کتابخانه روستای قایش

کتابخانه روستای قایش

کتابخانه روستای قایش

کتابخانه روستای قایش

کتابخانه روستای قایش

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

۱۹ مطلب در آذر ۱۳۹۴ ثبت شده است

الفبای مهدویت

دوشنبه, ۳۰ آذر ۱۳۹۴، ۱۱:۳۴ ق.ظ | اعظم احمدی | ۰ نظر

کتاب فرهنگ الفبایی مهدویت ، مجتبی تونه ای


fdfdr7r8ewکتاب فرهنگ الفبایی مهدویت یا موعودنامه اثری بسیار ارزشمند پیرامون موضوعات مهدویت و حضرت مهدی(عج)، غیبت، انتظار، ظهور و… که توسط «مجتبی تونه ای» گردآوری شده است.
این صاحب قلم در بیان آثار انتظار می نویسد: کسی که انتظار قیام مصلح جهانی را دارد، در حقیقت انتظار انقلاب و تحولی بس عظیم و وسیعی را دارد که یکی از اساسی ترین انقلاب های بشری در طول تاریخ بشر است.

دعای فرج

دوشنبه, ۳۰ آذر ۱۳۹۴، ۱۱:۲۸ ق.ظ | اعظم احمدی | ۰ نظر


آغاز امامت

دوشنبه, ۳۰ آذر ۱۳۹۴، ۱۱:۲۸ ق.ظ | اعظم احمدی | ۲ نظر


          

 به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، کارشناس فرهنگی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان در این زمینه، اظهار داشت: غرفه اداره‌کل کتابخانه‌هایی عمومی استان در این نمایشگاه به منظور معرفی خدمات و برنامه‌های متنوع جهت علاقه‌مند کردن کودکان برپا گشته است و برنامه‌های متنوعی جهت اشتیاق بازدید کنددگان کودک و نوجوان در آن اجزا می‌شود.

محسن نجفی خواه ادمه داد: از جمله برنامه‌های جذاب غرفه اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی برگزاری مسابقه کتاب پله ترقی است که مشابه بازی مارو پله طراحی شده و بر روی بنری به ابعاد 2.5 در 2.5 در غرفه نصب گردیده است.

وی افزود: کودکان با پرتاب تاس و آوردن هر شماره می‌توانند بر روی خانه‌های بازی قرار گیرند و اگر شرکت کنندگان بر روی عکس کتاب قرار گیرند با پله‌کان به خانه‌های بالاتر می روند تا اینکه اگر به خانه پایانی برسند (کتابخوان حرفه‌ای) برنده محسوب می گردند.

نجفی خواه در پایان گفت: این بازی به گونه‌ای طراحی شده است که افراد با قرار گرفتن بر روی کتاب می‌توانند پله‌های ترقی و رشد را بپیمایند و با قرار گرفتن بر روی موبایل و ... به پله‌های پایین بازگشت دارند تا مجدد تقویت شوند.

لازم به ذکر است این بازی هم اکنون در نمایشگاه سراسری کتاب کودک و نوجوان همدان، غرفه اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان در حال برگزاری است.

"شب یلدا در شعرو ادب فارسی"

شنبه, ۲۸ آذر ۱۳۹۴، ۱۲:۳۴ ب.ظ | اعظم احمدی | ۰ نظر

شب یلدا بلندترین شب سال ، شب اول برج جدی و شب چله بزرگ زمستان است. فرهنگ معین یلدا را برگرفته از ریشه سریانی ( زبان مردم روزگار باستان سوریه " کلده و آشور" ) ذکر می کند که به معنای "میلاد" است . مهر پرستان آریایی، بدنیا آمدن خورشید را در آن شب که ابتدای انقلاب زمستانی است، جشن می گرفتند. این کلمه در زبان مردم اسکاندیناوی و شمال اروپا، با نامjul " یول" شهرت یافت و میلاد مسیح، مقارن آن قلمداد شد. مردم ایران زمین آن را یلدا نامیدند . یلدا در ادبیات و عرفان فارسی تعابیر گوناگونی دارد .

بنظر عده ای یلدا درازترین شب سال است و پیشینیان آن را شوم ونحس می دانستند :

همه شبهای غم آبستن روز خراب است یوسف روز، به چاه شب یلدا بیند (خاقانی)

اکنون مرا که شام جوانی صبوح کرد شبهای رنج چو شب یلدا دراز شد(قاضی حمید الدین)

چنان به روشنی دل برف سان مناز بس شب چراغ قدر که به یلدا نهاده اند

تو جان لطیفی و جهان جسم کثیف است تو شمع فروزنده و گیتی شب یلدا (معزی)

عرفا، شب یلدا را به نور سیاهی که نور ذات و نورعالم جبروت است ، اطلاق می نمایند (مرات العشاق)

در نظر ایشان یلدا نهایت الوان انوار است که سواد اعظم است( لمعات عراقی)

دیگر شعرا، یلدا را چنین توصیف کرده اند :

شگفت نسیت اگر داده ای عنان خرد به روز خوش و طره شب یلدا(مجیر بیلقانی)

صحبت حکام ظلمت شب یلداست نور زخوشید خواه ، بو که برآید( حافظ)

روز فراق تو که نبینم جمال تو با من حکایت شب یلدا کند همی(ادیب صابر)

غنیمت دان حضور نعمت الله که دشمن را شب یلداست امروز(نعمت الله ولی)

شب یلدا در رمادیه

شنبه, ۲۸ آذر ۱۳۹۴، ۱۲:۳۳ ب.ظ | اعظم احمدی | ۰ نظر

شب یلدا، طولانی‌ترین شب سال است و همین مناسبت بهانه‌ای شد تا سراغ خاطرات رزمندگان و آزادگان هشت سال دفاع مقدس برویم؛ عزیزانی که با ایثار و جان‌فشانی خود سبب آسایش و امنیت ما شدند.

شب یلدا در رمادیه

محمود نانکلی از رزمنده‌های دوران دفاع مقدس از شب یلدای اسرای ایرانی در آسایشگاه 2 قاطع 2 کمپ 9 رمادیه‌های عراق این گونه بیان می‌کند: «چند روز مانده بود آذرماه تمام به شه که دسر انار دادند (البته خود این دسر هم داستانی دارد. فکر نکنید بهترین میوه را می‌دادند، حرف حرف می‌آورد، همین جا فقط با ذکر یک خاطره کوچک بگویم که دسر اسرا چه کیفیتی داشت. یک روز که دسر سیب دادند، سرباز مادرمرده و عقب افتاده عراقی که فکر می‌کرد به ما خیلی خوش می‌گذرد و انگار ما از آفریقا آمدیم و چیزی به خودمان ندیدیم، از پشت پنجره با لحنی تحقیرآمیز به ارشد آسایشگاه 3 گفت: «مرتضی تو ایران از این سیب‌ها هست؟» مرتضی که هر جاست و خدا نگهدارش باشد، گفت: «نه سیدی!» سرباز عراقی با خوشحالی پرسید: «نیست؟ تو ایران سیب نیست؟» مرتضی گفت: «سیدی تو ایران از این سیب‌ها نیست، آخه ما این سیب‌ها رو می‌دیم خر به خوره و اصلاً کسی این‌ها رو از زیر درخت جمع نمی‌کنه.» سرباز عراقی که فهمید چقدر بدبخت هستند، با عصبانیت گفت: «قرشمال یالا امشی امشی!» حال متوجه شدید دسر چه کیفیتی داشت؟) بله گفتم به ما انار دسر دادند که به هر دو نفر یک انار می‌رسید و معمولاً هر کس که با کسی بیشتر جفت و جور بود، دسرشان راباهم تقسیم می‌کردند.»

آن روز شاید کمتر کسی فکر می‌کرد که چند شب دیگر شب یلدا است، به همین خاطر چون امکانات نگهداری نداشتیم، تقریباً همه بچه‌های آسایشگاه انارشون را خوردند، بجز دو تا از بچه‌های یزد به نام‌های محمدرضا میرجلیلی و محمدرضا جعفری که میرجلیلی سرما خورده بود و بدحال بود و میلش نمی‌کشید. به همین خاطر جعفری هم معرفت نشان داد و انار را نگه داشت تا محمدرضا خوب بشود.

بچه‌ها که اصلاً انتظارش را نداشتند، دیدند که شالچی به هر نفر فکر کنم دو یا سه دانه انار داد و گفت: «بچه‌ها خدا رسوند؛ اینم میوه شب یلدا!»

این قضیه گذشت تا اینکه شب یلدا بچه‌ها یادشان افتاد که کاش انارها را نخورده بودند. در همین لحظه جعفری رو کرد به ارشد آسایشگاه، حجت‌الله تیموری و گفت: «ما انارمون رو نخوردیم.» در این لحظه، شالچی، معاون تیموری که فردی خوش‌فکر و منظم بود، سریع انار را گرفت وآن را دان کرد و به بچه‌ها گفت همه لیوان‌هاشان را آماده کنند، بچه‌ها که اصلاً انتظارش را نداشتند، دیدند که شالچی به هر نفر فکر کنم دو یا سه دانه انار داد و گفت: «بچه‌ها خدا رسوند؛ اینم میوه شب یلدا!»

انگار دنیا را به ما دادند. همین که مزه دهان بچه‌ها عوض شد خیلی خوشحال شدن و همه با هم می‌گفتند: «فردا به بقیه آسایشگاه‌ها می‌گیم که ما شب یلدا گرفتیم و قسم‌مون راسته که میوه خوردیم.» یادش به خیر تا چند روز از این اتفاق به خوشی یاد می‌کردیم و فکر کنم این خاطره از یاد کمتر کسی از بچه‌های آسایشگاه 2 قاطع 2 کمپ 9 رمادیه رفته باشد. البته آن شب بچه‌ها نهایت استفاده را هم کردند و نمازهای قضا بجا آوردند، قرآن ختم کردند و فال حافظ گرفتند.

تمام ما که ز پروانه‌ها نشان داریم برای سینه زدن تا سحر توان داریم

هزار شکر خدا را که در شب یلدا برای گریه کمی بیشتر زمان داریم

در شب یلدا چه کنیم؟

شنبه, ۲۸ آذر ۱۳۹۴، ۱۲:۳۱ ب.ظ | اعظم احمدی | ۰ نظر


1- می توانید با اقوام نزدیک و درجه اول دور هم جمع شوید. این بهانه ای است که به غیر از مراسم ختم و عروسی و شب عید، دور هم باشید. تازه اگر با کسی قهر باشید می توانید به راحتی با او آشتی کنید.

2- اگر تازه ازدواج کرده اید، شب را بین اقوام هردو طرف تقسیم کنید. خاطر جمع باشید که وقت کم نمی آورید چون یلدا طولانی ترین شب سال است. اگر معده تان جا داشت و از مریض شدن نمی ترسید در هر دو جا هر چه دلتان خواست بخورید!

3- فال حافظ بگیرید، این کار باعث می شود سر همه گرم شود و به جای پرخوری، به فرهنگ و ادب هم بپردازند!

4- از کسانی که شب چله سال گذشته در کنارتان بودند و حالا نیستند، یاد کنید و فاتحه ای برایشان بخوانید.

5- اگر جایی مهمان هستید حتماً در پذیرایی از میهمانان به صاحبخانه کمک کنید.

6- تا صور اسرافیل بدمد بیدار نمانید! به فکر بچه ها و مدرسه شان هم باشید. ضمناً یادتان باشد همسایه ها گناهی ندارند که لشگر فامیل های شما هوس کرده اند در خانه شما دور هم باشند.

7- حالا که بعد از قرنی به هم رسیده اید، آخرتتان را ضایع نکنید(غیبت نکنید!).

آشنایی با شب یلدا

شنبه, ۲۸ آذر ۱۳۹۴، ۱۲:۲۹ ب.ظ | اعظم احمدی | ۰ نظر

انار و هندوانه را که در کنار هم ببینی نمی‌توانی یاد چیزی جز یلدا بیفتی. شبی که می‌گویند خورشید در آن متولد شده است و هر روز که از آن می‌گذرد، یک دقیقه به طول روز اضافه می‌شود.

یلدا

هرچند این روزها برای ما یلدا تولد خورشید است اما برای ایرانیان قدیم بیشتر طولانی‌ترین شب سال بود. شبی نحس که اهریمن تاریکی در آن ترک‌تازی می‌کرد.

برای همین بود که ایرانی‌ها در آن تا تولد خورشید دور آتش جمع می‌شدند و سفره پهن می‌کردند. ایرانیان باستان برای آنکه شب یلدا را به رغم اهریمن بدکنش به خوشی بگذرانند، آخرین بازمانده‌های میوه‌های پاییزی را جمع می‌کردند و بر سفره‌شان می‌گذاشتند و آن را نثار اهورامزدا می‌کردند.

خبرگزاری میراث فرهنگی در گزارشی در مورد یلدا آورده است: «یلدا، چنانکه اغلب فرهنگ‌ها آورده‌اند، ماخوذ از سریانی به معنی میلاد عربی است؛ چون شب یلدا را با میلاد مسیح تطبیق می‌کردند، از این‌رو، بدین نام خوانده شده است. چون ایرانیان این شب را شب تولد میترا (مهر) می‌دانستند، آن را با تلفظ سریانیش پذیرفتند و در واقع، یلدا با نوئل (Noël) اروپایی که در 25 دسامبر تثبیت شده، معادل است. بنابراین، نوئل اروپایی‌ همان شب یلدا یا شب چله ایرانی است.»

بختیاری‌ها اعتقاد دارند در شب یلدا، ماست، شیر، پنیر، کنجد، کدو و نان جوی که خورده شود تا پایان سال موجب فزونی و فراوانی نعمت می‌شود و باعث می‌شود که تا سال بعد از این نعمت‌ها بخورند

یلدا در گوشه و کنار ایران

همه ایرانی‌ها سی‌امین شب آذر ماه هر سال را با نام شب تولد خورشید جشن می‌گیرند. جشنی ملی که برای همه در یک روز برگزار می‌شود. با این حال در هر گوشه‌ای رسمی برگزار می‌شود که جشن آنها را از دیگران متمایز می‌کند.

بختیاری‌ها: اگر شب یلدا را در میان قوم بختیاری بگذرانید به جای حافظ همیشگی سفره یلدا شاهنامه فردوسی را می‌بینید و به جای فال حافظ بساط شاهنامه‌خوانی برپاست.

می‌گویند در شب یلدا در استان چهارمحال و بختیاری که بیشتر بختیاری‌های ایران آنجا سکونت دارند، چند خانواده دور هم جمع می‌شوند و کسانی که شاهنامه را از حفظ هستند برای دیگران می‌خوانند. خیلی پیش آمده که کسانی که شاهنامه را از بر می‌خوانند حتی سواد خواندن و نوشتن نداشته باشند.

روشنترین سیاهی : یلدا

بختیاری‌ها اعتقاد دارند در شب یلدا، ماست، شیر، پنیر، کنجد، کدو و نان جوی که خورده شود تا پایان سال موجب فزونی و فراوانی نعمت می‌شود و باعث می‌شود که تا سال بعد از این نعمت‌ها بخورند.

شب یلدا در قوم بختیاری به عنوان شب چله خوانده می‌شود. بختیاری‌ها در این شب کدو تنبل‌های بزرگی که نماد خورشید را برای آن‌ها دارد، آب‌پز می‌کنند و آن‌را به صورت ریز ریز شده در آش کشک می‌خورند.

رسم جالبی که در میان بختیاری‌ها رواج دارد ، به این صورت که نان‌های محلی به نام گرده را با قطر زیاد آماده می‌کنند. بین این نان مهره آبی رنگی به نام لپک می‌گذارند. در شب یلدا نان را تقسیم می‌کنند و هر کس که در قطعه نان او لپک جای دارد، به بخت و اقبال معروف ‌شده و او را شانس خانه می‌دانند.

ایلامی‌ها: مردم ایلام معمولا هندوانه را از یک ماه پیش خریداری کرده و در خانه برای شب یلدا نگهداری می‌کنند. معمولا در این شب همه اقوام در منزل یکی از بزرگان فامیل جمع شده و این شب را با گفتن داستانهای قدیمی تا پاسی از شب می‌گذرانند.

همه ایرانی‌ها سی‌امین شب آذر ماه هر سال را با نام شب تولد خورشید جشن می‌گیرند. جشنی ملی که برای همه در یک روز برگزار می‌شود. با این حال در هر گوشه‌ای رسمی برگزار می‌شود که جشن آنها را از دیگران متمایز می‌کند

یکی از آیین‌های ویژه این شب که در قدیم بین مردم این استان رواج داشته سنت "شلی ملی" است.

در این شب عده‌ای از کودکان به بالای پشت‌بام‌ خانه‌های شهروندان مختلف می‌رفتند و با آویزان کردن سبدی از طریق طناب به درون خانه همسایه و تکرار بیت‌های موزون خواستار شریک شدن آنان در تنقلات می‌شدند. هر خانواده هم بر حسب توان خود مقداری از تنقلات و میوه خود را در داخل سبد قرار می‌دادند.

الموت: حضور بر سر مزار از دست‌رفتگان قبل از غروب آفتاب یکی از مهم‌ترین رسوم است البته با روشن کردن شمع و یا فانوس‌گذاری و روشن گذاشتن چند نقطه به وسیله آتش. این رسم در بیشتر روستاهای الموت باقی مانده.

از غذای آماده شده آن شب برای بستگان، همسایگان و برای خانواده‌هایی که تازه وصلت انجام پذیرفته و فامیل و وابسته شده‌اند برده می‌شود و اگر در آن شب گذرتان بر هر خانه‌ای افتاد با انواع غذاها روبه‌رو می‌شوید.

یلدا چه شبی است؟

لحظاتی بعد از شام گروهی با نقابی که به چهره دارند در کوچه و پس کوچه به راه افتاده و با آواز و ترانه‌های مخصوص صاحب‌خانه را از آمدنشان مطلع می‌سازند و صاحب خانه با چیزهای موجود در خانه به آنها هدیه می‌دهد.

یلدا آن سوی مرزها

اما سنت‌های یلدا به درون مرزهای ایران ختم نمی‌شود. سنت یلدا همراه با ایرانی‌ها در گوشه و کنار دنیا منتشر شده است. از ژاپن گرفته تا آمریکا در شب 30 آذر ماه هر سال عده‌ای هستند که تولد خورشید را جشن می‌گیرند.

در کشورهایی که جمعیت ایرانی‌ها بیشتر است معمولا مغازه‌ها هم اجناس مربوط به سفره یلدا را می‌فروشند و یلدا هرچند هیچ‌وقت شبیه یلداهای ایران نمی‌شود اما رنگ و بوی ایران را دارد.

در کشورهایی که جمعیت ایرانی‌ها اندک است یلدا معمولا بهانه‌ای است برای دور هم جمع شدن. سخن گفتن به زبان مادری و یاد گذشته‌ها بودن.

هرچند مردم‌شناسان نگرانند که آیین‌ها و سنت‌ها و به تبع آن یلدا در ایران کمرنگ شده است اما هنوز هم 30 آذر هر سال شهرها رنگ دیگری به خود می‌گیرند و در دل‌ها چراغی روشن می‌شود که به مردم یادآوری کند: خورشید زنده است.



یلدا مبارک

شنبه, ۲۸ آذر ۱۳۹۴، ۱۲:۲۸ ب.ظ | اعظم احمدی | ۰ نظر

یلدایی به رنگ ارغوان

نمایشگاه کتاب کودک و نوجوان

پنجشنبه, ۲۶ آذر ۱۳۹۴، ۰۹:۰۲ ق.ظ | اعظم احمدی | ۰ نظر