کتابخانه روستای قایش

کتابخانه روستای قایش

کتابخانه روستای قایش

کتابخانه روستای قایش

کتابخانه روستای قایش

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

۶ مطلب در تیر ۱۳۹۵ ثبت شده است


 
 
«سیمای رمضان»،«موسیقی رمضان در ایران»


سیمای رمضان در صحیفه سجادیه
مهدی محدثی مسوول روابط عمومی بوستان کتاب از انتشار یک اثر جدید در موضوع ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت: موسسه بوستان کتاب در موضوع ماه مبارک رمضان اثر جدیدی زیر چاپ دارد که تالیف آیت الله کریمی جهرمی است.
مهدی محدثی اظهار داشت: کتاب  «سیمای رمضان در صحیفه سجادیه»، شرح و تفسیر دو دعای دل‌نشین و عارفانه از آموزگار دعا و نیایش، امام سجاد – علیه السلام-  است؛ که یکی مربوط به ورود به ماه رمضان و دیگری دربارۀ وداع با این ماه شریف است. چرا که آن حضرت هر سال ماه رمضان را با دعای اول، افتتاح و با دعای دوم، اختتام می‌فرمود و از این اهتمام دائمی، به اهمیت این ماه شریف و این دو دعای دل‌نشین پی می‌بریم.
وی افزود: امتیاز این کتاب به محور آن؛ یعنی دعای حضرت علی بن الحسین- علیه السلام- می‌باشد؛ که از یک‌سو ترنّمِ عاشقانه و زمزمۀ بندگی است و از قلب پاک خالص‌ترین بندۀ صالح خدا و حجت بالغۀ الهی، سرچشمه گرفته و برای ماه مبارک رمضان بهترین تغذیه ی عاشقان است و از طرفِ دیگر، عالی‌ترین شناخت ماه مبارک رمضان را در بر دارد.
محدثی در ادامه افزود: بر اساس نوشته مولف در مقدمه، عظمت و منزلت والای این ماه در هیچ یک از متون اسلامی مانند این دو دعای شریف، کامل و گسترده جلوه‌گر نشده است و اگر انسان با تأمل در این دعای شریف بنگرد، دید تازه‌ای به ماه مبارک پیدا خواهد کرد و گستره ی بسیار وسیعی از فضایل این ماه شریف در برابر او گشوده می‌شود.
وی همچنین یادآور شد: مطالب این کتاب، در دو فصل و هر فصل از چند بخش تشکیل شده که در این بخش ها به مواردی چون ستایش خدا و عوامل آن، نام های ماه مبارک رمضان، درودها، صلوات ها  و درخواست ها،  اوصاف و نعمت های پروردگار و ... پرداخته شده است.
مسئول روابط عمومی بوستان کتاب افزود: مباحث این کتاب، ابتدا به صورت مختصر در ماه مبارک رمضان 1406 هـ.ق. در مسجد رضوی قم بحث شده و سپس به‌طور کامل‌تر در شهر لاهه، برای گروهی از تحصیل‌کردگان و حقوق‌دانان محترم و ایرانیان مقیم هلند، طی دو ماه رمضان بیان شده، آن‌گاه تدوین و به صورت کتاب حاضر درآمده است.
کتاب سیمای رمضان در صحیفه سجادیه، تألیف آیت الله کریمی جهرمی به همت موسسه بوستان کتاب در 142 صفحه و قطع رقعی منتشر خواهد شد.
 
 
روزه از نگاه کتاب مقدس
کتاب «روزه از نگاه کتاب مقدس» در چند فصل با عناوین «روزه در عهد عتیق»، «روزه در یهودیت»، «روزه در عهد جدید» و «روزه در مسیحیت»، امر روزه را در متون و دوران‌های گوناگون واکاوی می‌کند. مولف در این کتاب، «روزه» را به‌ رغم انگیزه‌ها، آداب، رسوم، محتوا و صورت‌های متفاوتش در میان ادیان و فرق مختلف، دارای وجوهی مشترک و قابل بررسی می‌داند.
بهرام محمدیان، موضوع «روزه» را بسیار مهم و گسترده توصیف می‌کند که از جوانب گوناگون و دیدگاه‌های متفاوت می‌توان به بحث و بررسی درباره آن پرداخت. لازمه این بحث و بررسی، درک معانی و ماهیت واقعی حقایق دینی است. این درک، سبب همبستگی، اتحاد و زیستی مسالمت‌آمیز خواهد شد؛ نکته‌ای که آن را ضرورت حاکم بر دنیای امروز در سوی اتحاد و پذیرش یکدیگر می‌نامد.
مولف و گردآورنده این کتاب در دیباچه آن، ضرورت روزه و صورت‌های مختلف آن در زندگی انسان‌ها را شرح می‌دهد و خاطرنشان می‌سازد که روزه با وجود آداب و رسوم، محتوا و انگیزه‌های متفاوت، نه‌تنها از دیدگاه مذهبی مهم، بلکه دارای جایگاه خاص است به گونه‌ای که در اکثر مذاهب شامل فرایض و تشریفات بسیاری می‌شود.
وی یادآور می‌شود که ادیان به‌ رغم تفاوت‌های خود، دارای وجوهی مشترک هستند که به طور معمول این مشترکات در بین فرقه‌های مختلف هر یک از ادیان می‌باید بیشتر باشد.
گردآورنده کتاب می‌افزاید که اگر از ظواهر به عمق نگاه کنیم، به این حقیقت می‌رسیم که در بیشتر مواقع، این مشترکات چه در ادیان و چه در فرقه‌های مختلف یک دین بیشتر سطحی هستند و گاه در عمل، عمیقاً با یکدیگر متفاوت‌اند. سپس نتیجه می‌گیرد که پرداختن به موضوع مشترکات دینی، سبب همبستگی و اتحاد و زیستی مسالمت‌آمیز خواهد شد که لازمه آن درک معانی و ماهیت واقعی حقایق دینی است.

«روزه از نگاه کتاب مقدس»

از دیدگاه او دو موضوع «خواص درمانی» روزه و «جایگاه مذهبی» آن اهمیت ویژه دارند. او توجه می‌دهد که خواص درمانی روزه، موضوع دومی است که پس از جایگاه ویژه مذهبی آن از دیرباز مورد توجه بوده است.
محمدیان در ادامه به منظور بهره‌گیری بیشتر از مندرجات این کتاب، «فهرست علایم اختصاری»، نام کتاب‌های کتاب مقدس «عهد عتیق» و «عهد جدید»، «سایر علایم اختصاری»، «ترجمه‌های مختلف کتاب مقدس» انگلیسی و فارسی، «فهرست معرفی کتاب‌های کتاب مقدس»  و «فهرست و عنوان آیات مربوط به روزه» در عهد عتیق و عهد جدید را برای مخاطب کتابش آورده است.
در طرح جلد کتاب، نمادی از یک ماهی، برگرفته از متون کهن دیده می‌شود. توضیح تصویر که در لَت کاور جلد آمده، چنین نوشته است: «تاریخ‌شناسان، ماهی را نماد مسیحیت در روزگار اولیه ظهور آن می‌دانند. واژه یونانی ماهی، ایکتوس می‌باشد و در اناجیل که به زبان یونانی نوشته شده از اهمیت خاصی برخوردار است.» اما نویسنده یا ناشر، دلیل استفاده از نماد یک دین (مسیحیت) را بر کتابی که مرتبط با دو دین (یهود و مسیحیت) است، ذکر نکرده‌اند.
(شایان ذکر است که دلیل به کارگیری نماد ماهی نزد مسیحیان اولیه، این بوده است که واژه ماهی یا همان «ایکتوس»، «ایکتیس»، «ایختوس» یا «ایختیس» در یونانی، امکان تقطیع به صورت «i-ch-th-y(u)-s» را دارد. این بخش‌ها به ترتیب، حروف اولیه واژه‌های «عیسی ـ مسیح ـ خدا ـ فرزند ـ منجی» هستند. برای اطلاع بیشتر درباره این واژه می‌توانید به اینجا مراجعه کنید.)

چاپ اول «روزه: از نگاه کتاب مقدس» با 368 صفحه قطع وزیری، در شمارگان 500 نسخه، به بهای 20 هزار تومان در اردیبهشت 1394 از سوی انتشارات نوین به بازار کتاب یافته است.
 
موسیقی رمضان در ایران
کتاب «موسیقی رمضان در ایران» که توسط هوشنگ جاوید گردآوری و با نت نگاری محمدرضا درویشی انجام شده است، اثری پژوهشی است که در ماه رمضان به علاقه مندان کتاب معرفی می شود.
کتاب «موسیقى رمضان در ایران» همراه با یک لوح فشرده شامل 16 قطعه موسیقایی توسط دفتر موسیقی حوزه هنری تولید شده است.
«موسیقى رمضان در ایران» این نکته را در پشت جلد خود دارد که «موسیقى در این سرزمین هیچ گاه بى آیین نبوده است. آیین در اینجا به معناى مراسم و مناسک ویژه اجرا، هم روح باطنى این موسیقى است و هم کالبد ظاهرى آن…
کتاب «موسیقی رمضان در ایران» را می‌توان بابی تازه در پژوهش موسیقی دانست. هوشنگ جاوید که برای موسیقی نواحی ایران به دسته‌بندی‌ خاصی معتقد است و مطالب کتاب را نیز بر اساس همین دسته‌بندی‌ها تنظیم کرده است.
جاوید بخشی از مطالب کتاب را با استفاده از متون مختلف تنظیم‌ کرده اما سهم عمده کتاب مربوط به کار میدانی بوده است، که در طی آن آیین‌های موسیقی رمضان گردآوری شده است. به باور وی بخشی از آوازهای‌ رمضان به فراموشی سپرده شده و کمتر کسی وجود دارد که در ماه مبارک رمضان منقبت‌خوانی کند. سحرخوانی‌ها، گلدسته‌خوانی‌ها و... همگی فراموش‌ شده‌اند.

کتاب تحت این مباحث ارائه شده است: سحرخوانی، آوازهای نیمه‌ ماه رمضان (نیایش، آواها و نواهای شب قدر، مرثیه‌خوانی، مقتل‌خوانی و منقبت‌خوانی سحرخوانی، قنبرخوانی، آداب‌ آوازهای گلدسته و...)، آیین نوبت‌زنی یا نقاره‌زنی در ایران.
وی در فصلی از کتاب تحت عنوان رودررو به گفت‌وگو با نقاره‌زنان طبس، ساری و نقاره‌زن کاشان، گفت‌وگو با سرنانواز گروه نقاره‌ی ساری، گروه نقاره‌زن‌ نوش‌آباد و گفت‌وگو با طبل‌نواز نوش‌آباد، طبالان میبد، نقاره‌زن نایین و گفت‌وگو با شیپور نواز معصوم‌آباد پرداخته است.
گفتنی است در کنار این کتاب، یک لوح فشرده صوتی 53 دقیقه‌ای از تمام نمونه‌های موسیقی رمضان در ایران گنجانده شده است. این لوح فشرده حاوی 16 قسمت است. همچنین دکتر همایون سپهر، بهروز وجدانی و سید احمد وکیلیان نیز بر این کتاب مقدمه نوشته‌اند.

5 مژده به کسانی که استغفار میکنند

سه شنبه, ۸ تیر ۱۳۹۵، ۱۰:۳۰ ق.ظ | اعظم احمدی | ۰ نظر

 

پاره اى از امور، امورى حتمى هستند که ناگزیر واقع مى شوند، و پاره اى دیگر امورى مشروط و موقوفند که خداوند هر کدام را بخواهد پیش مى  اندازد و یا محو مى  کند و یا اثبات می  نماید...

شب قدر

 

خداوند سبحان در این ماه با فضیلت، میهمانی ویژه ای برای تربیت روح ترتیب داده است. به گونه ای که می تواند در حیات معنوی تحولی شگرف پدید آورد، تحولی که او را به سعادت ابدی رهنمود می سازد و کامیابی همیشگی را برای وی تضمین می نماید.

ماه آزادی از آتش جهنم

شکوه و اهمیت برکات فراوان مادی و معنوی ای که در ماه مبارک رمضان و شب های قدر، نصیب روزه داران و اهل ایمان و تقوا می شود، قابل توصیف و درک نیست. در اهمیت و ارزش این ماه خدا همین بس که در کتب روایی از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله و سلم) این چنین نقل شده است: «هر کس ماه رمضان را روزه بدارد و پاک دامنی ورزد و زبانش را حفظ کند و آزارش را به مردم نرساند، خداوند گناهان گذشته و آینده او را می آمرزد و از آتش آزادش می کند و در سرای ابدی جایش می دهد و شفاعت او را در باره موحدان گنهکار به تعداد کوه های به هم پیوسته می پذیرد».[1]

هر کس ماه رمضان را روزه بدارد و پاک دامنی ورزد و زبانش را حفظ کند و آزارش را به مردم نرساند، خداوند گناهان گذشته و آینده او را می آمرزد و از آتش آزادش می کند و در سرای ابدی جایش می دهد و شفاعت او را در باره موحدان گنهکار به تعداد کوه های به هم پیوسته می پذیرد

قلب این ماه زیبا شب های قدر است، که بر اساس آیات الهی از هزار ماه بهتر است و سرنوشت و تقدیر افراد در این شب رقم می خورد : «حم، وَ الْکِتابِ الْمُبینِ، إِنَّا أَنْزَلْناهُ فی  لَیْلَةٍ مُبارَکَةٍ إِنَّا کُنَّا مُنْذِرینَ، فیها یُفْرَقُ کُلُّ أَمْرٍ حَکیمٍ؛[سوره دخان، آیات4-1] حم، سوگند به این کتاب روشنگر، که ما آن را در شبى پر برکت نازل کردیم ما همواره انذارکننده بوده ایم! در آن شب هر امرى بر اساس حکمت (الهى) تدبیر و جدا مى گردد.»

طرح سوال:

از آنجا که بر اساس آموزه های روایی و قرآنی سرنوشت افراد در شب قدر رقم می خورد، این سوال مطرح است که چه عمل و رفتاری نقش تعیین کننده در این سرنوشت دارد؟ و  اینکه در صورت ثبت شدن سرنوشت افراد آیا قابل تغییر است و یا اینکه هیچ گونه تغییر در آن سرنوشت و تقدیر رقم نمی خورد؟

آسیب شناسی قرآنی از مجالس افطاری

سه شنبه, ۸ تیر ۱۳۹۵، ۱۰:۲۷ ق.ظ | اعظم احمدی | ۰ نظر

 

یکی از کارهای ارزشمند و زیبایی که در فرهنگ و آموزه های اسلامی بر آن تأکید و سفارش فراوانی شده است، اطعام مومنین است. ثواب های فوق العاده ای که در متون و منابع روایی برای این عمل خدا پسندانه ذکر شده، هر انسانی را به تکاپو برای انجام این عمل زیبا وا می دارد، بخصوص در فصول خاصی از سال که مومنین در ضیافت الهی قرار دارند با توجه به اینکه ثواب دو چندانی برای آن ذکر شده، بازار پذیرایی و میزبانی از مهمانان خدا رنگ و بوی دو چندان می یابد.

 
افطاری ساده
هر چند این رفتار نوع دوستانه و سخاوتمندانه، در میان مردم از اهمیت خاصی برخوردار است، ولی در مواردی به واسطه عدم رعایت بعضی موازین دینی و اخلاقی آنچنان که شایسته است، شاخص های دینی در آن رعایت نمی شود و این امر موجب آسیب به این مجالس می شود.

جایگاه و اهمیت اطعام المومنین در اسلام

از جمله کارهای ارزشمندی که در فرهنگ اسلامی مورد سفارش می باشد، اطعام به مومنین است. این رفتار اخلاقی، نشأت گرفته از روح انسان دوستی و مهرورزی می باشد. اهمیت این موضوع تا به آنجا است که، در قرآن کریم به صراحت از کسانی که در این خصوص کوتاهی می ورزند نکوهش می شود و حتی کسانی که حاضر نیستند دیگران را به اطعام مستمندان تشویق نمایند را در زمره ی منکرین روز قیامت معرفی می نماید: «أَ رَأَیْتَ الَّذی یُکَذِّبُ بِالدِّین، فَذلِکَ الَّذی یَدُعُّ الْیَتیمَ، وَ لا یَحُضُّ عَلى  طَعامِ الْمِسْکینِ؛ [سوره ماعون، آیات3-1] آیا کسى که روز جزا را پیوسته انکار مى کند دیدى؟ او همان کسى است که یتیم را با خشونت مى راند، و (دیگران را) به اطعام مسکین تشویق نمى کند!».
منظور از دین در اینجا «جزا» یا «روز جزا» است، و انکار روز جزا و دادگاه بزرگ آن، بازتاب وسیعى در اعمال انسان دارد که در این سوره به چند قسمت از آن اشاره شده است از جمله: راندن یتیمان با خشونت، و عدم تشویق دیگران به اطعام افراد مسکین است. [1]

اهمیت فوق العاده اطعام به مومنین در ماه مبارک رمضان

در قرآن کریم به صراحت از کسانی که در این خصوص کوتاهی می ورزند نکوهش می شود و حتی کسانی که حاضر نیستند دیگران را به اطعام مستمندان تشویق نمایند را در زمره ی منکرین روز قیامت معرفی می نماید

همان طور که در مطالب پیشین نیز بیان شد، متون روایی حاکی از اهمیت و توجه فوق العاده اطعام به دیگران دارد. در روایتی زیبا از کتاب من لا یحضره الفقیه از امام صادق (علیه السلام) این اهمیت به روشنی قابل روئیت است.
از امام صادق (علیه السّلام) نقل شده است که فرموند: «سدیر در ماه رمضان بر پدرم (علیه السّلام) وارد شد، پدرم به او فرمود: اى سدیر، آیا میدانى که این چه شب هایى است؟ پس سدیر گفت: آرى، فدایت شوم، این شب هاى ماه رمضان است، بفرما منظور چیست؟ پس پدرم به او فرمود: آیا مى توانى در هر شبى از این شب ها ده بنده از اولاد اسماعیل (علیه السّلام) را آزاد سازى؟ سدیر گفت: پدر و مادرم به فدایت، مال من به این کار نمى  رسد. پس پدرم همچنان از شمار آن بندگان می کاست، تا به یک بنده رسید، و سدیر در هر نوبت مى  گفت: توانائى آن را ندارم. پس پدرم به او فرمود: آیا توان آن را ندارى که در هر شبى مرد مسلمانى را به افطار فراخوانى؟ گفت: آرى، و ده مرد را. آنگاه پدرم (علیه السّلام) به او فرمود: منظور من همین بود اى سدیر، زیرا افطارى دادنت به برادر مسلمانت با آزاد کردن بنده اى از اولاد اسماعیل (علیه السّلام) برابر است».[2]

عرفی 4 کتابِ طرح «کتاب‌خوان ماه» تیر 95

سه شنبه, ۸ تیر ۱۳۹۵، ۱۰:۲۱ ق.ظ | اعظم احمدی | ۰ نظر




معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور کتاب‌های «کلت 45»، «هفت روایت خصوصی»، «بچه‌های کشتی رافائل» و «نامه‌های بلوغ» را در قالب چهارمین سری از کتاب‌های طرح «کتاب‌خوان ماه» ویژه تیر 95 معرفی کرد

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، کتاب‌های «کلت 45» نوشته حسام‌الدین مطهری، «هفت روایت خصوصی» نوشته حبیبه جعفریان، «بچه‌های کشتی رافائل» نوشته محمدرضا مرزوقی و «نامه‌های بلوغ» نوشته عین صاد در قالب چهارمین سری از کتاب‌های طرح «کتاب‌خوان ماه» ویژه تیر 95 از سوی معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و در راستای اجرای منویات مقام معظّم رهبری(دام ظله العالی) در خصوص لزوم معرفی و در اختیار گذاشتن کتاب خوب و سالم برای پرورش فکری جامعه و نیز اقدام عملی در مسیر اجرای سیاست‌های سال 1395 نهاد (سال خواندن) معرفی شدند.

هر ماه چند عنوان کتاب از میان کتاب‌های منتشر شده در سال 94 و 95 در موضوعاتی همچون: سبک زندگی ایرانی اسلامی، کتاب‌های متناسب با مناسبت‌های ملی و مذهبی و همچنین عناوین جذاب در حوزه کودک و نوجوان، در موضوعات و مناسبت‌های مختلف انتخاب و معرفی می‌شوند تا ضمن ارتقای میزان نرخ مطالعه مفید، برخی معضلات فرهنگ و اجتماعی نیز در سایه‌ آگاهی‌رسانی کتاب‌ها مرتفع شود.
گفتنی است معرفی و تبلیغ این کتاب‌ها از راه‌های مختلف همچون طرح در نشست‌های کتاب‌خوان،‌کتاب‌خوان مجازی،‌ طرح‌های گرافیکی در فضای مجازی،‌ جلسات نقد و بررسی و... در سراسر کشور انجام می‌شود.خلاصه‌ای از معرفی کتاب‌های کتاب‌خوان تیر‌ماه 1395 به شرح زیر است:


«کلت 45» نوشته حسام‌الدین مطهری/ انتشارات آرما/ 559 صفحه

این اثر داستان خانواده‌ای را در دهه 1350 دنبال می‌کند که وارد فعالیت‌های سیاسی می‌شوند. این اتفاق روند زندگی آنها را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. فعالیت‌های سیاسی این خانواده به سازمان منافقین (مجاهدین خلق) گره می‌خورد و حوادث تا سال 1360 ادامه می‌یابد.
مخاطب در این کتاب با محوریت و فعالیت سازمان منافقین در سال‌های قبل و بعد از انقلاب آشنا می‌شود. داستان دو شخصیت اصلی دارد، اما ماجراهای رمان، زندگی خانواده‌ای چهار نفری را دنبال می‌کند. کُلت 45 اسلحه مورد استفاده نیروهای ساواک و سازمان منافقین و نمادی از قدرت است که روزی در دست تمامی این افراد جای داشت.


« هفت روایت خصوصی» نوشته حبیبه جعفریان/ انتشارات سپیده باوران/ 176 صفحه

حبیبه جعفریان، در این کتاب به روایت زندگی امام موسی صدر آنگونه که نزدیکان و خویشان ایشان نقل کرده‌اند، پرداخته است. این کتاب شامل نه بخش است: مقدمه؛ روایت بعد: ملیحه (کوچک‌ترین فرزند امام)؛ روایت۱: پری خانم (همسر امام)؛ روایت ۲: صدری (صدرالدین صدر، فرزند ارشد امام)؛ روایت ۳: حورا (دختر ارشد امام)؛ روایت ۴: علی صدر (برادر امام)؛ روایت ۵: خواهر‌ها (طاهره، فاطمه، ربابه و زهرا صدر)؛ روایت ۶: خواهر هشتم (فاطمه صدرعاملی، خواهرزاده امام)؛ روایت ۷: ‌‌ام غیاث (دوست خانوادگی).

در بخشی از مقدمه کتاب که با استفاده از گفت‌وگویی با آیت‌الله موسوی اردبیلی تنظیم شده است، می‌خوانیم: «آدمی مثل آقاموسی را خدا گاهی علاقه‌اش می‌کشد خلق کند: آدمی که هم خوب می‌فهمد، هم خوب بیان می‌کند، هم منطق قوی دارد. بیان او سحر داشت. آدم‌ها را آرام می‌کرد. حتی دشمن‌هایش هم تأثیر می‌گرفتند. قیافه‌اش خوب بود. اندامش خوب بود. همه‌اش جاذبه بود. دافعه به نظر من هیچ رقمی نداشت. تنها چیزی که بود آزاد بودنش بود، اگر بشود این را به حساب دافعه گذاشت... همیشه فکرهای نو داشت و دنبالشان می‌کرد. عکسی از او نشان داده بودند به آیت الله خویی که «ببین، این شاگرد نورچشمی‌ات با زن‌های بی‌حجاب نشست و برخاست دارد.» حالا آن‌جا لبنان بود و آن هم یک سخنرانی بود برای دانشجو‌ها و جوان‌ها. درباره مذهب بود اصلاً، در راه مذهب. ولی آدم‌ها بعضی وقت‌ها جلو‌تر از دماغشان را نمی‌توانند ببینند...»


«بچه‌های کشتی رافائل» نوشته محمدرضا مرزوقی/ انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

کشتی رافائل، بزرگ‌ترین کشتی تفریحی بوده که تا آن زمان، وارد آب‌‌های خلیج فارس می‌‌شود و توجه بسیاری را به خود جلب می‌کند. این کشتی تفریحی که در اندازه و گنجایش تقریبا نزدیک به تایتانیک بوده با این تفاوت که امکاناتی بسیار بیشتر و به روزتر از تایتانیک داشته وقتی وارد خلیج فارس می‌شود که هنوز هیچکدام از کشورهای منطقه کشتی‌ای به بزرگی و با امکانات رافائل به خود ندیده بود.
مرزوقی با دستمایه قرار دادن داستان ورود این کشتی به بوشهر و سرگذشت غم انگیزش نه تنها نقبی به سال­‌های جنگ زده بلکه تلاش داشته کودکی خود و هم نسلانش را بار دیگر و با نگاهی امروزی مرور کند. گذشته‌ای که با جنگ عجین شده. جنگی که در کنار سختی‌هایش، شادی‌های ماجراجویانه و کودکانه‌‌ای دارد که باعث می‌شود نگاه راوی به آن نه تنها تلخ و گزنده نباشد بلکه با کمی مطایبه، لحظات حمله هوایی را به لحظاتی سرگرم کننده و خنده دار تبدیل کرده است.


« نامه‌های بلوغ» نوشته علی صفائی‌حائری/ انتشارات لیله‌القدر/ 264 صفحه

نامه‌های بلوغ گرچه پنج نامه و وصیت استاد علی صفائی‌حائری به فرزندان خویش در هنگام بلوغ است و مخاطب آنها هستند، ولی با توجه به این که دوران بلوغ دوران بحران روحی و دوره تعقل و سنجش و انتخاب در آدمی است و از آنجا که این انتخاب نیاز به بینش و آگاهی و معیاری برای انتخاب دارد تا بتواند در این بازار مکاره و در این دنیای متلاطم دچار بحران عمل و شتابزدگی در عمل نگردد و با توجه به بینات و کتاب و میزان و تکیه بر خدای قدیر و حکیم و رحیم در این بیغوله، سالک باشد تا به رضا و رضوان حق دست یازد؛ لذا وصیت‌نامه‌ای است به همه فرزندان ایران که می‌خواهند در این دنیای پر پیچ و خم، گرفتار بحران و تردد و تحیر و سردرگمی نگردند

معرفی کتاب ماه رمضان

سه شنبه, ۸ تیر ۱۳۹۵، ۱۰:۲۰ ق.ظ | اعظم احمدی | ۰ نظر


. المراقبات

نویسنده: میرزا جواد ملکی تبریزی، مترجم: ابراهیم محدث بند ریگی.

قم: اخلاق، ۱۳۷۸، ۵۵۲ صفحه.

کتاب مذکور، به بحث درباره بیان فلسفه، آداب و اعمال روزهای هر ماه قمری پرداخته و در فصل دهم تا سیزدهم در مورد ماه رمضان، شب و روز به تفصیل سخن گفته است. فواید گرسنگی، درجات روزه، اقسام روزه داران، انواع نیت در سحر و افطار و آداب آن، فضیلت ماه رمضان، دعا و آداب آن، شب های قدر، وداع با ماه رمضان و آداب شب و روز عید فطر، از دیگر مباحث ارائه شده در این اثر است.

۲. ماه خدا: پژوهشی جامع درباره ماه مبارک رمضان از نگاه قرآن و حدیث

نویسنده: محمد محمدی ری شهری.

به کوشش: رسول افقی، مترجم: جواد محدثی، ویراستار: محمدهادی خالقی.

قم: دارالحدیث، دو جلد، جلد اول و دوم، ۱۳۸۴، ۵۶۰ + ۵۳۶ صفحه.

پژوهشی جامع در اذکار، آداب و دعاهای ماه مبارک رمضان است که با استفاده از آیات قرآن، روایات فریقین و کتاب های دعا به بررسی این موضوع پرداخته است. این اثر، در پنج بخش سامان یافته و هر بخش شامل فصل هایی است. بخش اوّل، مشتمل بر فضایل این ماه و عظمت و برکات و دیگر ویژگی های آن است. بخش دوم و سوم، به اهمیت روزه و آداب روزه داران و پرهیز از محرمات روزه، و بخش بعد به ذکر اهمیت شب های قدر و اعمال و اذکار آن اختصاص یافته است. آداب وداع با این ماه با عظمت و ورود به ماه شوال و عید فطر و اعمال آن، پایان بخش کتاب است.

تذکر: این کتاب، به زبان عربی با عنوان مراقبات شهر رمضان به اهتمام جواد علی کسار ترجمه شده و توسط مؤسسه دارالحدیث منتشر گردیده است.

۳. برنامه ارتباط با خدا درماه مبارک رمضان

نویسنده: محمدمحسن فیض کاشانی.

تهران: انتشارات محمدی، بی تاریخ، ۲۴۴ صفحه.

کتاب یاد شده ابتدا به احکام روزه می پردازد و با اشاره به شروط، واجبات، مکروهات و اسرار روزه و همچنین شروط باطنی آن، به مباحثی چون ادعیه ماه مبارک رمضان، شامل: دعای بعد از نماز، دعای شب های ماه مبارک رمضان، دعای افتتاح از ولی عصر، دعاهای منسوب به امام محمد باقر-علیه السلام-، دعای شب قدر، دعاهای شب های احیا و نماز عید فطر پرداخته است

                                                                    شکلک های محدثه

                                                           

بخشودگی جرایم دیرکرد کتب تاخیری

سه شنبه, ۸ تیر ۱۳۹۵، ۱۰:۱۸ ق.ظ | اعظم احمدی | ۰ نظر


 

                            

ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان و آرزوی قبولی طاعات و عبادات، به اطلاع می‌رساند برابر موافقت به عمل آمده، جرایم دیرکرد کلیه

اعضاء کتابخانه‌های عمومی که نسبت به بازگرداندن منابع کتابخانه تا پایان ماه مبارک رمضان اقدام نمایند، مورد بخشودگی قرار ‌می‌گیرد.


برچسب ها: بخشودگی" دیر کرد،