کتابخانه روستای قایش

کتابخانه روستای قایش

کتابخانه روستای قایش

کتابخانه روستای قایش

کتابخانه روستای قایش

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

۶ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۵ ثبت شده است

آثار بوستان کتاب با موضوع اعیاد شعبانیه معرفی شدند

چهارشنبه, ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۱:۳۲ ب.ظ | اعظم احمدی | ۰ نظر
مسوول روابط عمومی موسسه بوستان کتاب گفت: تعداد کتاب‌هایی که موسسه بوستان کتاب در موضوع ولادت امام حسین، امام سجاد و حضرت ابوالفضل(ع) چاپ و منتشر کرده، 30 عنوان است. این مکتوبات به قلم نویسندگان و استادان حوزه و دانشگاه نگاشته شده‌اند.-

تصاویر این آثار
مهدی محدثی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره مخاطبان این آثار بیان کرد: این 30 عنوان کتاب ویژه مخاطبان خاص و عام و قابل استفاده برای عموم اقشار جامعه به ویژه حوزویان، دانشگاهیان و گروه‌های سنی کودک و نوجوان در تمام شعبه‌های بوستان کتاب در استان‌های قم، اصفهان، تهران و مشهد عرضه می‌شوند.

وی افزود: خوشبختانه بسیاری از این آثار به چاپ‌های متعدد رسیده‌اند و این امر حاکی از آن است که هنوز هم کام شیعیان و دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) تشنه معارف ژرف و آسمانی این پیشوایان معصوم است.

به گفته محدثی، برخی این کتاب‌ها عبارتند از «احیای ارزش‌ها در نهضت عاشورا» به قلم محمدجواد صاحبی، «امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در روایات اهل سنت» تالیف سیداصغر ناظم‌زاده، «شهود و شناخت (ترجمه و شرح دعاهای صحیفه سجادیه)» به همت آیت‌الله حسن ممدوحی کرمانشاهی، «آلبوم عاشورا» اثر محبوبه زارع، « پیشوای شهیدان» تالیف آیت‌الله سیدرضا صدر، «ردپای خورشید» نوشته مهدی محدثی، «نقش زنان در حماسه عاشورا» تالیف محمدصادق مزینانی، «عبر‌ت‌های عاشورا» تالیف سیداحمد خاتمی، «درس‌هایی از زیارت عاشورا» به همت جواد محدثی، «امام حسین و قرآن» تالیف مجموعه نویسندگان، «عباس بن علی» به قلم جواد محدثی و « آهوی غمگین» تالیف مجید ملامحمدی.


تبریک عید شعبان

چهارشنبه, ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۱:۲۳ ب.ظ | اعظم احمدی | ۱ نظر

لذت مطالعه با اشکی در گوشه چشم

شنبه, ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۱۱:۱۸ ق.ظ | اعظم احمدی | ۰ نظر


اغلب مردم دنیا از خواندن داستان‌های عاشقانه زیبا لذت می‌برند؛ داستان‌هایی که قلبشان را پر از لذت، امید، و غم و همچنین با شخصیت‌هایی جذاب و داستانی پرکشش آشنا می‌کند. اما آیا داستان‌های عاشقانه نیز درجه‌بندی دارند؟ و چطور می‌توان بهترین داستان را برگزید؟
خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از تلگراف- انتخاب بهترین کتاب عاشقانه تقریباً غیرممکن است اما این مساله سبب نمی‌شود انسان دست از تلاش بردارد. داستان‌های زیر از بهترین داستان‌های روایت‌شده دنیا هستند.


«رومئو و ژولیت» نوشته «ویلیام شکسپیر»

هرچند داستان‌های «شکسپیر» این روزها بسیار عادی شده است اما چیزی از توانایی‌های داستان نفس‌گیر این نویسنده کم نمی‌کند. این داستان به همه دنیا یاد می‌دهد که برای رسیدن به عشق باید انتظار کشید. در پایان داستان در کنار شخصیت‌های داستان بنشینید و به یاد داشته باشید که عشق واقعی قابل کنترل نیست. سپس اشک‌هایتان را پاک کنید و به زندگی واقعی بازگردید و بدانید پس از عاشق شدن دیگر هیچ چیز مانند گذشته نخواهد بود. شاید انتخاب «رومئو و ژولیت» به عنوان رده اول این فهرست بسیار کلیشه‌ای باشد اما هیچ داستان دیگری نمی‌تواند جایگاه این داستان عاشقانه را به دست آورد.


«آنا کارنینا» نوشته «لئو تولستوی»

این داستان که در فضای روسیه قرن نوزدهم رخ می‌دهد در سطوح مختلفی قابل بررسی است. دو قصه عاشقانه در این قصه وجود دارد که یکی ناکام و دیگری رستگار می‌شود. قصه عشق بین شخصیت حاضر در تیتر این کتاب با مردی به نام «کونت ورانسکی» سرانجام خوشایندی ندارد اما یک داستان عاشقانه دیگر نیز در این کتاب وجود دارد؛ حکایت «کیتی» که عاشق «لِوین» دوست‌داشتنی می‌شود و با وی ازدواج می‌کند. «لِوین» در این داستان سفری درونی برای شناخت خود دارد. سفری که به نظر منتقدان دلیل «تولستوی» برای نگارش این کتاب است.


«بلندی‌های بادگیر» نوشته «امیلی برونته»

تا به حال به رابطه عشق و اندوه فکر کرده‌اید؟ هیچ‌کس بهتر از «امیلی برونته» ارتباط این دو موضوع را درک نمی‌کند. «هیت‌کلیف» عاشق «کتی» می‌شود. «کتی» نیز او را دوست دارد اما مانند همه داستان‌هایی که در عصر «ویکتوریا» نوشته شده است تفاوت طبقاتی موضوعی حیاتی بود که مانع ارتباط بسیاری از دختران و پسران می‌شد. همه اتفاقات داستان سرانجامی تلخ دارند و همه شخصیت‌ها دل‌شکسته هستند. ولی عشق هرگز نمی‌میرد و همین موضوع سبب می‌شود که این داستان جاودانه باقی بماند.


«غرور و تعصب» نوشته «جین آستن»

داستان «غرور و تعصب» نیز نشان از تفاوت طبقاتی دارد. در قلب داستان قصه‌های عاشقانه بسیاری وجود دارد اما عشق «الیزابت بنت» و «آقای دارسی» در این داستان با بقیه فرق دارد. ارتباط اولیه آنان بر پایه احترام است. به هم جذب شده‌اند اما طبق قوانین جامعه با یکدیگر سرد برخورد می‌کنند. سپس دچار سوءتفاهم می‌شوند و این سردی بین آنان را افزایش می‌دهد اما در نهایت به وصال می‌رسند. اگرچه داستان ارزش اول شدن در این فهرست را ندارد اما شایستگی قرار گرفتن در بین پنج داستان را داراست. «الیزابت بنت» اولین زن در ادبیات است که می‌داند از عشق و زندگی چه می‌خواهد. این شخصیت در ادبیات دنیا بسیار ماندگار شده است و اقتباس‌های سینمایی بسیاری از این اثر صورت گرفته است.


«پرنده خارزار» نوشته «کالین مک‌کلاف»

هیچ کتاب عاشقانه‌ای به اندازه «پرنده خارزار» مفهوم انتظار بین عشاق را ارائه نمی‌دهد. داستان عشق پدر روحانی کلیسای کاتولیک به نام «پدر رالف» و «مگی» که مانند همه داستان‌های عاشقانه فاخر پایان خوشی ندارد و بار دیگر به مخاطب یادآور می‌شوند که داستان‌های عاشقانه آن‌طور که ما می‌خواهیم پیش نمی‌روند. داستان «پرنده خارزار» کلیسای کاتولیک را نیز زیر سؤال می‌برد که اجازه عاشق شدن و حتی زندگی عادی را نیز به پدران روحانی نمی‌دهد.


نگاهی به بهترین کتابفروشی‌های دنیا

شنبه, ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۱۱:۱۰ ق.ظ | اعظم احمدی | ۰ نظر


به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از Skyscanner، کتابفروشی یکی از جذاب‌ترین مکان‌های هر کشور است. انسان در میان قفسه‌های کتاب و زیر نور کمرنگ احساس آرامش می‌کند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در فهرست زیر جالب‌ترین کتابفروشی‌های دنیا را به شما معرفی کنیم:

«لیواریا دِواگِر»، «لیسبون، پرتغال»
این ساختمان مدرن و شیک قبلاً انبار یک کارخانه نساجی بزرگ بود. ساختمان علاوه بر مجموعه کتابخانه دارای چند فروشگاه از جمله آژانس تبلیغاتی، لباس و گالری است. در این مکان می‌توان قهوه خورد و از محیط زیبا و عجیب آن مانند پیکره زنی که با دوچرخه در حال پرواز است لذت فراوان برد. روزهای یکشنبه نیز در این مکان محصولات آنتیک و قدیمی و همچنین کارهای دستی به فروش می‌رسد!


«کتاب بارتر»، آلنویک، بریتانیا
این فروشگاه که در منطقه راه‌آهن و در روستا قرار دارد آثار دست دوم را به فروش می‌رساند. در این کتابفروشی هم می‌توانید کتاب بخرید و هم کتاب‌های خود را که دیگر نیازی به آن ندارید بفروشید. این کتابفروشی یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه در میان همتایان خود است و در سال 1991 افتتاح شد. دلیل معروف شدن این کتابفروشی این است که روزی در یک جعبه کهنه کتاب پوسترهای مربوط به جنگ جهانی دوم در آن پیدا شد که روی آن نوشته بود «آرام باش و به کارت ادامه بده» و حالا همه جای دنیا از شعار «آرام باش و....» استفاده می‌شود.



«آکوا آلتا»، «ونیز، ایتالیا»
فروشگاهی مانند این فقط در «ونیز» می‌تواند ایجاد شود. در میان صدها هزار کتاب جواهرات بسیاری وجود دارد اما باید در جایی شبیه قایق، وان حمام یا حتی واگن سربازبر دنبال آن باشید. صاحب 70 ساله این مکان زن ونیزی است که دوست دارد مشتریان خود را ملاقات کند. منظره این کتابفروشی رو به یکی از معروف‌ترین کانال‌های ونیز است. این خانم در کتابفروشی خود از گربه‌های بسیاری نیز پذیرایی می‌کند.


کتابهای اردیبهشت

شنبه, ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۱۰:۲۴ ق.ظ | اعظم احمدی | ۰ نظر


 

 

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، کتاب‌های «هم روزنامه هم کلوچه» نوشته مریم هاشم‌پور، «آنک آن یتیم نظر کرده» نوشته محمدرضا سرشار، «جاذبه و دافعه علی علیه السلام» نوشته استاد شهید مرتضی مطهری و «نیلوفر نیایش (نگاهی به زندگی و شخصیت امام سجاد علیه السلام)» نوشته حسین سیدی در قالب دومین سری از کتاب‌های طرح «کتاب‌خوان ماه» ویژه اردیبهشت 95 از سوی معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و در راستای اجرای منویات مقام معظّم رهبری(دام ظله العالی) در خصوص لزوم معرفی و در اختیار گذاشتن کتاب خوب و سالم برای پرورش فکری جامعه و نیز اقدام عملی در مسیر اجرای سیاست‌های سال 1395 نهاد (سال خواندن) معرفی شدند.

در این طرح ابتدا برای هر ماه 4 عنوان کتاب از میان کتاب‌های منتشر شده در سال 94 و 95 در موضوعاتی همچون: سبک زندگی ایرانی اسلامی، کتاب‌های متناسب با مناسبت‌های ملی و مذهبی و همچنین عناوین جذاب در حوزه کودک و نوجوان، در موضوعات و مناسبت‌های مختلف انتخاب و معرفی می‌شوند تا ضمن ارتقای میزان نرخ مطالعه مفید، برخی معضلات فرهنگ و اجتماعی نیز در سایه‌ آگاهی‌رسانی کتاب‌ها مرتفع شود.

گفتنی است در این طرح هر ماه 4 کتاب در موضوعات عمومی از سوی نهاد ارائه می‌شود؛ معرفی و تبلیغ این کتاب‌ها از راه‌های مختلف همچون طرح در نشست‌های کتاب‌خوان،‌کتاب‌خوان مجازی،‌ طرح‌های گرافیکی در فضای مجازی،‌ جلسات نقد و بررسی و... در سراسر کشور انجام می‌شود. هرچند در هر ماه 4 کتاب معرفی می‌شود،‌ اما تبلیغ و ترویج این کتاب‌ها تا پایان سال ادامه دارد و مجموعاً در طول سال جاری به لطف خدا 50 کتاب تبلیغ و ترویج خواهد شد.

خلاصه‌ای از معرفی کتاب‌های کتاب‌خوان اردیبهشت‌ماه 1395 به شرح زیر است:

 

«هم روزنامه هم کلوچه» نوشته مریم هاشم‌پور / انتشارات امیرکبیر / 28 صفحه


شعرهای کتاب «هم روزنامه هم کلوچه» را مریم هاشم‌پور سروده است. کتابی جذاب با شعرهایی دلنشین و تصاویری که حاصل تلاشهای خانم مریم حسن نژاد است. این کتاب دربرگیرنده 15 شعر ساده و کودکانه مانند چاله‌های آب، لنگه کفش نی‌نی، برف و بچه سوسک، کوکوی بابا، سه تا لیوان سه تا بشقاب، خروس خاله خانم، باد تند، ترانه ابرها و مادر است. کتاب «هم روزنامه هم کلوچه» از سری کتابهای شکوفه می باشد که انتشارات امیرکبیر آنرا در قالب 28 صفحه مصور رنگی منتشر کرده است.

عنوان کتاب برگرفته از شعری زیر است:

همسایه ما پیرمردی است

یک دکه دارد توی کوچه

در دکه خود می فروشد

هم روزنامه هم کلوچه

 

«آنک آن یتیم نظر کرده» نوشته محمدرضا سرشار  / انتشارات سوره مهر /  632 صفحه

 

کتاب «آنک آن یتیم نظر کرده» حاصل تلاش‌ها و مطالعه و تحقیق محمدرضا سرشار در متون معتبر تاریخی مرتبط با زندگی و سیره پیامبر ‌اسلام(ص) است که در قالب داستانی و به لحنی شاعرانه به رشته تحریر درآمده است. این اثر، پس از چاپ به صورت کتاب در دو قالب ویژه نوجوانان و بزرگسالان موفق به دریافت جوایز معتبری نظیر اثر برگزیده دومین جشنواره قصه‌های قرآنی، پیامبران و ائمه» شده است. بهره‌گیری قصه‌گوی قصه ظهر جمعه از تخیل در پرداخت احوال روانی شخصیت‌های فرعی و توصیف مکان‌ها و اشیاء نیز به وضوح در این کتاب مشهود است.

در فرازی از این کتاب می‌خوانیم:

گاهِ آزمایشی دشوار فرا رسیده بود. نیایت، عبدالمطلب، مردم را به پناه بردن به کعبه می‌خواند. او تا بیم از دل ایشان بَرَد،‌ قصه‌ی آن سه شاه پیشین یمن را می‌گفت که آنان نیز قصد کعبه را داشتند؛ لیک این مکان را نیافتند... در آن هنگامه‌ی هول و خطر اما، هیچ کس گوشی شنوا برای این سخنان نداشت.

برخی نیز او را پاسخ می‌گفتند. هر چه بود، آن شاهان خود عرب و از ما بودند. ولی این سیاه و حبشی است و بر عرب تعصبش نیست. دیگر اینکه، آنان پیل نداشتند. ابرهه پیلانی دارد ترسناک، چونان قلعه‌کوب‌های عظیم؛ و ما از آنها ایمن نیستیم.

 

«جاذبه و دافعه علی علیه السلام» نوشته استاد شهید مرتضی مطهری / انتشارات صدرا / 166 صفحه

 

کتاب «جاذبه و دافعه علی علیه السلام» نخستین بار در زمان حیات استاد مطهری، سال 1349 منتشر شده است. کتاب جاذبه و دافعه استاد مطهری را باید در ردیف مجموعه‌ای از آثار ایشان دانست که ذیل عنوان «سیره شناسی» قابل طبقه‌بندی هستند.


این اثر حکایتگر توانمندی استاد مطهری در امر تبلیغ به ویژه از حیث موضوع‌شناسی و نحوه معرفی ویژگی‌های امیرالمؤمنین(ع) است. و از این منظر کتاب «جاذبه و دافعه علی علیه السلام» می‌تواند به مثابه الگویی در امر تبلیغ مورد توجه قرار گیرد.

 

کتاب، دارای پیشگفتار و مقدمه است و علاوه بر آن دو بخش دارد که در بخش اول، جاذبه علی(علیه السلام)، فلسفه، فایده و اثر آن، مورد بحث قرار گرفته است. بخش دوم کتاب به تبیین کیفیت دافعه امیرالمؤمنین(علیه السلام) از راه معرفی آنها که از سوی حضرت طرد شده‌اند، می‌پردازد.

استاد مطهری در این کتاب در پی اثبات این نکته است که علی(علیه السلام) شخصیتی دو نیرویی بوده است و هر کس که بخواهد در مکتب او پرورش یابد، باید همچون علی بن ابیطالب (علیه السلام) از جاذبه و دافعه برخوردار باشد. استاد البته به بیان ضرورتِ جاذبه و دافعه بسنده نمی‌کند؛ بلکه علاوه بر این، تلاش می‌کند کیفیت جاذبه و دافعه را نیز روشن نماید.

 

«نیلوفر نیایش (نگاهی به زندگی و شخصیت امام سجاد علیه السلام)» نوشته حسین سیدی / نشر معارف / 516 صفحه

جلد ششم از مجموعه چهارده جلدی «سیره کاربردی چهارده ‌معصوم(علیهم السلام)» مربوط به کتاب ارزشمند "نیلوفر نیایش" است.این سیره کاربردی که بیش از ۵۰ موضوع مثل سیمای ظاهری، سیمای باطنی، سبک زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی و سیاسی، حماسه عاشورا، خطبه‌های انقلابی حضرت(علیه السلام)، اهمیت صحیفه سجادیه، ارتباط با خدا، دیگران و طبیعت، حقوق مخالفان و حیوانات و... را شامل می‌شود، برای عموم مردم به ویژه جوانان و نوجوانان نوشته شده است.

نویسنده برای نگارش این کتاب بیش از پانصد منبع دیده و از 229 تای آنها بهره گرفته شده است.کتاب نیلوفر نیایش در قطع و طرحی زیبا و جذاب و در  516 صفحه توسط نشر معارف به چاپ رسیده است.


ابلاغ سیاست های ملی سال خواندن

شنبه, ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۱۰:۲۲ ق.ظ | اعظم احمدی | ۰ نظر

 

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، پس از تأمین تقریبی زیرساخت‌های لازم برای ارائه خدمات با کیفیت در کتابخانه‌های عمومی، بهبود معیشت و ارتقای منزلت اجتماعی کتابداران در پرتوی اجرای سیاست «کتابدار محوری» و ارائه آموزش‌های متنوع در حوزه‌های مختلف، همزمان با آغاز سال 1395، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ضمن نامگذاری امسال به نام «سال خواندن»، سند سیاست‌ها و شاخص‌های برنامه‌ای‌اش در سال جاری را منتشر و ابلاغ کرده است.

در ابتدای این سند، اصول حاکم بر سیاست‌ها و شاخص‌های برنامه‌ای سال 95 ذکر شده است که عبارتند از: «ترویج و تبلیغ تجربه مثبت خواندن با تمرکز بر لذت خواندن و نشان دادن سودمندی‌های خواندن؛ تبدیل کتابخانه‌ عمومی به پاتوقی برای خواندن و ارائه خدمات مبتنی بر محوریت فضای کتابخانه؛ طراحی، اقدام و ارتقای فعالیت‌های ترویجی و تبلیغی حول موضوع خواندن با محوریت قراردادن اولویت‌های محلی؛ معرفی سبک زندگی مطالعه‌محور و فعال سازی اعضای موجود از اصول کلی حاکم بر فعالیت‌های نهاد در سالجاری خواهند بود. »

در بخش دوم این سند، سیاست‌ها و شاخص‌های فضا، کتابخانه، عضو، کتابدار، خدمات، منابع، پژوهش و آموزش، برنامه‌های فرهنگی، خدمات جنبی و تبلیغات و مدیریت مشارکتی توصیف و تبیین شده است.
نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور پس از بررسی، کارشناسی و استفاده از نظرات و تجربیات جامعه کتابداری کشور در دوره جدید فعالیت‌هایش در دو سال اخیر، ضمن هدف‌گذاری و نامیدن سال 1395 به نام «سال خواندن»، تلاش می‌کند با ارائه خدمات متنوع و با کیفیت‌تری را به‌واسطه‌ی کتابخانه‌های جذاب ارائه کرده و فعالیت‌هایش را به صورت متمرکز گسترش دهد.

پیش از این دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور سال 1395 را «سال خواندن» برای کتابخانه‌های عمومی نامگذاری کرده بود. سند سیاست‌ها و شاخص‌های برنامه‌ای «سال خواندن» را اینجا ببینید