثیرپذیری حافظ از شعرای پیشین و همچنین تاثیرگذاری او بر شعرای هم دوره و پس از او می باشد. بسیاری از اشعار زیبای حافظ الهام گرفته از آثار دیگر شعرا می باشد.

معرفی کامل ترین حافظ شناسی تا به امروز:

همانطور که اشاره شد، در اکثر حافظ شناسی ها به این موضوع که اشعار حافظ چه تاثیری از شاعران گذشته گرفته و چه تاثیری بر شاعران بعد از خود گذاشته، کمتر پرداخته شده است.

در "دانشنامه حافظ شناسی" که با کوشش های فراوان پروفسور حیدر آخوند زاده (ملقب به آرمان آزاده) به نگارش درآمده است، تاثیرپذیری و تاثیر گذاری هر بیت به همراه تفسیر و معانی لغات و ابیات، بیان شده است. در واقع می توان ادعا نمود این دانشنامه، کاملترین مرجع حافظ شناسی است که تا به امروز منتشر شده است. نا گفته نماند که آرمان آزاده از دیگر مراجع و حافظ شناسی ها بهره جسته و پژوهش های فراوانی را برای نگارش این دانشنامه انجام داده است. این کتاب توسط انتشارات سبزان به تازگی در چهار جلد چاپ شده است و مجموعه ی کامل آن 7 جلد است که در آینده ای نزدیک جلد پنجم، ششم و هفتم نیز منتشر خواهد شد. شما می توانید این دانشنامه را از آی آی کتاب تهیه کنید.

معرفی کتاب فاتحان خرمشهر

شنبه, ۸ خرداد ۱۴۰۰، ۰۱:۱۱ ب.ظ | اعظم احمدی | ۱ نظر

کتاب حاضر به قلم مرتضی مساح است که بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس آن را در سال 1389 به چاپ رسانده است. این کتاب در سال 95 به چاپ دوم خود رسید. در ادامه مقدمه نویسنده ذکر می شود که در  آن به مطالب مطرح شده در کتاب اشاره شده است:

کمتر کسی هست که نام حسین خرازی را در آسمان پر ستاره دفاع مقدس ندیده و نشنیده باشد. او که دوست و دشمن به قدرت ایمان، توکل،مدیریت و تدبیر نظامی اش شکی نداشتند، بهانه نگارش این مقدمه است که گردآوری و بازنویسی خاطرات او در عملیات آزادسازی خرمشهر را شامل می شود. آنان در گمنامی و تنهایی چنان حماسه آفریدند که امام راحلمان به کار آنان نام خدایی گذارد و فرمود: خرمشهر را خدا آزاد کرد.

در این اثر مختصر نقش حسین خرازی در عملیات بیت المقدس، توان رزمی و قابلیت های تیپ امام حسین(ع)، رابطه اش با نیروهای ارتشی، دیدگاهش درباره نحوه تصرف شهر و تعامل بادیگر تیپ های عمل کننده و تدابیر نظامی را گردآوری نموده ایم.