کتابخانه روستای قایش

کتابخانه روستای قایش

کتابخانه روستای قایش

کتابخانه روستای قایش

کتابخانه روستای قایش

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

15 خرداد

چهارشنبه, ۱۰ خرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۰۹ ب.ظ | اعظم احمدی | ۰ نظر

خرداد؛ روزی که اولین تحول عظیم ایران را شکل داد

15 خرداد 42                           
   15 خرداد سال 1342 اولین بنیان های تحول عظیم در تاریخ معاصرِ ایران را شکل داد و در ادامه مسیر  شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی به رهبر ی امام خمینی (ره)  نقش اصلی و اساسی داشت.

ماه محرم هر سال، یادآور قیام امام حسین بن علی «علیه السلام» است، ماه محرم سال 1383 هجری قمری که مصادف با خرداد سال 1342 هجری شمسی بود، نقطه عطف و آغاز گر دوره ای درخشان در تاریخ مبارزات مردم ایران علیه جبر و زور بود.

امام خمینی (ره) در این روزها به دعوت مردم به قیام علیه رژیم مستبد شاه مبادرت ورزید. روز عاشورای همین سال که برابر با 13 خرداد بود،  جمعیت صدهزار نفری در تهران با داشتن عکسهایی از امام به تظاهرات پرداختند و در مقابل کاخ مرمر (محل استقرار شاه( برای اوّلین بار در پایتخت شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.

امام خمینی عصر عاشورای سال 1383 هجری قمری در مدرسۀ فیضیه نطق تاریخی خویش را که آغازی بر قیام 15 خرداد بود ایراد کرد.

امام رسماً و علناً با شدیدترین حملات رو در روی شاه قرار گرفت. مبارزه ابعاد وسیعی یافت و نیروی انقلابی متکی به اسلام بدون تمایل به بیگانه، عینیت پیدا کرد.

بعد از این بود که ساواک مأموریت یافت، امام را توقیف کند. ساعت 3 بامداد روز 15 خرداد مأموران امنیتی به منزل امام هجوم بردند و ایشان را دستگیر کردند، و به تهران آوردند. خبر دستگیری امام به سرعت در قم و سپس در تهران و سایر شهرها انتشار یافت. مردم قم به خیابان ها ریختند و، به راهپیمایی اعتراض آمیز پرداختند.

اجتماعات و تظاهرات مردمی زنان و مردان در اعتراض به بازداشت امام در قم، تهران و برخی دیگر از شهرستان ها، با هجوم نیروهای مسلح، به خاک و خون کشیده شد. دانشگاه تهران با تانک و مسلسل و افراد مسلح به محاصره درآمد. تعداد شهدای این روز  چیزی بین پنج هزار تا 15 هزار تن تخمین زده شده اند.

قیام پانزده خرداد سرآغازی بود بر انقلابی که 15 سال بعد به ثمر نشست، انقلابی که امام خمینی (ره) با اتکا به خداوند و  با مشارکت مردمی که از استبداد شاه به ستوه آمده بودند، آن را رهبری و به پیروزی رساند.

 

 

و هم اکنون در روزهای فراقِ رهبر فرزانه و معمار انقلاب، یادآوری و تامل در قیام پانزده خرداد بعنوان پایه و اساس انقلاب در معرفی ابعاد مختلف این تحول عظیم و  تبیین اندیشه های امام راحل موثر است، روزی که باید بعنوان روز تولد انقلاب اسلامی مورد توجه بیشتر باشد و بیش از پیش به معرفی آن پرداخت.

اجرای برنامه های فرهنگی در استان مرکزی

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان مرکزی در خصوص برگزاری برنامه های ویژه این روز گفت: برگزاری برنامه های فرهنگی هنری شامل مسابقات کتابخوانی و مقاله نویسی، شب شعر، برگزاری 20 محفل انس با قرآن در مساجد، برپایی جلسات هم اندیشی در مراکز دانشگاهی و حوزه های علمیه سراسر استان، چاپ پوستر و ویژه نامه از جمله برنامه های برپایی در روز پانزدهم خرداد است.

حجت الاسلام عباس هاشمی با بیان اینکه نهال انقلاب در 15 خرداد سال 42 کاشته شد، افزود: نقش رهبری امام خمینی در به ثمر نشستن این نهال و تبدیل آن به درختی تنومند با ریشه هایی عمیق  در بیست و دوم بهمن 1357 بی بدیل بود و همچنان مورد توجه اندیشمندان و سیاستمداران دنیا است.

وی با اشاره به اینکه 15 خرداد سال 42 منشا و سرآغاز انقلاب اسلامی است، اظهار کرد: نیمه خرداد در تاریخ معاصر ایران با نام ویاد امام خمینی (ره)عجین شده است و خون های ریخته شده در این روز نشان از  مقبولیت مراجع دینی و امام در میان مردم داشت، و این ارتباط هر روز بیشتر از قبل شد تا جایی که توانست نظام شاهنشاهی را سرنگون کرد.

اهمیت دیگر خرداد به دلیل وقوع قیام 15 خرداد

حجت الاسلام هاشمی با بیان اینکه اهمیت دیگر خرداد به دلیل وقوع قیام 15 خرداد 42 است، تصریح کرد: خرداد ماه تجدید میثاق با آرمان های امام خمینی (ره) است، و حضور پرشور مردم در ویژه برنامه های ارتحال و گرامیداشت 15 خرداد در تقویت و انتقال اندیشه ها و آثار اقنلاب به نسل جدید موثر است.

وی با اشاره به  اهمیت ماه خرداد در حافظه تاریخی ملت ایران خاطرنشان کرد: خرداد برای ملت ایران همیشه یادآور فراق بوده است ماهی که غم و اندوه جدایی از رهبر پیر و مرادمان همیشه با ما خواهد بود.

محقق و پژوهشگر نیز با اشاره به دو واقعه رحلت امام در 14 خرداد و قیام 15 خرداد به خبرنگار مهر گفت: حضرت امام (ره) یک شخصیت جامع الاضداد داشته اند و همین موجب حیرت همگان شده است و از طرفی شخصیت آن حضرت در ابعاد مختلف به صورت اکمل بوده و حیرت و تعجب دوم انسان در این است که چگونه این همه عظمت در وجود یک شخص نمایان شده است.

 

 

وی افزود: شخصیت امام (ره) الهی بود و ایشان تمام وجود، حرکات، سکنات، گفتار، کردار، نگاه، غضب، محبت، قلم و بیان خود را در جایی استفاده می کرد که رضای خداوند باشد و آنچه برای او مطرح بود خشنودی رب العالمین بود و در کارها غیر از خدا به چیز دیگری نمی‌اندیشید.

این مدرس سیاسی استان خاطر نشان کرد: آن حضرت در عین حالی که استکبار جهانی و دشمنان از  پیام‌ها و کلام او به وحشت می افتادند، همین امام وقتی که با یتیمان و فرزندان شهداء روبرو می شد، دریای عاطفه و مهربانی و محبت بود.

وی با اشاره به مصادیق جامع الاضداد بودن شخصیت حضرت امام گفت: آن حضرت در عین حال که همه مشکلات سیاسی، اجتماعی و جنگ و توطئه‌های دشمنان بر دوش او بود، یک ساعت قرآن خواندن روزانه اش ترک نمی‌شد.

حرکت انقلابی امام خمینی(ره) سرمنشأ همه انقلابات اخیر

همه کارشناسان سیاسی معتقدند که حرکت انقلابی و خالصانه حضرت امام خمینی(ره) سرمنشأ و سرمشق همه انقلابات اخیر کشورهای اسلامی و موجب بیداری امت بزرگ اسلام شده است.

فخرالاسلام در پایان گفت: در اکثر مصاحبه‌های مردمی در کشورهای  اسلامی اعلام می گردد که حرکت خدایی امام (ره) ما را بیدار کرد و همین بیداری باعث شده است که فرعون ‌ها و طاغوت‌های حاکم بر کشورهای اسلامی یکی پس از دیگری سرنگون شوند.

 

اندیشه‌ی ناب امام آنچنان در امت اسلامی نفوذ کرده و درس مقاومت و ایثار به آنها داده که باز هم شگفتی ساز شده است.

و امروز نیمه خرداد است و پس از 51 سال هنوز ردِ خون هایی که درخیابان های سراسر کشور به دست عمال شاه ریخته شد، بر تارک تاریخ این سرزمین مانده است و بی شک این روز، روزی مهم است و این شعر امام خمینی برای همیشه مهر تاییدی بر اهمیت این روز می زند: " انتظار فرج از نیمه خرداد کشم".


  • اعظم احمدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی