کتابخانه روستای قایش

کتابخانه روستای قایش

کتابخانه روستای قایش

کتابخانه روستای قایش

کتابخانه روستای قایش

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

نامه‌هایی از کودکان درباره خواهر و برادر منتشر شد

شنبه, ۴ مهر ۱۳۹۴، ۱۲:۵۳ ب.ظ | اعظم احمدی | ۰ نظر
انتشارات آفرینگان، کتاب «موضوع: خواهر و برادر» را که شامل نوشته‌های بچه‌هاست به کوشش اشرف قدیری منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «موضوع: خواهر و برادر» شامل نوشته‌های بچه‌ها است که به کوشش اشرف قدیری به تازگی از سوی نشر آفرینگان منتشر شده است.

این کتاب مجموعه‌ای است از نوشته‌های دانش‌آموزان سال اول تا پنجم درباره خواهرها و برادرانشان. در این کتاب مانند همیشه صداقت کودکان مثال زدنی است و روراستی بی‌خدشه آنان در این نوشته‌ها، علاوه بر این که گاه طنزآمیز به نظر می‌رسد و ممکن است لبخندی برلمان بیاورد، گهگاه نیز می‌تواند بزرگ‌ترها را (چه خواهر و برادرشان، چه پدر و مادرشان) به فکر فرو ببرد و نشان بدهد که گفتار و رفتار بزرگترها چگونه در ذهنِ بکرِ آن‌ها تفسیر می‌شود.

در برخی از نوشته‌ها نیز شاهدیم که کودک حتی اگر سخنی درباره زورگویی خواهر یا برادر بزرگ‌ترش گفته و از آن ابراز دلخوری کرده باشد، باز هم بلافاصله و بی‌قید و شرطی که به او دارد می‌گوید. و این ویژگی‌ها در زمرة مواردی‌اند که بزرگ‌ترها می‌توانند از آن درس بگیرند.

کتاب حاضر از میان حدود سه هزار و 500 نامه دانش‌آموزان دبستان‌های مناطق مختلف تهران گردآوری شده است. دراین مجموعه، دست‌نوشته دانش‌آموزان عینا آورده شده و برای حفظ اصالت نوشته‌ها، غلط‌های املایی و سهوهای نوشتاری دست‌نخورده باقی مانده‌اند، اما در نسخه تایپ شده هر نوشته (که در پایین صفحات آمده) صورت صحیح کلمه، بلافاصله بعد از آن، درون قلاب ([]) ذکر شده است.



در یکی از این نامه‌ها می‌خوانیم: «می‌خواهم درباره‌ خواهرم بگویم: خواهر من خیلی مهربان است ولی بعضی موقع‌ها که عصبانی می‌شود سر من جیغ‌هایی می‌زند که نزدیک است که سقف روی سر من بریزد. من همیشه می‌خواهم از او پول قرض بگیرم، البته قرض نه. به اسم قرض می‌گیرم ولی دیگر به او نمی‌دهم. آخر من ماهی 2 هزار تومان بیشتر نمی‌گیرم. ولی او هم حق دارد. من بیشتر موقع‌ها اتاق را کثیف می‌کنم ولی به نظر من خواهر من بهترین خواهر دنیاست و همه چیز برایم می‌خرد.»

انتشارات آفرینگان، کتاب «موضوع: خواهر و برادر» را در قالب 72 صفحه مصور رنگی با شمارگان هزار و 650 نسخه و قیمت 70 هزار ریال منتشر کرده است.
  • اعظم احمدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی