کتابخانه روستای قایش

کتابخانه روستای قایش

کتابخانه روستای قایش

کتابخانه روستای قایش

کتابخانه روستای قایش

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

معرفی کتاب ویژه محرم

يكشنبه, ۲۶ مهر ۱۳۹۴، ۱۰:۲۲ ق.ظ | اعظم احمدی | ۰ نظر

عاشورا مکتب انسان شناسی و انسان آگاهی و انسان پروری است و ما نیازمند هماره ی بازشناسی و مرور مطالعه ی آن هستیم.کتاب «آینه در کربلاست؛ پژوهش و نگارشی نو در بازشناخت نهضت عاشورا» می‌کوشد پنجره‌هایی برای تماشای دیگر و فهمی تازه‌تر از این واقعه اندیشه‌ساز و اندیشه‌پرور بگشاید.

آینه در کربلاست

عاشورا این رستاخیز عظیم ، همه درس های لازم برای صلاح و فلاح را دارد . کربلا قصه زیستن و دیگرگونه زیستن و حیات طیبه را تجربه کردن است . در کربلا همه عناصر لازم برای سیر به کمال ، عزت و رستگاری پیداست . معنویت ، زیبایی ، فضیلت های انسانی ،حضور همه انسان ها ،حضور بی فاصله خدا ، حضور همه ارزش ها و در یک کلام حضور بی پرده خدا ، انسان ، راستی و درستی و حقیقت زلال قرآن ، تنها و تنها در همین حادثه یافتنی و ادراک شدنی است .عاشورا ، نه روزی است از جنس روزهای معمولی و نه حادثه ای خزیده در گوشه ای از تاریخ ؛ عاشورا زنده و زاینده است . چشمه ساری است که بر همه ی زمین ها و زمان ها می گذرد و کام تشنگان فضیلت و حقیقت را به جرعه هایی زلال و حیات بخش می نوازد . عاشورا ، دانشگاه ایمان و عرفان و پاکی و پاکبازی و پاک زیستن است .

باید در بازخوانی عاشورا و کربلا همیشه یادمان باشد که چشم انداز بیرونی و ظاهر شگفت و شورانگیز و سوگ آمیز آن ، ما را از سیر در اعماق آن باز ندارد.ما نباید به شنا در سطح بسنده کنیم و شیوه شیرین قرآن در برخورد با حادثه ها را که ژرفاکاری و عبرت و تنبه و تذکر است ، فراموش کنیم .

مطالب کتاب در چهل و یک بخش تدوین و نگارش شده‌است در پایان هر بخش، نکته‌ها و آموزه‌هایی ارائه شده‌اند که فرصتی برای عبرت‌آموزی و تنبیه و تذکر است؛ نویسنده این روش نگارش را مبتنی بر روش قرآن عنوان کرده است چرا که قرآن در طرح قصص و سرگذشت اقوام و تمدن‌ها و رویدادها همواره به عبرت و تذکر و موعظه توجه دارد.

عاشورا مکتب انسان شناسی و انسان آگاهی و انسان پروری است و ما نیازمند هماره ی بازشناسی و مرور مطالعه ی آن هستیم.کتاب «آینه در کربلاست؛ پژوهش و نگارشی نو در بازشناخت نهضت عاشورا» می‌کوشد پنجره‌هایی برای تماشای دیگر و فهمی تازه‌تر از این واقعه اندیشه‌ساز و اندیشه‌پرور بگشاید. این کتاب ترکیبی از روایت، تطبیق، تحلیل و تذکر، سیر تاریخی حوادث و رویدادهای واقعه کربلا است. این اثر، هم چگونگی این واقعه را بیان می‌کند و هم دلیل آن را.

مطالب کتاب در چهل و یک مرحله تدوین و نگارش شده‌است در پایان هر بخش، نکته‌ها و آموزه‌هایی ارائه شده‌اند که فرصتی برای عبرت‌آموزی و تنبیه و تذکر است؛ نویسنده این روش نگارش را مبتنی بر روش قرآن عنوان کرده است چرا که قرآن در طرح قصص و سرگذشت اقوام و تمدن‌ها و رویدادها همواره به عبرت و تذکر و موعظه توجه دارد.

کتاب با ماجرای مرگ معاویه و ولیعهدی یزید و بیعت خواستن از امام حسین (ع) و خروج آن حضرت از مدینه آغاز می‌شود.زمینه‌های نهضت، هجرت و حرکت به مکه ،شهیدان قیام مسلم در کوفه ،‌در آستانه حرکت به سرزمین عراق، کاروان در کربلا،تاسوعا ،عصر تاسوعا ، آغاز نبرد عاشورا، نماز ظهر عاشورا، به میدان رفتن امام، رویدادهای پس از شهادت، غارت و آتش زدن خیمه‌ها، دفن شهیدان کربلا، خرابه شام و بازگشت کاروان عناوین برخی از بخش‌های 41 گانه این اثر را تشکیل می‌دهند. هرچه نگارش اثر پیش‌تر می‌رود مباحث، گسترش بیشتری می‌یابند و سیر از اجمال به بسط و تفصیل فزونی می‌گیرد. در حقیقت تکیه‌گاه نویسنده تحلیل و تبیین وقایع اصلی است نه رویدادهای جانبی و فرعی.

کتاب حاضر به نویسندگی دکتر محمدرضا سنگری توسط انتشارات قدیانی در 818 صفحه منتشر شده است.

مشخصات کتاب
«آینه در کربلاست؛ پژوهش و نگارشی نو در بازشناخت نهضت عاشورا»
نویسنده:محمدرضا سنگری
ناشر:قدیانی
  • اعظم احمدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی