کتابخانه روستای قایش

کتابخانه روستای قایش

کتابخانه روستای قایش

کتابخانه روستای قایش

کتابخانه روستای قایش

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

معرفی کتاب‌های شعر عاشورایی

يكشنبه, ۲۵ مهر ۱۳۹۵، ۰۱:۱۸ ب.ظ | اعظم احمدی | ۰ نظر


همزمان با ایام محرم حسینی (ع) به معرفی چندی از مجموعه شعرهای عاشورایی می پردازیم.
به گزارش مشرق، همزمان با ایام محرم حسینی (ع) به معرفی چندی از مجموعه شعرهای عاشورایی که توسط شاعران برجسته کشورمان سروده شده و در چنین شب ها و روزهایی خواندن آنها خالی از لطف نیست می پردازیم.

***آغاز روشنایی آینه

کتاب «آغاز روشنایی آینه» ترکیب‌بند بلند عاشورایی از سیدعلی موسوی گرمارودی با چهارمین چاپ خود است که به همراه بخش‌هایی درباره این سروده منتشر شده است. این کتاب در حوزه هنری استان تهران تولید و توسط انتشارات «سوره مهر» منتشر شده است. در این کتاب اما در کنار نقد و نظرهایی که توسط اهالی ادبیات بر این اشعار صورت گرفته است،‌ می‌توان بخش‌هایی دیگر را هم مطالعه کرد که به نوعی بیانگر نوع نگاه شاعر به شعر آیینی است. در همین راستا نوشتار موسوی گرمارودی بر چگونگی شعر عاشورایی در گذر زمان و در دوران مختلف و اشاره به شاعرانی که در موضوع عاشورا سروده‌هایی داشته‌اند با محوریت نگاه به شعر عاشورایی «باز این چه شورش است» محتشم کاشانی و نگاهی به شعر زنده‌یاد سیدحسن حسینی با نام «شاعری در تصرف شعر» و همچنین شعرهای آیینی زنده‌یاد قیصر امین‌پور دارد.

***نامه‌های کوفی

مجموعه شعر «نامه‌های کوفی» سروده سعید بیابانکی که در سال 1390 از سوی انتشارات «سوره مهر» به چاپ رسیده هم اکنون چاپ سوم آن در اختیار علاقه‌مندان کتاب قرار گرفته است. این اثر در سه فصل تهیه و تنظیم شده است که در هر فصل آن تعدادی از اشعار جای گرفته‌اند. فصل اول با عنوان «خیزرانی» شامل هفت شعر است که عناوین آن‌ها انتظار، آفتابگردان، شب دنباله‌دار، بوسه و عطش، خیزرانی، تشت زر و گل قاصد است. فصل دوم با عنوان «سیاه و سفید» 27 شعر دارد که برخی از عناوین این اشعار پلنگ، سیاه و سفید، قاصدکان، ای بغض ناصبور، وطن، کلاغ پر، زنده به گور، نیمه خاموش، خانه پدری، کوچ، لاله و لادن و ... است.

«نامه‌های کوفی» عنوان فصل سوم کتاب است که 25 نامه به صورت شعر در این فصل آمده و مؤلف، اشعار فصل سوم را به محرم و فاجعه کربلا اختصاص داده است.

  • اعظم احمدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی