کتابخانه روستای قایش

کتابخانه روستای قایش

کتابخانه روستای قایش

کتابخانه روستای قایش

کتابخانه روستای قایش

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

۴ مطلب در مهر ۱۳۹۵ ثبت شده است

قطار چهارشنبه به کتابفروشی‌ها رسید

يكشنبه, ۲۵ مهر ۱۳۹۵، ۰۱:۲۴ ب.ظ | اعظم احمدی | ۰ نظر
انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کتاب «پرنده باران» سروده مهدیه نظری با تصویرگری میثم اربابون از نامزدهای نهایی چهاردهمین دوره جایزه قلم زرین را برای نوجوانان منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب «قطار چهارشنبه‌» سروده منیره هاشمی با تصویرگری پرستو احدی از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در قالب مجموعه شعر نوجوان امروز منتشر شده است.

این کتاب دربردارنده 14 شعر کوتاه با عناوینی مانند تولد پرنده، قطار چهارشنبه، خنده گنجشک، عوض شده دلم، سیب نارس، سنگ خورده‌ای، آسمان، اتفاق خوب، تقسیم بر سه، شاخه شعر، دو کبوتر، آرزوی دانه و دعا است.

در یکی از اشعار این کتاب می‌خوانیم:
«تو عوض شدی
یا حیاط خلوتی که روبه‌روی ماست؟
تو عوض شدی
یا زمین و آسمان؟
یا تمام فصل‌ها و روزها و هرچه هست؟
نه!
من که فکر می‌کنم خودت
تو که قلب کوچک منی
عوض شدی
فکر می‌کنم که سنگ خورده‌ای
شکسته‌ای»

در شعر دیگری از این کتاب آمده است:
«زندگی قطار کوچکی‌ست
من سوار واگن چهارشنبه‌ام
پشت پنجره‌ هوا چه رنگی است؟
پرده را کنار می‌زنم
شب گذشته است
واگن چهارشنبه خالی است
چند قطعه شعر توی یک کتاب...
یک مداد توی دست...
پنجره که می‌رسد به آسمان و ابرها
وقت رفتن است
می‌روم به پنج‌شنبه با اجازه خدا»

انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کتاب «قطار چهارشنبه» را در قالب 36 صفحه مصور با شمارگان هشت هزار نسخه، به بهای دو هزار و 300 تومان منتشر کرده است.

نقش کتاب و کتاب خوانی در فرهنگ

يكشنبه, ۲۵ مهر ۱۳۹۵، ۰۱:۲۲ ب.ظ | اعظم احمدی | ۰ نظر
آفتاب: در شرایط کنونی و برغم توسعه گسترده و حیرت آور فناوری های جدید ارتباطی و شبکه ارتباطات مجازی در جهان، تالیف و انتشار سنتی کتاب و کتاب خوانی همانند روزنامه و روزنامه خوانی همچنان جایگاه و اهمیت و نقش خود را داراست و هیچکس نمی تواند مدعی شود که روش سنتی در سایه ی شیوه های جدید و مدرن اطلاع رسانی و کسب آگاهی قرار گرفته هرچند تکنولوژی جدید تحول عظیم و شگرفی در این عرصه ایجاد کرده است و کسی نمی تواند منکر این دگرگونی شود.

کتاب و کتابخوانی، هنوز در میان مخاطبان و علاقه مندان به مطالعه و تحقیق جایگاه ویژه خود را دارد و بخشی از سبد فرهنگی این اقشار را به خود اختصاص می دهد. همانطوریکه روزنامه مکتوب همچنان ویژگی و نفوذ خود را حفظ کرده و نمی توان گفت که به دلیل وجود شبکه ارتباطی مجازی و اینترنت و شبکه های اجتماعی مجازی، از شمار خوانندگان روزنامه کاسته شده است. بلکه باید گفت که فناوری های جدید به صورت جدی به کمک روش های سنتی آمده و البته تاثیرات خود را بر میزان اطلاعات و آگاهی افراد جوامع گذارده است.

هنوز که هنوز است روزنامه های پرتیراژ جهانی و منطقه ای با وجود بهره گیری گسترده از اینترنت و سایبر در جهت اطلاع رسانی به موقع و حضور موثر در اطلاع رسانی، به دنبال مجهز کردن روزنامه خود به پیشرفته ترین سیستم های توزیع همزمان و به موقع هستند. برخی روزنامه های عربی سالانه مبالغ هنگفتی را هزینه مطالعه و اعزام کارشناس به خارج از کشور ، برای مطالعه در خصوص آخرین پیشرفت ها در زمینه سیستم نوین توزیع می کنند تا از گردونه عقب نمانده و روزنامه و نشریه ی خود را مجهز به آخرین پیشرفت ها برای رسیدن به موقع تولیدات خبری به دست مخاطب و تاثیر گذاری در هدایت افکار عمومی نمایند.

برای نمونه برخی روزنامه های عرب زبان در حال حاضر، در اولین ساعات صبح در چندین پایتخت کشورهای مهم عربی، همزمان توزیع می شوند. در بخش کتاب هم به همین گونه است و چاپ و انتشار کتاب همچنین از اولویت های نهادهای فرهنگی جهانی است.

این یک تصور غلط است که فکر کنیم توسعه شبکه ارتباطی اینترنتی، مخاطب و علاقه مندان به مطالعه و تحقیق را از کتاب بی نیاز کرده است. هر چیز جای خود را دارد و کتاب و انتشار مکتوب و سنتی آن، همچنان بر حضور و ایفای نقش جدی خود تاکید می ورزد. پس دولت ها و سیاست گذاران فرهنگی نباید از این مقوله مهم غافل شوند، بلکه باید به منظور ترویج فرهنگ تالیف و انتشار کتاب و کتاب خوانی در جامعه با هدف بالا بردن آگاهی و اطلاعات مردم و سطح فرهنگ جامعه، برای تولید علم بیشتر تلاش وافر نمایند.

هیج دولت و ملتی از اینکه فرهنگ کتاب خوانی و درک معارف بیشتر و فهم افزون تر علوم و آشنایی با پیشرفت ها در جامعه اش، توسعه و گسترش کمی و کیفی بیابد لطمه نمی بیند بلکه بی تردید نفع آن، متوجه جامعه خواهد بود. اداره یک جامعه اهل مطالعه و فهیم و با فرهنگ، به طریق اولی آسان تر از جامعه ای است که از علم و دانش فاصله دارد و قطعا به صرفه و صلاح نیز نزدیک تر است. پس نباید به بهانه های گوناگون و بدون منطق، در مسیر تالیف و نشر کتاب و صنعت چاپ، و ترویج فرهنگ کتاب خوانی در جامعه خلل و مانع ایجاد کرد.

حل این معادله بسیار ساده است که آیا تاثیر پذیری یک ملت و فرهنگ عقب مانده و بی اطلاع و بی سواد، از فرهنگ بیگانه محتمل تر و پرهزینه تر است یا ملت و فرهنگی که اهل مطالعه و تحقیق و پژوهش است؟ بی تردید جامعه ای که در آن فضای مطالعه، پژوهش و تحقیق، به لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری، به شکل مطلوب و بدون قید و بندهای دست و پاگیر فراهم باشد کمتر از فرهنگ و القائات بیگانه تاثیر می پذیرد تا جامعه ای که از فرهنگ مطالعه و تحقیق دور است.

در تمامی زمینه های فرهنگی اینگونه است که وقتی دولت ها و متولیان فرهنگ عمومی، حداقل ها را برای جامعه در این حوزه فراهم کردند دیگر جامعه بویژه قشر حساس و پرانرژی و پرسشگر جوان، که کنجکاو و به دنبال دانستن بیشتر است، برای رفع نیاز طبیعی و فطری خود، چشمش و تمایلات فکری اش، به طور مطلق و یکسویه، به بیرون از مرزها و بهره مندی صرف از محصولات و تولیدات فرهنگی بیگانه نخواهد بود و در آنجایی هم که در برخی زمینه هانیاز به تبادل فرهنگی پیدا شد که بی تردید اینگونه خواهد بود، اولویت بر حفظ و ارتقاء فرهنگ بومی و تبادل فرهنگی خواهد بود و نه مصرف کننده صرف تولیدات دیگران. طی این مسیر بسیار حساس و ظریف، تنها با انعطاف و تدبیر و مدیریت، و فراهم کردن زمینه لازم برای تالیف، انتشار کتاب و کتاب خوانی، ممکن خواهد شد.

و به بیان ساده تر، اصل باید بر فراهم کردن بستر لازم و سیاست گذاری و نظارت بر امر کتاب، از طرف متولیان دولتی امر فرهنگ، و تحقیق و پژوهش و تولید از جانب مردم و بخش خصوصی غیردولتی باشد.

این ضرورت اجتناب ناپذیر در طول سالیان پس از انقلاب اسلامی مورد تاکید موکد قرار گرفته است اما اینکه تا چه اندازه جدی گرفته شده و در عمل موفق بوده و توانسته با حذف موانع، نیازهای جامعه را تامین نماید، باید به بررسی و ارزیابی آمار تالیف و انتشار کتاب به لحاظ کمی و کیفی و استقبال جامعه از کتاب و کتابخوانی و مقایسه آن با سایر دغدغه های اجتماعی پرداخت.



تعزیه خوانی عاشورایی حسینی
یک نویسنده مسیحی می نویسد : حماسه عاشورا انقلابی است بر ضد همه قراردادهای ننگین استعماری و شورشی است بر تمام مفسدان و تباهی آفرینان و دانشگاهی است برای پیروان همه ادیان آسمانی.

به گزارش خبرگزاری مهر، یامتن پیش رو دداشتی است از علی اکبری که به معرفی کتاب هایی درباره عاشورا از نویسندگانی با مذاهب و ادیان مختلف می پردازد؛

انقلاب عاشورا تنها انقلابی است که برضد همه استعمارهای ننگین و خونخوار مستضعفان فریاد هیهات مناالذله سر داد و برای زنده کردن جایگاه والای انسانیت همه چیز خودش را فدا کرد و حتی خاندانش را هم به اسارت فرستاد. این سختی کشیدن ها برای رساندن پیامش به دیگر امت هابود که به هدفش هم رسید و توانست برای خودش راوی هایی از هر دین و آیینی هم جذب کند، این امر جامع بودن عاشورا را نشان می دهد که برایش ارزش انسانیت مهم است هرچند که از هر آیینی باشی. همچنان که در لشکر حسین(ع) مسیحی هم برای حفظ حریمش می جنگد و همچون حسین به شهادت میرسد.

هنوز که هنوز است قیام حسین (ع) را از هر آیینی برای عالمیان روایت می کنند و کم نیستند از این انسان های بیدار و آگاه. در این مجال ما به معرفی کتبی پرداخته ایم که نویسندگان آن هرکدام از یک مذهبی هستند متفاوت اما دارای یک نگاه که آن هم هدف قیام کربلاست قیامی که فریادش هیهات منالذله بود، قیامی که هدفش حمایت از مظلوم و حفظ کرامت انسانیت بود نه تفاوت های خلقی وقومی. و حسین سید آزادگان نشان داد از حق و مظلوم در هرکجا که هست باید حمایت کرد و فرقی نمی کند که ظلم به امت اسلام شده یا به غیر آن.

۱--حسین در اندیشه مسیحیت/آنتوان بارا

«حماسة عاشورا انقلابی است بر ضد همه قراردادهای ننگین استعماری و شورشی است بر تمام مفسدان و تباهی آفرینان از خلفای بنی امیه و بنی عباس گرفته تا همة زمامداران خودسری که در طی چهارده قرن به نام اسلام، اموال مسلمانان را به تاراج بردند و امنیت و آزادی شان را سلب کردند. دانشگاه عاشورا مخصوص مسلمانان شیعه یا سنی نیست، بلکه دانشگاهی برای پیروان همه ادیان آسمانی، بدون توجه به نژاد، زبان و رنگ پوست آنهاست، زیرا همگان را به راستی، شهامت، پاکدامنی، فرزانگی و استقامت در راه برقراری حق و عدالت فرامی خواند و خوبی، زیبایی و سودمندی این مفاهیم را پیروان تمام مذاهب و مردم همة کشورها، از هر نژاد و با هر زبان، با فطرت خویش درک می کنند.»

این بخشی از کتاب این نویسنده مسیحی است که سال های بسیار از دوران جوانی خود را صرف تحقیق و بررسی پیرامون زندگی و قیام امام حسین(ع) کرده است تا حقایق مربوط به این شخصیت عظیم تاریخ را از زاویه نگاه خود و از زبان انجیل و پیامبر الهی، عیسی(ع) بیان کند. او با مقایسة امام حسین (ع) با حضرت مسیح، پیامبر رافت و مهربانی و تکیه بر مشترکات آیین های اسلام و مسیحیت، سعی در تقویت ادیان و تکریم دین مقدس اسلام و شخصیت های آسمانی آن دارد.

۲. تذکرة الخواص من الامة فی ذکر خصائص الائمه/نویسنده سبط ابن جوزی (م ف. قرن ۷)

این کتاب به زبان عربی نوشته شده که شرح حال زندگانی ائمه اطهار (ع) و فضایل و مناقب آنان است. مؤلف بیشتر کتاب را به شرح زندگانی و فضائل امیرالمؤمنین(ع) و حسنین (ع) اختصاص داده و زندگانی نه امام بعدی را به طور فشرده و با اختصار بیان نموده است. نویسنده در قسمت امام حسین (ع) به شرح حال و سیره ایشان و جریان شهادت به همراه شرح مقتل وی پرداخته است. در پایان این باب هم به تحقیقی در مورد یزید بن معاویه و جواز لعن او، قیام مختار و انتقام خداوند از قاتلان امام حسین(ع) می پردازد.

۳- سفرشهادت/سیدموسی صدر

«او(حسین علیه السلام) می دانست که موج گمراهی و شبهات و اباطیل جهان اسلام را آکنده است به همین دلیل حسین به هرچیزی متهم خواهدشد. بنابراین میخواست با روشنگری خود حقایق را آشکارکند و پرتوهای روشن کننده ای را بر آن سفر بیافکند تا سفرش سرمشقی شود که در تمام مراحل تاریخ بتوان به آن اقتدا کرد ...وشیعه یعنی کسی که برای سنت و اسلام و مسائل جهان اسلام جان خود را فدا می کنند و امام حسین و امام صادق هیچ گاه نگفتند می خواهیم از جماعت وپیروان خود دفاع کنیم. آنان از امت و از مسلمانان و از حق هرکجا که بود دفاع کردند.»

کتاب حاضر جلد هفتم از مجموعة «در قلمرو و اندیشة امام موسی صدر» است که در آن سخنرانی ها، پیام ها و مقاله های امام موسی صدر دربارة واقعة عاشورا به نثر در آمده است. در این گفتارها امام موسی صدر به تبیین هدف امام از این حرکت پرداخته و از درس های این واقعه برای حل مشکلات جامعه و انسان سازی بهره ها برده است. همچنین ایشان در این گفتارها به آسیب شناسی سوگواری و هدف از آن پرداخته و نقش زنان، به ویژه حضرت زینب(س) در این واقعه تبیین گردیده است.

معرفی کتاب‌های شعر عاشورایی

يكشنبه, ۲۵ مهر ۱۳۹۵، ۰۱:۱۸ ب.ظ | اعظم احمدی | ۰ نظر


همزمان با ایام محرم حسینی (ع) به معرفی چندی از مجموعه شعرهای عاشورایی می پردازیم.
به گزارش مشرق، همزمان با ایام محرم حسینی (ع) به معرفی چندی از مجموعه شعرهای عاشورایی که توسط شاعران برجسته کشورمان سروده شده و در چنین شب ها و روزهایی خواندن آنها خالی از لطف نیست می پردازیم.

***آغاز روشنایی آینه

کتاب «آغاز روشنایی آینه» ترکیب‌بند بلند عاشورایی از سیدعلی موسوی گرمارودی با چهارمین چاپ خود است که به همراه بخش‌هایی درباره این سروده منتشر شده است. این کتاب در حوزه هنری استان تهران تولید و توسط انتشارات «سوره مهر» منتشر شده است. در این کتاب اما در کنار نقد و نظرهایی که توسط اهالی ادبیات بر این اشعار صورت گرفته است،‌ می‌توان بخش‌هایی دیگر را هم مطالعه کرد که به نوعی بیانگر نوع نگاه شاعر به شعر آیینی است. در همین راستا نوشتار موسوی گرمارودی بر چگونگی شعر عاشورایی در گذر زمان و در دوران مختلف و اشاره به شاعرانی که در موضوع عاشورا سروده‌هایی داشته‌اند با محوریت نگاه به شعر عاشورایی «باز این چه شورش است» محتشم کاشانی و نگاهی به شعر زنده‌یاد سیدحسن حسینی با نام «شاعری در تصرف شعر» و همچنین شعرهای آیینی زنده‌یاد قیصر امین‌پور دارد.

***نامه‌های کوفی

مجموعه شعر «نامه‌های کوفی» سروده سعید بیابانکی که در سال 1390 از سوی انتشارات «سوره مهر» به چاپ رسیده هم اکنون چاپ سوم آن در اختیار علاقه‌مندان کتاب قرار گرفته است. این اثر در سه فصل تهیه و تنظیم شده است که در هر فصل آن تعدادی از اشعار جای گرفته‌اند. فصل اول با عنوان «خیزرانی» شامل هفت شعر است که عناوین آن‌ها انتظار، آفتابگردان، شب دنباله‌دار، بوسه و عطش، خیزرانی، تشت زر و گل قاصد است. فصل دوم با عنوان «سیاه و سفید» 27 شعر دارد که برخی از عناوین این اشعار پلنگ، سیاه و سفید، قاصدکان، ای بغض ناصبور، وطن، کلاغ پر، زنده به گور، نیمه خاموش، خانه پدری، کوچ، لاله و لادن و ... است.

«نامه‌های کوفی» عنوان فصل سوم کتاب است که 25 نامه به صورت شعر در این فصل آمده و مؤلف، اشعار فصل سوم را به محرم و فاجعه کربلا اختصاص داده است.