کتابخانه روستای قایش

کتابخانه روستای قایش

کتابخانه روستای قایش

کتابخانه روستای قایش

کتابخانه روستای قایش

طبقه بندی موضوعی

۷ مطلب در اسفند ۱۳۹۵ ثبت شده است

کتاب های خوب را خوب بخوانیم

دوشنبه, ۲۳ اسفند ۱۳۹۵، ۱۱:۱۵ ق.ظ | اعظم احمدی | ۰ نظر


این رونمایی از یادداشت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در مراسم دومین پاسداشت هنر و ادبیات انقلاب اسلامی که روز 19 مردادماه سال 1395 در مؤسسه‌ پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شد، صورت گرفت.

کتاب «تن تن و سندباد» در سال 1370 هـ .ش نوشته شده است و داستانی جدی ای را با استفاده از یک جریان نگارشی طنز روایت کرده و به منظور جلب سلیقه نوجوانان فضای داستانی جذاب و ضرب آهنگی تند دارد.

این کتاب روایتگر هجوم قهرمانان قصه‌های مغرب‌زمین به مشرق‌زمین بوده و برای اولین بار است که شخصیت داستان‌های غربی در مقابل شخصیت‌های داستانی مشرق زمین قرار گرفته است.

کتاب «تن‌تن و سندباد» یک کتاب استراتژیک در حوزه‌ی ادبیات نوجوان است که هدف نویسنده از خلق چنین داستانی، پرداخت استعاری و غیرمستقیم به مسئله‌ی «تهاجم فرهنگی» غرب به شرق است. جالب آنکه در ابتدای دهه‌ی هفتاد، مسئله‌ی تهاجم فرهنگی امری واضح و قابل رؤیت برای همگان نبود و حتی علی‌رغم تأکیدات فراوان رهبرانقلاب، این امر برای طیف وسیعی از دست‌‌اندرکاران و مسئولان گنگ و نامفهوم بود.

موضوع اصلی این کتاب، توجه به هویت شرقی در مقابل تهاجم غربی است که مورد نظر و توجه ویژه رهبر معظم انقلاب نیز قرار گرفته است. ایشان در یادداشتی در حاشیه این کتاب نوشته‌اند: «بسم‌الله الرحمن الرحیم. من هم همین قصه را همیشه تعریف می‌کردم! حیف که خیلی‌ها آن را باور نداشتند. حالا خوب شد، شاهد از غیب رسید! راوی این حکایت که خود همه چیز را به چشم خود دیده، حکایت تن تن و سندباد را چاپ کرده است. حالا دیگر کار من آسان شد! همین بس است که نسخه‌ این کتاب را به همه‌ بچه‌ها بدهم». (1373/8/6)

این تقریظ توجه رهبر معظم انقلاب به اشاعه فرهنگ مطالعه کتاب های مفید را نشان می دهد و در واقع توجه به تقریظات ایشان بر برخی کتاب ها، نشان می دهد که جان مایه اصلی کتاب های مورد نظر ایشان در جهت تقویت درست اندیشیدن و تحلیل صحیح به خواننده کمک ویژه ای می کند.

در زمینه رمان و داستان نیز نقطه اشتراک کتاب ها تقویت روحیه استکبارستیزی، شرح واقعی تاریخ ایران و جهان و همچنین گسترش و تقویت هویت اسلامی و ایرانی است که در زمینه کتاب ویژه نوجوانان می توان به کتاب «تن تن و سندباد» و «دختران آفتاب» اشاره کرد.

تقریظ به عنوان یکی از روش های اشاعه فرهنگ مطالعه کتاب و اهمیت کتابخوانی مورد توجه رهبر معظم انقلاب است و روش دیگر رهبر معظم انقلاب به فرموده خودشان معرفی برخی کتاب ها در سخنرانی ها و یا دیدارهایی است که با اقشار مختلف مردم و مسئولین دارند. همانطور که در دیدار با اعضای دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در سال 22 تیر ماه 1371 فرمودند: «مثلا فرض بفرمایید امروز پنج، شش هزار نفر بسیجی با من ملاقات داشتند؛... در میان اینها اگر یادآوری بشود و من یک اشاره بکنم و (کتاب های مربوط به دفاع مقدس) آماده باشد و در اختیارشان قرار بگیرد، آنها را می خرند... یا در همین دیدارهایی که سران سپاه و ارتش می روند... شما می توانید آنجا آن کتاب را به زبان آن گوینده بیاورید... »

ابزار دیگری که رهبر معظم انقلاب در جهت اشاعه فرهنگ کتابخوانی به کار می برند اما در چند ساله اخیر کمتر دیده شده است، مراجعه حضوری در نمایشگاه بین المللی کتاب است که با بازدید از غرفه ها در خصوص برخی کتاب ها و نویسندگان آن با ناشر به گفتگو می نشینند.

زمانی نیز این امر به صورت شفاف و واضح در سخنرانی ها به صورت مشخص و واضح مطرح می شود، از ابراز نگرانی نسبت به کمی مطالعه، زمینه سازی فرهنگ کتابخوانی از کودکی، عادت به کتابخوانی روزانه، عرضه کتاب در اماکن عمومی مانند مترو و اتوبوس، ترویج فرهنگ هدیه کتاب و صدقه دادن کتاب که در 18 اردیبهشت 1374 فرمودند: «در صورت توان برای چاپ کتاب‌های خوب هزینه کنید و آن را به حساب صدقه جاریه بگذارید.»

این اصرار به قدری بود که در یکی از صحبت هایشان به صراحت در 21 اردیبهشت ماه 1372 فرمودند: «من اگر بدانم هر روز یک ساعت باید حرف بزنم و نتیجه‏ اش این باشد که مردم کتاب‏خوان بشوند، حاضرم روزى یک ساعت و نیم حرف بزنم! اگر اینطورى بشود قضیه را حل کرد، حرفى نیست، ما باید عرضمان را به مردم بکنیم و بنده هم عرض مى‏‌کنم، منتهى چیزهایى است که با گفتن تنها تمام نمى‏‌شود... این، گفتن و بازگفتن و بازگفتن و به زبانهاى گوناگون گفتن و از همه طرف گفتن و او را با فکر محاصره‏ کردن مى‏‌خواهد تا یک عادت از بین برود یا به وجود بیاید.»

با مروری بر تاکیدات مقام معظم رهبری متوجه می شویم که در این تاکیدات در دهه 70 و با شروع بحث تهاجم فرهنگی صورت گرفته است و در 19 آذرماه 1392 در دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی فرمودند: «ما چند سال قبل از این بحث تهاجم فرهنگی را مطرح کردیم؛ بعضی‌ها اصل تهاجم را منکر شدند؛ گفتند چه تهاجمی؟ بعد یواش یواش دیدند که نه [فقط] ما می‌گوییم، خیلی از کشورهای غیرغربی هم مسئله‌ی تهاجم فرهنگی را مطرح می‌کنند و می‌گویند غربی‌ها به ما تهاجم فرهنگی کردند؛ بعد دیدند که خود اروپایی‌ها هم می‌گویند آمریکا به ما تهاجم فرهنگی کرده! لابد دیده‌اید، خوانده‌اید که [گفتند] فیلم‌های آمریکایی، کتاب‌های آمریکایی چه تهاجم فرهنگی‌ای به ما کرده‌اند و دارند فرهنگ ما را تحت تأثیر قرار می‌دهند. بعد بالاخره به برکت قبول دیگران، این حرف ما هم مورد قبول خیلی از کسانی که قبول نمی‌کردند قرار گرفت! تهاجم فرهنگی یک واقعیّتی است.»

راه مقابله با تهاجم فرهنگی گسترش فرهنگ کتابخوانی است که سرانه مطالعه آن نشان رشد و بلوغ فرهنگی کشورها محسوب می شود و قدرت کتاب به قدری هست که بتواند با ابزار ارتباطی جدید رقابت کند اما در حال حاضر با وجود شبکه های اجتماعی موبایلی متنوع مانند تلگرام فرهنگ کتاب خوانی در ایران دستخوش تغییراتی شده است و شاهد کاهش سرانه مطالعه هستیم و این در حالی است که مطالعه در ایران که به عنوان یک کشور اسلامی دارای تاریخچه و تمدن بسیار قوی ای است، امری لازم و ضروری به نظر می رسد.

ولی گسترش فرهنگ کتابخوانی نیازمند دوبال است، یکی گسترش فرهنگ کتابخوانی و از سوی دیگر نوشتن کتاب های خوب است که با تربیت نویسندگان انقلابی امکان پذیر است و لازم است که بیشتر مورد توجه قرار گیرد.


کاریکاتور چهارشنبه سوری

دوشنبه, ۲۳ اسفند ۱۳۹۵، ۱۱:۰۹ ق.ظ | اعظم احمدی | ۰ نظر

کاریکاتور چهارشنبه سوری

چهارشنبه سوری

دوشنبه, ۲۳ اسفند ۱۳۹۵، ۱۱:۰۰ ق.ظ | اعظم احمدی | ۰ نظر

یکی از آیین های نوروزی امروز - که بایستی آمیزه ای از چند رسم متفاوت باشد - «مراسم چهارشنبه سوری» است که در برخی از شهرها آن را چهارشنبه آخر سال گویند. درباره ی چهارشنبه سوری، کتاب ها و سندهای تاریخی، مطلبی یا اشاره ای نمی یابیم و تنها در این قرن اخیر، یا دقیق تر، در این نیم قرن اخیر است که مقاله ها و پژوهشهای متعددی در این باره منتشر شده و یا در نوشته های مربوط به نوروز به چهارشنبه سوری نیز پرداخته اند.

برگزاری چهارشنبه سوری، که در همه ی شهرها و روستاهای ایران سراغ داریم، بدین صورت است که شب آخرین چهارشنبه ی سال (یعنی نزدیک غروب آفتاب روز سه شنبه)، بیرون از خانه، جلو در، در فضایی مناسب، آتشی می افروزند، و اهل خانه، زن و مرد و کودک از روی آتش می پرند و با گفتن : «زردی من از تو، سرخی تو از من»، بیماری ها و ناراحتی ها و نگرانی های سال کهنه را به آتش می سپارند، تا سال نو را با آسودگی و شادی آغاز کنند. تا زمانی که از ظرف های سفالین چون، کاسه و بشقاب و کوزه، در خانه استفاده می شد، پس از خانه تکانی، کوزه ی کهنه ای از پشت بام خانه به کوچه می انداختند؛ کوزه ای که در آن آب و چند سکه ریخته بودند. اسفند دود کردن و آجیل خودرن، فال گرفتن، «فال گوش» ( در کوی و گذر به حرف عابران گوش دادن و از مضمون آن ها برای نیت خود تفأل زدن ) و «قاشق زنی» ( معمولا زنان روی خود را می پوشانند و با قاشق، یا کلید به خانه ها در می زنند، صاحب خانه شیرینی، میوه و یا پول در ظرف آنها می گذارد. ) نیز از باورها و رسم هایی است که به ویژه در بین نوجوانان، هنوز به کلی فراموش نشده است؛ و این رسم ها و باورها در شهرهای مختلف با یکدیگر متفاوت اند.

بی گمان چهارشنبه سوری از رسم های کهن پیش از اسلام نیست. در آن زمان هر یک از روزهای ماه را نامی بود، نه روزهای هفته را. استاد پورداود در این باره می نویسد : آتش افروزی ایرانیان در پیشانی نوروز از آیین های دیرین است ( ... ) شک نیست که افتادن این آتش افروزی به شب آخرین چهارشنبه ی سال، پس از اسلام رسم شده است. چه ایرانیان شنبه و آدینه نداشتند ( ... ) روز چهارشنبه یا یوم الاربعاء نزد عرب ها روز شوم و نحسی است. جاحظ در المحاسن و الاضداد آورده : والاربعاء یوم ضنک و نحس. این است که ایرانیان آیین آتش افروزی پایان سال خود را به شب آخرین چهارشنبه انداختند تا پیش آمدهای سال نو از آسیب روز پلیدی چون چهارشنبه بر کنار ماند.

چهارشنبه آخر سال ( چهار شنبه سوری )

در باورهای عامیانه، چهارشنبه روزی نامبارک است. سفر نبایستی کردن شب چهارشنبه، به احوال پرسی مریض نبایستی رفتن. و منوچهری گوید:

حجاب و عفاف در قرآن کریم

سه شنبه, ۱۷ اسفند ۱۳۹۵، ۱۲:۲۳ ب.ظ | اعظم احمدی | ۰ نظر

یا ایها النبی، قل لازواجک و بنائک و نساء المؤمنین یدنین علیهنّّ من جلابیبهنّ ذلک ادنی ان یعرفن فلا یؤذین و کان الله غفوراً رحیماً؛ ای پیامبر به زنان و دختران خود و به زنان مؤمن بگو روسری های بلند بر خود بیفکنند، این عمل مناسب تر است، تا (به عفت و پاکدامنی) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند و خداوند آمرزنده ی مهربان است . (1) (سوره احزاب، آیه ی 59)

در این نوشته، بر آنیم که آیه ی مورد نظر را مورد بررسی قرار داده و برخی از نکات پیرامون آن را که نتیجه ی مطالعه ی کتب تفسیر ی می باشد، به رشته ی تحریر درآوریم. شایسته ی یادآوری است که این نوشته، قصد تفسیر آیه را ندارد و تنها به بیان نکات اجمالی آن بسنده می کند، اما پیش از طرح نکات، لازم است مفهوم حجاب بررسی گردد.

مفهوم حجاب

حجاب ، در لغت به معنای مانع و پرده و پوشش آمده است. حجاب، به معنای پوشش اسلامی بانوان، دارای دو بعد ایجابی و سلبی است. بعد ایجابی آن، وجوب پوشش بدن و بعد سلبی آن، حرام بودن خودنمایی به نامحرم است و این دو بعد باید در کنار یکدیگر باشند؛ تا حجاب اسلامی محقق شود. گاهی، ممکن است یک بعد باشد ولی دیگری نباشد که در این صورت، نمی توان گفت که حجاب اسلامی محقق شده است.
اگر به معنای عام، هر نوع پوشش و مانع از وصول به گناه را حجاب بنامیم، حجاب می تواند اقسام متفاوتی داشته باشد، از جمله حجاب ذهنی، فکری و روحی، علاوه بر این، در قرآن از انواع دیگر حجاب که در رفتار خارجی انسان تجلی می کند، نام برده شده است، مثل حجاب و پوشش در نگاه که به مردان و زنان، در مواجهه با نامحرم توصیه شده است.
جلابیب جمع جلباب، به معنای مقنعه ای است که سر و گردن را می پوشاند. (2) و یا پارچه ی بلندی است که تمام بدن و سر و گردن را می پوشاند. (3) مرحوم امین الاسلام طبرسی، در مجمع البیان ، در ذیل آیه می نویسد، جلباب عبارت از روسری بلند است که هنگام خروج از خانه، زنان به وسیله ی آن، سر و صورت خود را می پوشانند ... مقصود این است که با روپوشی که زن بر تن می کند، محل گریبان و گردن را بپوشاند. با توجه به معانی جلباب و از جمله، این معنی که پارچه ی بلندی برای پوشیدن تمام بدن و سر و گردن است، در معنای امروزی، می توان پوشش چادر را با جلباب همانند و مشابه در نظر گرفت و از آن جا که در این آیه، به طور مشخص به استفاده ی زنان و دختران از جلباب اشاره شده است، می توان نتیجه گرفت که طبق فرموده ی رهبر معظم انقلاب اسلامی، چادر به عنوان یک حجاب برتر مطرح شده است.
پوشش، معرف شخصیت و عفت زن مؤمن است و موجب می گردد که افراد لاابالی جرأت نکنند به او جسارت کرده و به دید شهوت و هوسرانی به او بنگرند. این آیه، بیان می دارد: زنان مؤمن برای این که مورد آزار افراد هرزه قرار نگیرند، به گونه ای خود را بپوشانند که زمینه ای برای بی حرمتی به آنها فراهم نگردد.
خداوند در این فرموده اش، ابتدا فلسفه ی حجاب را تبیین می کند و با تهدید و زور، دستور حجاب را مطرح نمی کند و سپس، به بیان الگوی عملی پوشش، یعنی جلباب که پوشش خاص آن زمان بوده است، اشاره می کند. در اینجا، می توان نتیجه گرفت که برای ایجاد فرهنگ حجاب و پوشش مناسب در جامعه، باید ابتدا پایه های اعتقادی و بینش افراد را نسبت به این موضوع، محکم کنیم و این، یعنی نهادینه سازی باورهای درست و فرهنگ سازی دقیق. بنابراین، تهدید و اجبار، هیچ گاه به عنوان اولین راهکار، اثر بخش نخواهد بود.
این آیه، به پیامبر فرموده است که ابتدا، به زنان و دختران خود و بعد، به زنان مؤمن بگو که حجاب را رعایت کنند. یعنی، در امر به معروف، اول از خودی ها و نزدیکان شروع کنیم، سپس به سراغ دیگران برویم. همچنین در احکام الهی ، تفاوتی میان همسران و دختران پیامبر، با دیگر زنان وجود ندارد . احکام دینی، باید مورد توجه و استفاده ی همه قرار گیرد. (4)
هر پدیده ای، آثار و پیامدهایی را به دنبال خواهد داشت. حجاب نیز، به عنوان یک راهکار عملی، آثار فردی و اجتماعی مختلفی را به دنبال خواهد داشت.

سخنان بزرگان درباره کتاب

شنبه, ۷ اسفند ۱۳۹۵، ۱۲:۱۸ ب.ظ | اعظم احمدی | ۰ نظر

سهراب سپهری:
کتاب آسمانی ما(قرآن)، گذشته از جنبه الوهیت و تقدیس، از با ارزش‏ ترین شاهکارهای ادبی جهان است.

محمد تصویر جمال‌ خدا کتابی از حسین بدرالدین

چهارشنبه, ۴ اسفند ۱۳۹۵، ۱۲:۳۲ ب.ظ | اعظم احمدی | ۰ نظر


محمد تصویر جمال‌ خدا کتابی از حسین بدرالدین

 

در این بخش شما را با کتاب محمد تصویر جمال خدا آشنا می کنیم. کتابی که در مورد آن صحبت می کنیم نوشته ی حسین بدرالدین است و ناشر آن نشر علم می باشد. کـتــاب‌ خــوب، آن‌ نیست‌ که‌ خوب‌ خوانده‌ شود، چه‌ بسا کتابهای‌ بــدی‌ کــه‌ خـوانـنـدگـان‌ بـسیاری‌ دارند. کتاب‌ خوب‌ آن‌ است‌ که‌ در روح‌ و جــــان‌ انــســــان‌ تـاثـیـرگـذار بـاشـد و در روش‌ و مـنش‌ زندگی‌ انسان، تغییر و تحولاتی‌ ایجاد کند و انسان‌ با مطالعه‌ آن‌ کتاب، خوب‌ بیندیشد و از آن‌ بهره‌ها ببرد. ‌«محمد تصویر جمال‌ خدا» از این‌ نوع‌ کتابهاست. نویسنده‌ در آغاز کتاب‌ با تاسی‌ به‌ کلام‌ مبارک‌ نبی‌ اکرم‌ حضرت‌ محمد بن‌ عبدالله‌ که‌ فرمودند: «من‌ رآنی‌ فقد رای‌ الحق» هر کس‌ من‌ را ببیند، خدای‌ را دیده‌ است» به‌ علت‌ نامگذاری‌ کتاب‌ به‌ محمد تصویر جمال‌ خدا می‌پردازد.



5 کتاب برای طرح کتاب‌خوان اسفندماه ۱۳۹۵

چهارشنبه, ۴ اسفند ۱۳۹۵، ۱۲:۲۱ ب.ظ | اعظم احمدی | ۰ نظر