کتابخانه روستای قایش

کتابخانه روستای قایش

کتابخانه روستای قایش

کتابخانه روستای قایش

کتابخانه روستای قایش

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

کتابهای مربوط به ماه رمضان

يكشنبه, ۱۴ تیر ۱۳۹۴، ۰۲:۳۸ ب.ظ | اعظم احمدی | ۰ نظر


عنوان کتاب

نویسنده

ناشر

آداب روزه داری، احوال روزه داران

سیدعلی حسینی خامنه‌ای

انقلاب اسلامی

کتاب «آداب روزه‌داری – احوال روزه‌داران» برگرفته از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی گزیده‌ای از مجموعه توصیه‌ها، نصایح، تحلیل‌ها و مواعظی است که در ماه‌های رمضان ۲۲ سال گذشته ـ از سال ۱۳۶۹ تا ۱۳۹۰ ـ در بیانات معظم له ارائه شده است.

در مقدمه این کتاب آمده است: «در انتخاب مطالب این کتاب دو ویژگی مورد توجّه قرار گرفته است: نخست؛ موضوع بیانات ماه مبارک رمضان، معارف دینی مربوط به روزه‌داری، آداب دعا، تکالیف مؤمنان در این ماه از نظر فردی، اجتماعی و سیاسی و نظایر آن باشد. دوم؛ صرفاً در محدوده‌ی زمانی از حلول ماه مبارک رمضان تا پایان روز عید سعید فطر هر سال بیان شده باشد.»

تدوین‌کننده کتاب در بخش دیگری از مقدمه نوشته‌ است: از مطالعه مطالب این کتاب و توجه به تاریخ و مخاطبان هر مطلب نکات مهمی از سیره‌ی رفتاری معظّمٌ‌له در ماه مبارک رمضان به دست می‌آید از جمله:

۱. توجّه به برپایی مجالس تلاوت قرآن کریم

۲. محور قرار گرفتن مباحث مربوط به خودسازی ایمانی و اخلاقی

۳. میزبانی اقشار مختلف همچون اساتید، دانشجویان و... و به سخنان و نظرات آنان گوش فرادادن و با آن‌ها به گفتگو نشستن

۴. حضور در جمع روزه‌داران نمازگزار ماه رمضان و اقامه‌ی نماز جمعه به امامت معظّمٌ‌له

۵. توجّه دادن به اهمیّت شب‌های قدر و ایّام شهادت امیرالمؤمنین علی علیه‌السّلام

۶. تبیین وضع جهان اسلام تأکید بر راهپیمایی هرچه عظیم‌تر روز جهانی قدس

کتاب آداب روزه‌داری احوال روزه‌داران توسط موسسه انقلاب اسلامی دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب اسلامی روانه کتاب‌فروشی‌ها شده است. این کتاب بر اساس تربیت تاریخی بیانات تنظیم شده و برای راهنمایی خوانندگان به مطالعه موضوعی، فهرست راهنمای موضوعی ارائه شده است.

علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند با شماره تلفن‌های ۶۶۴۸۳۹۷۵- ۶۶۴۱۰۶۴۹ تماس حاصل نمایند و یا به نشانی پست الکترونیک book@khamenei.ir مکاتبه نمایند.

عنوان کتاب

نویسنده

ناشر

روزه پاکان

زیرنظر استاد جاودان

مؤسسه ایمان ماندگار

«روزه پاکان» دارای سی فصل و هر فصل به نام یکی از روزهای ماه مبارک رمضان مانند « اولین روز ضیافت» می باشد. در نوشتار مربوط به هر روز، سه مطلب ذکر شده است با عناوین: نجوای دل (دلنوشته هایی پیرامون ماه رمضان)، کلام حکیم (درسهایی اخلاقی با محوریت روزه و ماه رمضان) و احکام ضیافت (مسائل شرعی درباره روزه و ماه رمضان.)

بخش اصلی و محوری این کتاب، «کلام حکیم» است که حاوی سی بحث اخلاقی از حضرت امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری، آیت الله حق شناس و استاد محمدعلی جاودان درباره ماه مبارک رمضان می باشد.از دیگر ویژگی های کتاب روزه پاکان، مباحثی پیرامون شخصیت حضرت خدیجه کبری(س)، امام حسن مجتبی(ع)، وصایای حضرت علی(ع) و بیانات منتشر نشده از مرحوم علامه عسکری می باشد.

عنوان کتاب

نویسنده

ناشر

سی ساغر سحری

محمد رضا مروارید

نشر سپید باوران

کتاب «سی ساغر سحری» دریافتی ا‌ست از دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان با نثری زیبا و فاخر.

محمدرضا مروارید در مقدمه‌ کتابش درباره‌ این ادعیه‌ شریف می‌نویسد: «...و برترین خواسته‌ها همان‌هاست که بر زبان برترین بندگان آمده؛ نیایش‌هایی که نشانی از آن‌ها در میراث اسلامی ما برجا است... خواستن با آن واژه‌هاست که از یک‌سو آرام جان روزه‌داران است و از دیگر سو، تشنگی‌افزای لب‌فروبستگان از آب و نان. دعاهایی که شماری بلند است، فراخور حال مناجاتیان؛ چونان نیایش ابوحمزه؛ انبانی از معرفت. و شماره کوتاه، ساغرهایی خورندِ همگان؛ به سان همین سی دعای روزانه که از بام سحر تا شام افطار می‌توان نسیم بهارانه‌ی آن را جرعه جرعه نوشید، و باغ دل را یک روز با آن طراوت داد.»

او هم‌چنین در مورد کیفت نگارش کتاب خود توضیح می‌دهد: «هرچند در پارسی شده‌ این راز و نیازها، اصلی‌ترین بن‌مایه‌های پنهان در متن آمده، و تابشی از آن سی آینه‌ی معنوی بر پهنه‌ی آن باز تابیده است.

عنوان کتاب

نویسنده

ناشر

روزه راستین: شرح دعاهای روزهای ماه مبارک رمضان

آیت الله سید روح الله خاتمی

سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مجموعة حاضر گزیده‌ای از سخنان حضرت آیت‌الله سیّد روح‌الله خاتمی را در دهة اول انقلاب اسلامی که در دیدارها و خطبه‌های نماز جمعه ایراد فرموده‌اند، دربر دارد و می‌توان آن را به‌منزلۀ چکیده و عصاره‌ای از دیدگاه‌ها و اندیشه‌های حضرت آیت‌الله دربارة فضیلت ماه مبارک رمضان دانست.

بخشی از مفاد کتاب عبارتست از:

نخستین کاری که باید در طلیعه ماه رمضان انجام دهیم، توبه از گناهان است.

اگر ماه رمضان را طی کردی و تغییر حالی در خود دیدی، بدان که رحمت الهی شامل حالت شده است.

در ماه رمضان یکی از کارهایی که می‌باید انجام گیرد، این است که دشمنی‌ها را تبدیل به دوستی کنیم.

درباره روزه فواید اجتماعی، اقتصادی، بهداشتی و اخلاقی بسیاری وارد است اما اصلی‌ترین فایده روزه رسیدن انسان به تقوا و پرهیزگاری است.

رمضان ماه تمرین بندگی حقیقی است.

رمضان ماه عبادت همراه با توجه و تفکر است.

روزه‌ای که بدون تفکر و تأمل باشد، سودی ندارد و عید فطری که در آن انسان بخشیده شده نباشد، عید نیست.

روزه‌گرفتن چیزهایی دارد که مربوط به روح و جان انسان است که اگر درست فهمیده شود، همه عبادت‌های دیگر انسان مثل نماز خواندن و قرآن خواندن و دعا کردن متعالی‌تر و قوی‌تر می‌شود.

ماه رمضان، به‌ویژه شب‌های قدر، بهترین فرصت برای آمرزیده شدن است.

شب‌های قدر شب‌های تربیت است.

حضور در شب‌های قدر خودش توفیق الهی است، اما اگر نتوانیم نظر عنایت خدا را جلب کنیم شقی هستیم.

خداوند هیچ شبی را بهتر از شب قدر قرار نداده است.

ماه رمضان از یک زاویه بهار کار روحانیون است زیرا آ‌ن‌ها را مستقیماً به میان مردم می‌برد.

ماه رمضان فرصت خودسازی و تهذیب نفس است؛ در این ماه، انسان باید بیش از هر چیز به تفکر بپردازد و با خدای خود خلوت کند.

ماه رمضان ماه دعاست.

ماه مبارک رمضان دعوت به ضیافت خداست، اگر این روزه گرفتن‌ها درست باشد به روح انسان صفا می‌بخشد و تیرگی‌ها را از دل انسان بیرون می‌کند.

عنوان کتاب

نویسنده

ناشر

مراقبات ماه رمضان

آیت الله محمد محمدی ری شهری

دار الحدیث

در این کتاب با الهام از آیات و آموزه‌های قرآن و احادیث، مسائلی در خصوص "ماه رمضان"، تدوین شده است که نخست، اهمیت ماه رمضان و ارزش آن از دیدگاه اسلام بررسی شده، سپس شرایط و زمینه‌های لازم برای ورود به این ماه ذکر گردیده، آن‌ گاه آداب و اعمال این ماه بیان شده است. بخش دیگری از کتاب نیز به بیان فضایل، ویژگی‌ها، و آداب شب‌های قدر اختصاص دارد. در بخش پایانی نیز، "آداب وداع با این ماه"، "آداب شب عید" و "آداب روز عید"، ذکر گردیده است.

  • اعظم احمدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی