کتابخانه روستای قایش

کتابخانه روستای قایش

کتابخانه روستای قایش

کتابخانه روستای قایش

کتابخانه روستای قایش

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

۹ مطلب در آبان ۱۳۹۵ ثبت شده است

فلسفه اربعین حسینی چیست؟

شنبه, ۲۹ آبان ۱۳۹۵، ۱۲:۲۱ ب.ظ | اعظم احمدی | ۰ نظر
در این گزارش نقل‌های تاریخی پیرامون بیستم صفر (اربعین سالار شهیدان) در سال 61 هجری را می‌خوانید.
فلسفه اربعین حسینی چیست؟به گزارش گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ چشم بر هم زدیم و اربعین حسینی رسید. چهل روز عاشقانه را عارفانه گذراندیم و دل در گرو یار همصدا شدیم با قافله سالار کاروان اسرای کرب و بلا؛ زینب کبری (س). نغمه سر دادیم با ناله های رقیه و سکینه و گوش فرا دادیم به ندای «ما رایت الا جمیلا». و براستی که چه بود آن همه رخداد، اگر زیبایی نبود؟!

حال باید دید فلسفه این عزاداری‌ها و اشکواره اربعینی چیست؟ او کیست که چندسالی است کودک و پیر و جوان و زن و مرد برای وصلش پای پیاده و برهنه راه به کوی نینوایش می شناسند تا در اربعین حسینی در جوار یار باشند.

چرا برای حسین بن علی علیه السلام عزاداری اربعین برپا می کنند؟

در این باره شاید ساده‌ترین پاسخ این باشد که عظمت مصیبت وارده بر امام حسین (ع) و اهل بیت ایشان بر هیچ کس پوشیده نیست. حسین (ع) از همه چیز خود گذشت٬ تا دین حق زنده بماند.

عظمت این مصیبت به حدی است که جناب زراره بن اعین (ره) که از اکابر اصحاب اهل بیت و فقهای شیعه امامیه است، از حضرت امام صادق (ع) نقل کرده:

«قال ابوعبدالله(ع): یا زراره! إن السماء بکت علی الحسین (ع) أربعین صباحا بالدم، و إن الأرض بکت علیه أربعین صباحا بالسواد، و إن الشمس بکت اربعین صباحا بالکسوف والحمره، و إن الملائکه بکت علیه أربعین صباحا و... .» (کامل الزیاره، ص 81 و مستدرک الوسائل، ج 2، ص 215)

آنچه از مضمون این روایت بر می آید این است که، بر این مصیبت زمین و زمان و آسمان چهل شبانه روز ناله سر دادند و گریستند.

اما در این باب که منشا و خاستگاه اربعین حسینی چیست؛ دو نقل معتبر وجود دارد:

نخست در روایات و نقل های بسیار آمده؛ اربعین روزی است که اسرای کربلا از شام به مدینه مراجعت کردند. البته در برخی از منابع هم آمده است که اربعین روزی است که کاروان اسرای کربلا به خاک کربلا و بر مزار شهدای کربلا رسیدند و ناله و عزاداری سر دادند.

در این میان سید بن طاوس در «لهوف»، اربعین را روز بازگشت اسرا از شام به کربلا ذکر کرده است. وی می‌نویسد:

«وقتی اسرای کربلا از شام به طرف عراق بازگشتند، به راهنمای کاروان گفتند: ما را به کربلا ببر. بنابراین آن‌ها به محل شهادت امام حسین آمدند. سپس در آنجا به اقامه عزا و گریه و زاری برای اباعبدالله پرداختند …» (1)

اما نقل اول (مراجعت اسرای کربلا به مدینه در روز اربعین) معتبرتر و نزدیک تر به واقع است.

شهید مطهری در این خصوص که اهل بیت امام حسین (ع) در روز اربعین به کربلا آمده اند٬ باور دارد که آن را عقل تایید نمی کند و در منابع دسته اول و معتبر نیامده است. (2)

برخی دیگر از مورخان هم به طور صریح و هم غیر صریح این مطلب را انکار نموده‌اند.

شیخ مفید در «مسار الشیعه» آورده است:

«روز اربعین، روزی است که اهل بیت امام، از شام به سوی مدینه مراجعت کردند. و نیز روزی است که جابر بن عبدالله انصاری برای زیارت امام حسین (ع) وارد کربلا شد». (3)

رسول جعفریان هم می‌نویسد: «شیخ مفید در ارشاد، ابومخنّف در مقتل الحسین، بلاذری در انساب الاشراف، دینوری در اخبار الطوال و أبن سعد در الطبقات الکبری، اشاره‌ای به بازگشت اسرا به کربلا نکرده‌اند». (4)

اما به تعبیر دوم اربعین روزی است که، طبق روایات و نقل قول های معتبر، جابر بن انصاری نخستین فردی بود که قبر حضرت حسین و یارانش را زیارت کرد. به عبارتی نخستین زیارت امام حسین در روز اربعین، از سوی جابر بن عبدالله انصاری صورت گرفته است.

شاید از همین روست که از آن به بعد، بر زیارت آن حضرت در اربعین به عنوان عملی مستحب تاکید شده است.

تا جایی که در روایت معتبر از امام حسن عسکری (ع) در میان پنج نشانه مومن، خواندن و زیارت اربعین سالار شهیدان ذکر و از علائم شیعه بودن شمرده شده است.

امام حسن عسکری علیه‌السلام فرمودند: «علامات المؤمن خمس: صلاة احدی و الخمسین و زیارة الاربعین والتختم فی الیمین و تعفیر الجبین والجهر ببسم‌اللّه ‌الرحمن‌الرحیم؛ نشانه‌های مؤمن و شیعه، پنج چیز است: اقامه نماز پنجاه و یک رکعت، زیارت اربعین حسینی، انگشتر در دست راست کردن، سجده بر خاک و بلند گفتن «بسم‌اللّه‌الرحمن‌الرحیم».

با این توضیحات، به نظر می‌رسد؛ در خصوص ورود جابر بن عبدالله انصاری در روز اربعین سال ۶۱ هجری به کربلا، بین منابع تاریخی چندان اختلافی نباشد. چنانچه شیخ طوسی هم می‌نویسد:

«روز اربعین روزی است که جابر بن عبدالله انصاری صحابی رسول خدا (ص) از مدینه برای زیارت قبر امام حسین (ع) به کربلا آمد. او اولین زائری بود که قبر شریف آن حضرت را زیارت کرد».

از همین روست که زیارت حرم مطهر امام حسین علیه السلام و یاران باوفای او، چند سالی است که بسیار بیش از قبل مورد توجه قرار گرفته است. تا جایی که زن و مرد و پیر و جوان، از هر کوی و دیاری پای در راه کربلا و سرزمین نینوا می‌گذارند. پیاده‌روی اربعین، نمادی شده از وحدت امت اسلامی و عشق و ارادت خالصانه به امام شهیدان.

در این باره هوشنگ جاوید پژوهشگر و اسلام شناس در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص لزوم پیاده روی اربعین اظهار کرد: ضرورت پیاده روی اربعین از آیه شریفه «اِعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّه جَمِیعاً وَلاَ تَفَرَّقُوا» سر چشمه می گیرد و بنیاد تمام مراسمی که در کشور ما و کشورهای دیگر شاهد آن هستیم، از عراق شکل گرفته است.

این اسلام شناس در رابطه با سابقه دشمنی جهان غرب با مسلمانان خاطرنشان کرد: ما می دانیم که جهان امروز تمام قد در مقابل اسلام ایستاده و این دشمنی ریشه کهنی دارد. یکی از مسائلی که وجود دارد، این است که زمانی که جهان تمام قد در مقابل اسلام ایستاده و هیچ چیز بجز فروش جنگ افزارها برایش مهم نیست، حرکتی که ما به عنوان یک حرکت انسانی انجام می دهیم می تواند گویای رافت، مهربانی، همدلی و وحدت مسلمانان باشد.

این پژوهشگر با اشاره به حضور جوانان در پیاده روی اربعین تصریح کرد: جوانان کنجکاو هستند و از روی کنجکاوی به این سفر می روند و توشه پرباری هم از پیاده روی اربعین به دست خواهند آورد.

وی در پایان گفت: احساسات و کنجکاوی توشه اولیه راه جوانان است؛ اما در برگشت با ارتقای اندیشه و وحدت فکری دیگر نیاز به کلاس‌های متعدد عقیدتی ندارند؛ لذا این راهپیمایی برای آنها یک کلاس عقیدتی هم خواهد بود.

تسلیت اربعین

شنبه, ۲۹ آبان ۱۳۹۵، ۱۲:۱۸ ب.ظ | اعظم احمدی | ۰ نظر

عضویت رایگان در 24 آبان

شنبه, ۲۲ آبان ۱۳۹۵، ۱۰:۲۹ ق.ظ | اعظم احمدی | ۰ نظر


 

نظر به فرا رسیدن بیست و چهارمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی به اطلاع می رساند در تاریخ 24 آبان ماه سال جاری ثبت نام اعضا در تمامی کتابخانه های عمومی استان رایگان می باشد 

مدارک موردنیاز جهت ثبت نام:

* 1قطعه عکس

* کارت شناسایی

* مبلغ 5000 ریال بابت صدور کارت



بخشودگی جرایم منابع دیرکردی

شنبه, ۲۲ آبان ۱۳۹۵، ۱۰:۲۸ ق.ظ | اعظم احمدی | ۰ نظر

 

 

به اطلاع می‌رساند برابر موافقت دبیر کل محترم نهاد و با عنایت به در پیش بودن روز بزرگداشت کتاب، کتابخوانی و کتابدار، جرایم دیرکرد اعضاء کتابخانه‌های عمومی که نسبت به بازگرداندن کلیه منابع دیرکردی خود به کتابخانه از تاریخ شنبه 22/ 08/ 95 لغایت پنجشنبه 27/ 08/ 95 اقدام نمایند، مورد بخشودگی کامل قرار می‌گیرد

معرفی کتاب ضیافت بلا

شنبه, ۲۲ آبان ۱۳۹۵، ۱۰:۲۷ ق.ظ | اعظم احمدی | ۰ نظر


 ‫معرفی کتاب ضیافت بلا‬‎

کتاب«ضیافت بلا» در دو فصل با عنوان های «سیر و سلوک متعارف» و«مقالات سلوکی از زیارت عاشورا» تنظیم شده و مباحثی مانند «عزم و تصمیم انتخاب معبود»، «محاسبه»، «توبه» و «رجوع الی الله»، «سلام به ولی خدا» و «علت عقب ماندن افراد مختلف از قافله عاشورا» را بررسی کرده است.

اثر حاضر، تنظیم متن سخنرانی حجت الاسلام محمدمهدی میرباقری درباره مقایسه ارکان و مراحل سیر و سلوک متعارف و سیر و سلوک با بلای معصومین(ع) است که در سال 1377 ارایه شد.

به نظر نویسنده کتاب «هدف از خلقت چیزی جز قرب و لقاء حضرت حق نیست، لذا شناخت راه وصول به این هدف بزرگ برای رسیدن به آن بسیار مهم و ضرورری است و برای رسیدن به این راه دو نوع مسیر پیش بینی و پیشنهاد شده است، راه نخست، راه بزرگان و علمای اخلاق و برخی کتاب های معرفت به استناد آیات و روایت است و راه دوم سلوک با شفاعت اولیای خدا و بلای آن هاست. اگر راه نخست را همچون عبادت در ایام عادی سال فرض کنیم، راه دوم به منزله شب قدر است و راهی کوتاه تر برای رسیدن به لقای پروردگار است، که دعاهایی مانند زیارت عاشورا این راه را هموارتر می کنند.»

این کتاب، تلاش دارد با نگاهی جدید به زیارت عاشورا، این دعا را راهی برای رسیدن به سلوک الی الله و نزدیک شدن به امامان معصوم(ع) معرفی کند.

معرفی کتاب صوفی وچراغ جادو

شنبه, ۲۲ آبان ۱۳۹۵، ۱۰:۲۴ ق.ظ | اعظم احمدی | ۰ نظر
 

                                 Image result for ‫معرفی کتاب صوفی وچراغ جادو‬‎

«صوفی و چراغ جادو» نوشته‌ «ابراهیم حسن‌بیگی» یکی از رمان‌هایی است که انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در قالب طرح «رمان نوجوان امروز» منتشر کرده است. این نویسنده با استفاده از افسانه‌ کهن چراغ جادو و وارد کردن آن به زندگی یک نوجوان ترکمن به نام صوفی، داستانی تخیلی را برای نوجوانان روایت می‌کند.
خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)ـ «صوفی و چراغ جادو» شروعی آرام و کشدار دارد. «ابراهیم حسن‌بیگی» داستان را با توصیف حضور صوفی و پدر و مادرش در جشن گندم آغاز می‌کند و هم‌زمان با این شروع نه چندان جذاب، شخصیت‌های داستان را نیز از زبان قهرمان اصلی آن ـ‌ صوفی ـ معرفی می‌کند.

نخستین گره‌ داستان «حسن‌بیگی» در همان نخستین فصل ایجاد می‌شود. روستای محل زندگی صوفی، مدرسه راهنمایی ندارد و خانواده نیز توان مالی کافی ندارند تا او را برای درس خواندن به روستای دیگری بفرستند، به همین دلیل صوفی مجبور است کار کند و شغل مورد علاقه او، سوارکاری است. اما خانواده اسبی ندارد تا صوفی به آرزویش برسد.

ماجراهای زندگی عادی صوفی با یک اتفاق عجیب و غریب دگرگون می‌شود. صوفی چراغ جادویی را پیدا می‌کند که یک بچه‌غول در آن زندگی می‌کند. بچه غول از همان ابتدای آشنایی با صوفی آب پاکی را روی دستش می ریزد و می‌گوید که غول چراغ جادویی که همه آرزوها را برآورده می‌کند، فقط مالِ افسانه‌هاست و بچه‌ها برای رسیدن به آرزوهای‌شان باید تلاش کنند. قدرت جادویی وجود خودشان را بشناسند و از آن استفاده کنند.

بیان مفاهیم آموزنده‌ای چون اهمیت تلاش و کوشش در زندگی، بی‌گمان امتیازی برای یک اثر داستانی به‌شمار می‌رود؛ اما بیان شعاری چنین مفاهیمی به شکل واضح و از زبان شخصیت‌های اصلی داستان، از تأثیر این مفاهیم بر ذهن مخاطب نوجوان می‌کاهد.

نویسنده با گنجاندن این گفت‌وگوها در داستان، عملاً به مخاطب نشان داده است که در این داستان اتفاق خارق‌العاده‌ای نخواهد افتاد و اگر قهرمان نوجوان داستان موفق شود به هدفش، یعنی سوارکار شدن برسد، این موفقیت نتیجه تلاش خود او بوده است.

طرح داستان، ساده و واضح است. مساله‌ای که صوفی با آن روبه‌روست و در تمام طول داستان می‌کوشد آن‌را حل کند، همان عشقی است که به سوارکاری دارد. البته در این میان اتفاقات دیگری نیز می‌افتد که تعلیقی در بیان ماجراهای زندگی صوفی ایجاد می‌کند. اتفاقاتی ‌چون وارد شدن «تیزتک» به زندگی صوفی، بیماری او، درمانش، دررفتگی دست صوفی، نخستین مسابقه او و اسبش «تیزتک»، بیماری مادر صوفی، گم شدن تیزتک، مسابقه دوم صوفی و تیزتک و در نهایت گم شدن چراغ جادو، داستان را از حرکت یکنواخت آن خارج می‌کند.

یکی از نقاط ضعف طرح داستانی «صوفی و چراغ جادو» این است که در این داستان، همیشه صوفی برنده است. اگرچه نویسنده بخش اعظم این موفقیت‌ها را به حساب تلاش و کوشش قهرمان داستانش گذاشته است؛ اما حتی وقتی روال عادی زندگی و داستان، امکان برنده شدن را به صوفی نمی‌دهد، حادثه‌ای رخ می‌دهد و قهرمان داستان پیروز می‌شود. به عنوان مثال وقتی صوفی از اسب می‌افتد و دستش درمی‌رود، بچه غول چراغ جادو وارد عمل می‌شود و برخلاف همه حرف‌هایش در ابتدای داستان، کاری می‌کند که دست صوفی یک شبه خوب و سالم شود.

شخصیت‌های «صوفی و چراغ جادو» سیاه و سفیدند و با آنکه خوب پرداخت شده‌اند و خصوصیت آدم‌هایی هم‌سن و سال و هم موقعیت‌شان را به‌خوبی نشان می‌دهند، خواننده با آنها همذات‌پنداری نمی‌کند.

گفت‌وگوهایی که بین شخصیت‌های داستان رد و بدل می‌شود، لحنی کتابی دارد و گاه خیلی واضح شعارهایی از دهان شخصیت‌ها خارج می‌شود که نویسنده به عنوان نکات اخلاقی و آموزنده داستان، در نظر داشته است.

پایان داستان «حسن‌بیگی» نیز از همان ابتدا قابل‌ پیش‌بینی است، قهرمان داستان در اثر راهنمایی‌های چراغ جادو پیروز می‌شود و چراغ جادو هم راهش را می‌کشد و از زندگی او خارج می‌شود.

از این نویسنده کتابهای زیر در فروشگاه موسسه کتاب فردا و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است:
روزگار با ما چه کرد؟
سالهای بنفش
شته ها و شکوفه ها
عکس روی درخت
فصلی از باران
محمد رسول الله(ص)
مرگ در مرداب
معمای مسیح
چشم ها و گوشها ی شاه
یک مهره کوچک


سخن بزرگان

سه شنبه, ۱۱ آبان ۱۳۹۵، ۱۰:۳۹ ق.ظ | اعظم احمدی | ۰ نظر


دلیل اینکه آدمها به دشواری شاد میشوند
این است که همواره
گذشته را بهتراز آنچه بوده،
حال را بدتر از آنچه هست،
و آینده را نامشخص تر از
آنچه خواهد بود می بینند..

مارسل‌

عضویت رایگان

سه شنبه, ۱۱ آبان ۱۳۹۵، ۱۰:۳۷ ق.ظ | اعظم احمدی | ۰ نظر

 

           

نظر به فرا رسیدن بیست و چهارمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی به اطلاع می رساند در تاریخ 24 آبان ماه سال جاری ثبت نام اعضا در تمامی کتابخانه های عمومی استان رایگان می باشد 

مدارک موردنیاز جهت ثبت نام:

* 1قطعه عکس

* کارت شناسایی

* مبلغ 5000 ریال بابت صدور کارت




عناوین کتب آبان ماه در طرح معرفی 50کتاب سال

سه شنبه, ۱۱ آبان ۱۳۹۵، ۱۰:۳۶ ق.ظ | اعظم احمدی | ۰ نظر