کتابخانه روستای قایش

کتابخانه روستای قایش

کتابخانه روستای قایش

کتابخانه روستای قایش

کتابخانه روستای قایش

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

۲ مطلب در مرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است

معرفی کتاب زیباترین عید

دوشنبه, ۴ مرداد ۱۴۰۰، ۰۹:۴۲ ق.ظ | اعظم احمدی | ۰ نظر


این کتاب هدیه‌ای مناسب برای کودکان و نوجوانان به مناسبت عید سعید غدیر است.

بخش اول کتاب با عنوان زیباترین عید، روایتی کودکانه از واقعه غدیر است که در تمام مراحل حج و آماده‌سازی این رویداد حاضر بوده‌اند و اتفاقات بازه زمانی معرفی امیرالمؤمنین (ع) به عنوان جانشین رسول خدا (ص) را بازگو کرده است.

بخش دوم با نام زیباترین جشن، روایت حضور بچه‌ها در جشن‌های عید غدیر و فعالیت‌های آن‌هاست که هر ساله یاد غدیر را زنده نگه می‌دارند و با توجه به سن‌شان از معارف بیشتری نسبت به قبل برخوردار می‌شوند.

سیدمحمد مهاجرانی این دو اثر را به نگارش درآورده و انتشارات کتاب جمکران آن‌ها را در یک جلد منتشر کرده است؛ به نحوی که هر دو عنوان با چرخاندن کتاب قابل خواندن هستند. با این ایده، مخاطب هم روایت کودکان حاضر در واقعه غدیر را می‌خواند و هم با فعالیت بچه‌های امروزی برای برپایی جشن‌های غدیر آشنا می‌شود.

برشی از متن:

"پیامبر خدا (ص) روی بلندی ایستاد و برایشان سخنرانی کرد و بعد امیرمؤمنان (ع) را صدا زد. دست او را در دست گرفت و بالا برد و فرمود: «هر که من مولای او هستم، این علی مولای اوست» و این جمله بی نظیر در دفتر خاطرات زمین و آسمان ثبت شد. آن سال چند کودک هم آن‌جا بوند و آن صحنه تماشایی را از نزدیک دیدند... خوشا به حالشان! کاش آن سال ما هم آن‌جا بودیم! کاش می‌توانستم همین الآن مثل کبوتر به سوی سرزمین غدیر پر بکشم و در میان آن سرزمینِ دلنشین چند لحظه بنشینم!

معرفی کتاب چادر حجاب برتر

دوشنبه, ۴ مرداد ۱۴۰۰، ۰۹:۳۵ ق.ظ | اعظم احمدی | ۰ نظر

قرآن مجید خطاب به پیامبرش فرمود": به زنان و دختران خود و زنان مؤمنان بگو که: خویشتن را با" جلباب "بپوشند که این کار برای این که به عفت شناخته میشوند و از تعرض محفوظ می مانند، برای آنان بهتر است". بعضی از مفسّران جلباب را پوششی فراگیر معنا کردهاند که از بالای سر تا پایین پا را می پوشاند و چیزی در حدود اندازه چادر است. البته دیدگاه دیگر جلباب را پوشش تا زانو و دیدگاه سوم جلباب را مقنعه می داند.بر اساس دیدگاه اوّل می توان گفت: قرآن از چادر یا چیزی مانند آن که تمام بدن را بپوشاند، به عنوان حجاب برتر نام برده است. علاوه بر این: درباره پوشش حضرت فاطمه(ع) هنگام خروج از منزل و رفتن به مسجد برای دفاع از فدک، همین پوشش نقل شده است. حضرت فاطمه(ع) مقنعه خویش را بر سر و جلباب بر تن کردند؛ یعنی پوششی که تمام تن را از سر تا قدم فرا می گرفته است. علاوه بر این عقل نیز بر برتر بودن چادر حکم میکند، چون اندام بدن با چادر بهتر محفوظ می ماند.

چادر حجاب برتر